Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Böt från Domän till arbetsgrupp - Kan inte längre logga in på XP


MvS

Rekommendera Poster

Har en kollega vars Lap-Top tidigare var kopplad till gammal arbetsgivare med inloggning via Domän. I samband med byte av jobb fick han ta med datorn. Jag gjorde en tabbe och böt åt honom från Domän till Workgroup

i nätverksinställningarna i samband med detta. Detta för att anpassa mot vårt interna nätverk, men det skulle jag inte ha gjort!

 

Nu kan man inte alls logga in med gamla inloggningsuppgifterna (användarnamn och lösenord) som var för domänen och några inloggningsuppgifter för datorn i övrigt har vi inte.

 

Datorn verkar vara i prima skick i övrigt men man kommer inte längre än till "Press ctrl + alt + delete" samt rutan för inloggning!

 

Har prövat:

1) att starta från felsäkert läge med lösenord "Administrator", "Admin" etc.

2) hitta program via webben för att lösa upp lösenord

3) starta med XP installations-CD för att formatera HDD och börja om på nytt

 

men inget fungerar!

 

Hoppet börjar rinna ut. Måste man skrota en Lap-Top för att det inte går att logga in? Finns det någon som har erfarenhet av liknande situation som kan kasta en livlina till mig?

 

Vänligen

 

Magnus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för tipset. Har dock redan varit där och programmet har jag laddat ner, brännt på CD som startbar och prövat det på Lappen. Det ser först ut som att det laddar en massa drivisar eller något men sedan landar programmet i ett ingenting dvs cursern bara står och blinkar så att jag har fått avbryta.

 

Fanns visst en separat manual som dock inte alls stämmer överens med vad som sker på datorn vid start från CD:n. Lite märkligt tycker jag.

 

Det finns betalprogram också med det känns förtretligt att betala $50 för at komma förbi lösenordet bara en gång...

 

Till yttermera visso kan jag inte heller formattera HD. Efter jag kört installationsskivan för XP och kommit till valet om man skall installera XP eller reparera, svarar den bara att det inte finns någon HD följ av "Tryck F3 för att starta om"

 

Det är verkligen ett "moment 22"!

 

Finns det något annat sätt att lösa det hela på?

 

//Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då behöver du drivrutiner till styrkortet för hårddisken, dvs. tryck F6 i uppstart av installationen eller gör en anpassning av Windows CD med drivrutinerna som behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...