Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Framtid


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Givetvis funderar man igenom sin framtid ibland. Tex, vilka jobb man haft, varför man inte längre har dem, vilket jobb man har just nu, och framförallt - vilket jobb man skulle vilja ha!

 

Jag har haft turen att ha haft bra jobb. Och då menar jag inte ekonomiskt, utan jobb där jag kunnat skaffa mig kunskap och erfarenhet.

 

För mig är det värt mer än pengar, därför att pengar tar slut när man använder dem, men det gör inte erfarenhet och kunskap, tvärtom.

 

Ett tag, valde jag att köra eget företag och det gick ganska bra. Mitt största misstag var dock att ha för få och för stora kunder. När kund STOR inte längre vill använda mig som konsult, så blev jag tvungen at hitta andra jobb.

 

Just nu har jag ett jobb, som jag visserligen trivs med, men det ger mig inte mycket. Jag överlever och har härliga kollegor och det mesta är helt ok! MEN, jag funderar mycket på att försöka med eget igen. Men, denna gången kanske inte som konsult, utan med egna produkter, på något sätt.

 

Någon som har erfarenhet av detta? Att skapa egna produkter, med begränsad budget?

 

Jag har många ideer, men jag saknar två saker :

1. Jag har ingen som helst aning om vad som säljer,

2: Jag har ingen som helst aning om när jag vet att jag har en pangsak.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har aldrig haft något eget företag, men det skulle i och för sig vara intressant och lärorikt.

 

Du tycks ha mycket erfarenhet av eget företagande.

 

Har du inte hört lite vad kunderna efterfrågar och vad dom önskar sig där du jobbar nu?

 

Kanske något att bygga vidare på som egenföretagare, menar jag.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag är helt inne på linjen att köra eget igen. De tankar jag haft idag är:

 

1. Ska jag vara konsult (= göra det andra ber mig om) eller skapa egna produkter (= göra det jag vill, men långsamma pengar).

 

2. Ska jag markandsföra mig som Person (med de personliga egenskaper det innebär) eller som Företag (lite mer anonymt, men kanske mer seriöst?).

 

3. Ska jag vända mig till slutkunder (som vill ha en totallösning) eller ska jag vända mig till befintliga konsulter, med expertis inom vissa områden?

 

Mitt företag heter inte i stil med "Sven Olsson plåtslageri i Österljunga", utan har ett lite mer "företagsnamn". Ska man skippa företagsnamnet och bli mer personlig?

 

Jag vill har så mycket input som möjligt, egentligen inte raka svar på mina funderingar, jag vill hitta nya tankebanor som får mig in på nya spår.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Varför inte båda?

Låt dina konsultintäkter betala för utvecklingen av din(a) produkt(er).

 

2. Samma sak här. Ha ett generellt företagsnamn där du är anställd men marknadsför dig själv och företaget. Beror ju även på vilken må¨lgrupp du har/för tillfället bearbetar.

För tidigare kontakter/nätverk mm så är det såklart dig själv som du marknadsför. På webben och till helt nya kundgrupper så kan du låta företaget få mer utrymme.

 

3. Se punkt ett :)

 

Finns det risk för lojalitetskonflikt med din nuv. arbetsgivare eller kan du starta upp ditt bolag och jobba med marknadsföring och mindre uppdrag på ledig tid?

 

1. Jag har ingen som helst aning om vad som säljer,

2: Jag har ingen som helst aning om när jag vet att jag har en pangsak.

Det här känns ju lite oroande :)

Ofta finns dock de som sitter i omvänd sits. Dvs. har en bra idé men ingen som kan utföra den. Hade själv turen tidigare att bli introducerad för en sådan person och vi skapade en riktigt lönsam verksamhet som vi numer har sålt :)

Kolla runt om det inte finns lämpliga nätverk el. dyl. som du kan gå med i där du kan hitta en sådan person eller grupp.

 

Det är ju även troligt att ett bra uppslag på produkt dyker upp genom att man är ute och konsultar på många olika uppdrag hos olika organisationer och uppdragsgivare. Då stöter man ju på de utmaningar/pains som man kan avhjälpa genom en ny produkt eller en produkt som är bättre än de som redan finns.

 

Hur som helst så är väl den största och viktigaste frågan om du verkligen vill jobba som enmanskonsult?

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

[inlägget ändrat 2010-01-10 00:08:15 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tack för mycket bra feedback.

 

Jag har tänkt tanken att låta konsultingen betala utvecklingen av egna produkter, men jag ser tillbaka till tiden då jag var konsult - jag varken hinner eller orkar utveckla eget (vilket är det jag verkligen vill)

 

När det gäller nuvarande arbetsgivare och mitt företag så finns det inga som helst konflikter, mitt nuvarande jobb är i en branch där mitt företag aldrig kommer ha nånting att hämta.

 

#3, det jag menade med frågan egentligen, var lite mer psykologisk än jag kanske visade. Om man marknadsför sig som företag, förutsätts det att man är just det, ett företag, med flera personer. Om man istället marknadsför sig som en person, som är man just det - jag , inte vi. Som jag ser det just nu, kommer jag vara just jag, med möjligvis min flickvän att sköta bokningar etc, precis som hon vill.

 

1. Jag har ingen som helst aning om vad som säljer,

2: Jag har ingen som helst aning om när jag vet att jag har en pangsak.

Det här känns ju lite oroande

 

Ideer har jag ont om, men om bara nån hade kommit med ideer så hade jag gjort nåt av dom direkt. Jag har funderat ett tag på begreppet "riskkompetens", med ungefär samma innebörd som "riskkapital".

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...