Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CMYK


Martassen

Rekommendera Poster

Tänkte jag tar detta i separat tråd:

 

Angående färglägen:

 

RGB= Används för skärm/Webb. Mängden rött,grönt,blått.

 

CMYK= Används för tryck. Mängden Cyan, magenta, yellow, Key=nyckelfärg.

 

Fråga:

 

Vad betyder egentligen "K" i cmyk? Har hört och läst att det är en slags nyckelfärg som är svart eller liknande? Någon som har en kort och enkel förklaring på detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Ja, det är svart. Det ser du till exmpel på färgpatronerna till en färgskrivare.

 

Jag är ingen expert på tryckerier, men jag kan ju tänka mig att det normalt går åt en hel del svart, och utan separat svart så behöver man ju blanda 100% cyan, 100% magenta och 100% gult för att få svart. Känns som det går åt en hel del färg då samtidigt som den svarta färgen säkert ser bättre ut om man har en separat svart.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att det står ett K är för att det är på engelska och B även kunde vara blått då,detta är iallafall den förklaring som jag har fått!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att det står ett K är för att det är på engelska och B även kunde vara blåt

Du är bra, men här har du fel, detta missförstånd krävs det inte mer än 2 sekunders sökning för att reda ut

[inlägget ändrat 2010-01-06 20:13:48 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Key kan alltså vara vilken färg som helst, men oftast svart. Men ska man trycka vit text på svart papper så använder man vit som Key.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad menas med CMYK? Cyan magena, yellow och?

Hur svårt ärt det att googla på CMYK, långt färre tangenttryck än du använde till det inlägget...

Du har rakt igenom denna tråd visat tydliga tecken på koncentrationssvårigheter. Du itererar frågor som du flera gånger fått svar på.

[inlägget ändrat 2010-01-06 20:47:18 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst fasen kollar jag på nätet. Men ibland är det alltid intressant vad andra har att säga också. Vad är forumet till för? Är det till för ta del av andras kunskaper eller är det till för att ange personangrepp och vara otrevlig? Att du ens behöver yttra dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag "yttrade" mig flera gånger, på min egen tid och försökte förklara saker för dig, men du tycks ju inte lyssna . Det handlar inte om personangrepp utan om irritation. Läs mina första svar så ser du att dina motfrågor redan var besvarade.

 

[inlägget ändrat 2010-01-06 20:52:48 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är personangrepp när man anklagar någon irriterat och säger att den personen har koncentrationssvårigheter.

 

Kanske beror på att du är väldigt otydlig när du förklarar.

Jag vill inte att du svarar eller försöker förklara eller liknande om jag skulle ställa en fråga i fortsättningen. Respektera det.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2010-01-06 21:39:41 av Martassen]

[inlägget ändrat 2010-01-06 21:41:58 av Martassen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Key kan alltså vara vilken färg som helst, men oftast svart. Men ska man trycka vit text på svart papper så använder man vit som Key.
Nja är det riktigt korrekt det för du pratar om texten men om en bild skall CMYK`as som man säger inom branschen så har du ingen vit färg med vare sig det är vitt eller annan färg på pappret,och mig veterligt så är CMYK en benämning för hur en bild separeras och inget annat!När man lägger svart som sista färg så har den mindre påverkan på bildens utseende än om man kör den först,CMYK har jag bara kört i tidningspress! Men jag ska ärligt säga att jag inte är 100 trots 25 år som tryckare:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske beror på att du är väldigt otydlig när du förklarar.

Det är omöjligt att veta vilken kognitiv nivå andra ligger på och det enda jag kan göra är att förutsätta att de ligger på en någorlunda normal nivå, tills de antyder annat. Dina motfrågor var inte direkt informativa om vad du ville ha utvecklat utan tydde mer på att du faktiskt inte ens försökt förstå vad jag skrivit.

 

 

Jag vill inte att du svarar eller försöker förklara eller liknande om jag skulle ställa en fråga i fortsättningen.

Förutom detta inlägg så har du ta både min respekt och tacksamhet för att slippa svara dig mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Att det ska gå att trycka vit färg på svart papper har jag aldrig hört eller sett i vanligt tryck (offset). Man trycker det svarta och låter texten vara pappersvit.

 

Jag vet faktiskt inte varför den svarta färgen fick namnet Key-Colour från början. Men som jag fattat ligger det till så att man egentligen inte hade behövt använda svart utan 100% av cyan, magenta och gul istället. Tyvärr så blir det någon mörkbrun sörja av dessa, så det blir varken snyggt eller praktiskt. Torktiden blir också lång. Om ni tittar på enbart den svarta kanalen i en CMYK-bild så ser man också varför den ibland kallas skelett-färg. Den ska normalt sett endast finnas i skuggpartier vilket gör att man inte behöver använda så mycket av de andra färgerna, men ändå få snygga mörka partier. Min gissning är att Key-colour är en engelsk variant av skelett-svart.

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det vit tryckfärg, då som pantone-färg.

Man får ange just vit och svart som PMS-färger för att läggare separera bort dessa färger innan plåtframställning.

 

Dock i digitaltryck är detta inte alls vanligt då dessa inte använder sig av PMS utan en mellanvariant av RBG och CMYK-färger. Hexachrome eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Visst finns det vit tryckfärg, då som pantone-färg.

Man får ange just vit och svart som PMS-färger för att läggare separera bort dessa färger innan plåtframställning.

 

Dock i digitaltryck är detta inte alls vanligt då dessa inte använder sig av PMS utan en mellanvariant av RBG och CMYK-färger. Hexachrome eller liknande.

 

Nej!

I offset trycker man inte med vit färg. Det vita i en trycksak är pappret.

I pantone-skalan finns inte vitt heller. (Solid Coated eller UnCoated)

I så fall vill jag gärna veta vilket nummer den har.

 

Däremot kan man trycka vitt i andra tekniker, vanligtvis screen eller boktryck.

Specialområden finns också inom offset men offsetfärg är med flit gjord genomskinlig (Undantag metallic-färg) för att kunna blandas. Genomskinligt vitt syns inte och skulle i så fall behöva göras täckvit. Då får den behandlas som en metallicfärg, men under mina 31 år i branschen har jag endast en gång träffat på vitt tryck, då i tekniken boktryck.

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du delar av dig av dina tryckkunskaper dock har jag inte någonstans nämnt att det gäller offsettryck - du kanske syftade på att jag nämnde plåtanvändandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för att du delar av dig av dina tryckkunskaper dock har jag inte någonstans nämnt att det gäller offsettryck - du kanske syftade på att jag nämnde plåtanvändandet.

 

 

Kanske det. I vilken annan tryckmetod använder du plåtar? :blink::lol:

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...