Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor PowerPoint


Martassen

Rekommendera Poster

Har lite funderingar kring PowerPoint:

 

1. Vilket format bör man använda på bilder i PowerPoint?

Kör ni Jpeg för foton och GIF för tecknade bilder?

När använder ni annars bitmapp?

 

2. Om man ska ha en bild på en webbsida i PowerPoint så har jag tagit en skärmdump och klistrat in. Finns det bättre sätt eller är detta föredra?

 

3. När det gäller att köra dubbla skärmar så att jag har en typ av skärm som föreläsare där jag kan se nästföljande slide mm och åhörarna ser en annan skärm.

i 2007 så finns det något som heter "Använd föredragshållarvy".

Är det detta jag då ska använda?

 

4. Om man har animeringar på slidarna där exempelvis text och bilder kommer in efter varandra. Låt säga att jag presenterat en slide med animeringarna osv. Hur kan jag då i bildspelet gå till den föregående sliden fortast möjligt utan att behöva gå igenom animeringarna om man säger så!? Kan ju högerklicka och välj "Gå till bild" eller liknande men tänkte om det fanns nåt på tangentbordet förutom Ctrl S?

 

 

 

[inlägget ändrat 2010-01-06 14:59:23 av Martassen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Alla bilder som visas på skärmen är bitmap. Jpeg är ett sätt att komprimera bitmappar så de tar upp mindre plats i powerpointfilen. Jpeg är dock så kallad förstörande komprimering, det vill säga du kan aldrig få tillbaka originalet, utan kvaliteten försämras. När du sparar en jpeg-fil kan du välja hur mycket du vill komprimera. Ju mer du komprimerar desto mindre blir filen men desto mer olik blir den originalet (kvaliteten försämras).

 

När du sedan öppnar jpeg-filen i Powerpoint så konverteras den till bitmap för att kunna visas.

 

På dagens datorer märks det väl inte så stor skillnad, men traditionellt använder man bitmap om man prioriterar hastigheten (för då behövs det ju ingen konvertering) respektive jpeg om man vill ha så liten fil som möjligt.

 

Klistrar du in en skärmdump och sparar så sparas den som bitmap (stor fil). Vill du ha som jpeg får du klistra in den i något bildredigeringsprogram och spara som jpeg.

 

Det man också bör tänka på med bilder är att anpassa dem till den upplösning man ska visa presentationen på. Det är ju onödigt att spara en bild på 1920x1080 om projektorn du ska använda ändå bara klarar 1280x1024. Dessutom måste ju då Powerpoint minska storleken på bilden när den ska visas vilket Powerpoint inte är lika duktig på som ett bildredigeringsprogram.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man kan väl välja att spara ett bild i både .bmp och jpeg?

 

Vad är isåfall skillnaden? Är det komprimeringen i jpeg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Ja, jpeg är komprimerat, så det tar mindre plats på hårddisken, men det måste packas upp för att man ska kunna titta på bilden. Det är det som är skillnaden. I dag har ju datorerna blivit så snabba att det inte tar så lång tid att packa upp en jpeg-fil, så man märker det knappt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

I dag gör man inte det, det är ett gammalt och väldigt enkelt format. Den enda fördelen är som sagt att det är en exakt kopia av vad som visas på skärmen, så det behövs inte göras om som med alla andra bildformat. Förr i tiden när datorerna inte var så snabba kunde det ju vara viktigt.

 

Men jpeg är ju inte lämpligt för allt eftersom komprimeringen är förstörande. Vill man att bilden ska sparas i original kan man välja png som komprimerar icke-förstörande, det vill säga du får exakt samma bild tillbaka.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Thomas Tydal säger, så är det inte så vanligt att spara bilder i bmp, en av flera nackdelar är att det blir väldigt stora filer av bmp, jpg/jpeg, som är bland det vanligaste sättet, komprimerar bilden betydligt bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...