Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Panelen färg


Martassen

Rekommendera Poster

När man jobbar i Indesign så kan man i panelen färg klicka på den lilla svarta pilen upp till höger och välja CMYK eller RGB. Varför finns dessa val egentligen?

 

Det är väl helt ok att ha rgbfärger även om dokumentet ska tryckas? så länge inte triangeln kommer fram som indikerar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom CMYK representerar de bläcktyper de flesta färgskrivare använder för utskrift så får du en korrektare korrelation mellan skärm och tryck. RGB måste av färgskrivarna "översättas" för att uppnå samma färgnyanser som de fyra bläcktyperna klarar av att skapa och det är inte alltid det går att få till det bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför finns valen RGB och CMYK i panelen färg?

Av just den anledningen jag gav. CMYK använder du med fördel om det du skapar är avsett att skrivas ut på en skrivare som använder sig av den typen av färgkomposition. RGB ger dig en rikare uppsättning färger och detta väljer man om du huvudsakligen ämnar din grafik för skärmar.

 

CMYK är en teknik där fyra färger (nå, tre färger och svart) används i prickmönster för att uppnå effekten av andra färgnyanser, men det finns en gräns för hur många nyanser som klaras av. Det är alltså en fattigare uppsättning färger du kan återge, men det du ser på skärmen kommer iallafall mer eller mindre representera hur utskriften ser ut.

 

 

 

[inlägget ändrat 2010-01-06 10:50:47 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag väljer RGB i panelen färg och väljer dessa färger och sedan ska trycka dokumentet. Är inte risken att dom färgerna jag väljer inte kommer stämma överens med det tryckta?

 

 

 

[inlägget ändrat 2010-01-06 11:55:12 av Martassen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj inte RGB om du skall trycka eller skriva ut dokumentet.

Man kan konvertera och justera om man gjort "fel", tryckeriet (om det skall tryckas) kan hjälpa till med konvertering de skall ändå lägga till en färgprofil som överrensstämmer med deras pressar.

 

RGB finns i programmen för att kunna visa upp hur det (ungefär) skall se ut så det fungerar på de flesta skärmar. LÅngt ifrån alla skärmar är kalibrerade.

 

Allt man jobbar på behöver inte nödvändigtvis vara för print, utan det kan vara presentationer, t ex.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag bör alltså trycka på pilspetsen i panelen färg och välja CMYK om jag ska trycka dokumentet!?

 

Fråga2:

I färgväljaren kan man även jobba med färger

(Dubbelklicka i verktygslådan) Se bifogad bild.

 

När jag klickar i kartan till vänster så ser jag värden för både RGB och CMYK. Hur ska jag tolka denna rutan?

 

 

Fråga3:

Som man ser i färgväljaren så står det ADD RGB swatch. När jag sedan klickar där det står ett värde vid CMYK stå står det istället ADD CMYK Swatch. Vad innebär detta?

 

 

[bild bifogad 2010-01-06 12:51:42 av Martassen]

[inlägget ändrat 2010-01-06 12:54:48 av Martassen]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag väljer RGB i panelen färg och väljer dessa färger och sedan ska trycka dokumentet. Är inte risken att dom färgerna jag väljer inte kommer stämma överens med det tryckta?

Jo, det var väl ungefär det jag försökte förklara, fast jag kanske inte var tydlig nog.

 

När jag klickar i kartan till vänster så ser jag värden för både RGB och CMYK. Hur ska jag tolka denna rutan?

CMYK-värdena skall du tolka som den bästa approximationen som denna skala kan göra av färgen på en skrivare. RGB-värdena är den exakta motsvarigheten av färgen på en (korrekt kalibrerad, som jonas_bo påpekade) RGB-baserad skärm

 

Som man ser i färgväljaren så står det ADD RGB swatch. När jag sedan klickar där det står ett värde vid CMYK stå står det istället ADD CMYK Swatch. Vad innebär detta?

Jag använder inte InDesign, men som jag förstår det så läggs färgen du just valt till i angiven Swatches-pane (dvs. RGB-swatches om det står ADD RGB resp. CMYK-swatches om det står ADD CMYK). Denna panel använder du som en genväg till de färger du återanvänder ofta.

 

[inlägget ändrat 2010-01-06 13:26:19 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men jag har koll på att man kan skapa färgrutor i swatches via den knappen.

 

Om du provar klicka i ett värde i exempelvis CMYK så ser du att knappen istället heter CMYKswatches. Står jag bland värdena i RGB så heter den RGBSwatches. Spelar det alltså roll vad det står på knappen om man ska lägga till färgrutor?(RGB Swatches, CMYKSwatches)

Så om jag ska trycka dokumentet så måste jag klicka i nånstans bland CMYK så att det står CMYKSwatches? Spelar detta någon roll tror du?

 

 

 

[inlägget ändrat 2010-01-06 13:32:22 av Martassen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag ska trycka dokumentet så måste jag klicka i nånstans bland CMYK så att det står CMYKSwatches?

Min gissning är ja, men Jag vågar tyvärr inte svara på det då jag inte använder programmet. Kanske jonas_bo kan svara på det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som förvirrar mig är följande som jag vill vet är följande:

 

 

Klickar jag runt i färgväljaren så ser jag värden för både CMYK och RGB. När jag klickar runt på kartan och väljer färg och sedan klickar på ok.

Är det CMYKfärg eller RGBfärg jag då använt? Eller hur ska jag tolka det?

 

Fundering2:

 

Om man nu ska jobba med CMYKfärger om dokumentet ska tryckas. Vad är då vitsen med varningstriangeln som dyker upp? Den dyker aldrig upp vid CMYKläget men den finns nästan alltid när jag har valt RGB. Innebär det att Adobe tycker att vissa färger i RGB är trycksäkra?

 

[inlägget ändrat 2010-01-06 14:07:01 av Martassen]

[inlägget ändrat 2010-01-06 16:04:50 av Martassen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Det som komplicerar det lite är att skärmen bara kan visa RGB. Oavsett hur mycket du än vill jobba med CMYK och välja CMYK-färger kommer ändå bara RGB-färger att visas...

 

Färgkartan du kan klicka runt på står det "RGB Color Space View" på, alltså är det RGB-färger du väljer där.

 

Om du ska göra en sak som ska tryckas är det viktigt att du väljer färgerna enligt CMYK nere till höger. Där anger du hur många procent cyan, magenta, gult och svart det ska vara, och det är ju de värdena som tryckeriet kan använda. Slutligen måste du spara filen med dessa färger (CMYK).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det innebär alltså att det räcker inte för mig att klicka runt i färgväljaren och att jag ser värdena vid CMYK. Jag måste helt enkelt klicka där nere vid CMYK?

 

Och så ska det på knappen stå "Add CMYK Swatches"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal
Det innebär alltså att det räcker inte för mig att klicka runt i färgväljaren och att jag ser värdena vid CMYK. Jag måste helt enkelt klicka där nere vid CMYK?

 

Precis, för flera RGB-färger har samma CMYK-färg eftersom det inte finns tillräckligt många CMYK-fäger för alla RGB-färger.

 

Men det handlar ju inte om att det blir lila i stället för grönt, utan det är ju mindre nyansskillnader.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...