Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Surfa med laptopen via mobilen


_DS_

Rekommendera Poster

Jag ska inom kort skaffa annan leverantör på ADSL. Det brukar ta alldeles för långt tid Ofta upp till 8 veckor. Jag ska också skaffa ny mobil och nytt mobilabonnemang.

 

Jag undrar: Kan jag tillfälligt nyttja mobilen som modem/router till laptopen, och i så fall vilken mobil/mobilOS är lämplig?

 

Jag undrar också vilket abonnemang som passar.

 

Jag undrar också om man som alternativ kan plugga in ett "vanligt" 3g-abonnemang i en 3g-dongle och surfa på den?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag tror att alla mobiler även kan användas som modem, i alla fall alla 3G-mobiler. Vissa telefoner måste man manuellt gå i en meny och aktivera modemet, andra är alltid ett modem, bara att sätta i USB-kabeln och ansluta.

 

Dock måste man installera modem-drivrutin för modemet/telefonen, men detta borde göras när datorn hittar telefon/modem första gången.

 

Sedan man måste man göra en fjärranslutning. Nummer att ringa upp är *99#.

 

När det gäller abonnemang, så kan du använda ditt vanliga mobilabonnemang, men jag rekomenderar tillägg för 3G (om du inte har det) samt någon form av fastpris för datatrafiken, det kan lätt bli svindyrt om du ska betala per MB.

 

Du kan sätta ett vanligt 3G-abonnemang i dongeln. Dongeln är egentligen en telefon/modem, men utan display, knappar och annat "onödigt". Eventuellt är dongeln operatörslåst.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2010-01-05 12:07:48 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Det där med telefonen som modem hade jag ingen koll alls på!

 

Kan man ta emot samtal när telefonen agerar modem?

 

Jag skulle kunna köpa laptopen först och testa. Fungerar det inte så kan jag ju köpa en dongel. Det är dock så att min nuvarande telefon INTE fungerar. Den är för gammal. Ska köpa en ny, men vet inget riktigt prisvärd. Vet du, eller någon, vilket OS som är att föredra Android eller Windows?

 

Jag har just nu bara kontantkort, men ska skaffa ett "riktigt" abonnemang. Vet inte vilka som har bäst avtal för surf dock. Det finns ju prisjämförelsesajter, men de har inte alla svar. Kan man använda ett telia-abonnemang att surfa med utan att gå in på Surf-port, eller vad det heter? Vet du/någon ett prisvärt alternativ att både surfa på och ringa med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Kan man ta emot samtal när telefonen agerar modem?

 

Japp, du kan prata samtidigt som du surfar, men hastigheten går ner en del.

 

Ska köpa en ny, men vet inget riktigt prisvärd. Vet du, eller någon, vilket OS som är att föredra Android eller Windows?

 

Jag tycker du i första hand ska hitta en telefon som har de egenskaper och funktioner som du behöver. För mig personligen är operativsystemet helt ointressant.

 

Vet inte vilka som har bäst avtal för surf dock

 

Jag är inte säker till 100%, men vad jag vet är Telenor de ända som inte har något tak eller begränsning på mängden data. Jag betalar 199 kr/m och får köra så mycket jag orkar. Jag mätte hastigheten i går med bredbandskollen.se, 3.4 Mibt/s i mottagening. Helt ok, med tanke på att min telefon klarar man 3.6...

 

Men kolla gärna med andra operatörer och vilka som har täckning där du kommer befinna dig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...