Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel datumformat i kopplat dokument


Staffan4

Rekommendera Poster

 

 

Hej ni som kan...

 

Jag kopplar en excelfil (excel 2003) till ett Worddokument (Word 2003).

Då blir det märkligt nog så här:

 

Det datum som har formatet 2009-07-10 i Excel blir till "10/7/2009 " när det visar sig i Worddokumentet. Något som är mkt irriterande för mig som svensk.

 

Snälla nån!! Vet ni hur jag kan åtgärda detta??

 

 

Tack!

[inlägget ändrat 2010-01-04 13:42:50 av stabur]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

I Word trycker du Alt-F9, då kommer du att kunna redigera format för varje fält.

 

När du tryckt Alt-F9, ser det ut tex så här:

 

{ MERGEFIELD "datum" }

 

För att formatera :

 

{ MERGEFIELD "datum" (\@ "yyyy-mm-dd") }

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fantastiskt! :thumbsup: Hur visste du det?

Jag var på jobbet och gjorde detta, men nu är jag hemma.

Det funkade ... nästan.

 

Rätt format blev det, men av någon konstig anledning blev alla månadsangivelserna 00 (noll noll).

Alltså typ: 2009-00-14

 

Har du månne även något tips om vad det kan bero på?

Tack iaf även om du inte kan svara på detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Fantastiskt! Hur visste du det?

 

Jag har trilskats en hel del med kopplade dokument.

 

 

Rätt format blev det, men av någon konstig anledning blev alla månadsangivelserna 00 (noll noll).

Alltså typ: 2009-00-14

 

Jag tänkte mig inte för, mm används för minuter, för månad ska det vara M, MM, MMM eller MMMM beroende på hur du vill att månaden ska visas (som en siffra, som två siffror, förkortning eller hela månadsnamnet)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Oj, vad bra!

Tack snälla du!

Jag kan knappt tåla mig att gå till jobbet igen, och kolla.

 

Mycket tacksam.

God fortsättning!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick precis så bra som jag hoppades.

Tack igen!

 

Kan du månne hjälpa mig med ett annat problem i anslutning till detta?:

 

Jag har en databas med ett antal poster som jag visar i det kopplade Wordformuläret.

Som det är nu gör jag så här: Varje persons formulär kopierar jag och klistrar in i ett nytt worddokument som jag sparar. Jag vill alltså ha ett ex för varje post.

Det känns lite urmodigt :-( att göra denna manuella manöver, tycker jag.

 

Det borde finnas något sätt att få detta genererat automatiskt. Det är ju sånt datorer är bra på.

 

Vet du om det finns ett enklare sätt?

Det skulle vara kanon!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är enkelt att göra så varje post blir en egen sida i ett dokument, men du vill som jag förstår det ha ett dokument per post?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Vad jag vet finns ingen inbyggd funktion för det, så det blir till att banka i hop ett VBA-script i så fall....

 

Men någon kanske vet hur man splittar att dokument så att varje sida blir ett nytt dokument?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om du kopplar dokumentet med standardinställningarna så får du ett dokument per post.

 

Kopplat på prov 3 poster, se bifogad bild, som i Normalläge får en Avsnittsbrytning mellan varje post vilket vid utskrift ger ett dokument per post. Har använt Word 2000 och ett Word källdokument.

 

Provade att använda ett Excel källdokument och de fungerade också.

 

/Olle

 

[bild bifogad 2010-01-08 10:31:13 av Olle M]

1180516_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ursäka om jag uttryckte mej otydligt, jag skrev "Om du kopplar dokumentet med standardinställningarna så får du ett dokument per post". Jag talade om de kopplade dokumentet och skulle använt ordet en dokumentsida i stället för ett dokument.

 

Nej de finns ingen procedur i Word som gör att man separat kan spara varje enskild post i ett kopplat dokument. Däremot går de ju bra att spara hela de kopplade dokumentet för arkivering eller för senare utskrift av önskad post.

 

Jag ser inte vitsen med att separat spara varje enskild post alla data finns ju redan sparade i källdokument. Och att ta fram ett nytt kopplat dokument, om man har ändrat på källdata, går ju på någon minut. De finns ju också en risk med att ha data sparad på två ställen genom att man av misstag använder en fil som inte längre är helt aktuell.

 

Som du tidigare sa kan man med hjälp av VBA skript spara varje separat post som ett eget dokument. Provade lite VBA i går och de går nog att skriva ihop något men de verkar knöligt att skilja ut varje enskild post. Men proceduren går inte att köra helt automatiskt då det ju kräver att man anger ett namn för varje dokument som skall sparas. Visserligen kan man ange namnet i källdokumentet en då kommer man att skriva över tidigare gjorda dokument och om man sparar dom för någon form av arkivering så vill man ju inte detta.

 

En annan variant vore att bara koppla en post åt gången och sen spara detta som ett eget dokument. Men detta blir tidskrävande om man har många poster.

 

/Olle

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Här kommer ett makro som markerar varje post och klistrar in den i ett nytt dokument. Man måste ange ett namn när dokumentet sparas.

 

Sub Makro108()

       'MAKROT SPARAR VARJE POST I ETT KOPPLAT DOKUMENT SOM ETT EGET DOKUMENT
       'Makrot gjort i Word 2000 och i en Windows 98 maskin

       'ÖPPNA DE KOPPLADE DOKUMENTET OCH KÖR MAKROT

       'Flyttar markering  början av dokumentet
   Selection.HomeKey Unit:=wdStory

   Do  'Loopar igenom dokumentet och markerar varje post i tur och ordning
       'Kontrollerar om markeringen omfattar Avsnittsbrytningen
       'A innehåller markerad text
       A = Selection.Text
       'B innehåller bara sista tecknet i Asc-format av markeringen
       B = Asc(Right(A, 1))
       'Om detta är Asc=12 så är det en Avsnittsbrytning
       If B = 12 Then
           'Om så är fallet backas markeringen ett steg så att bara posten
           'är markerad
           Selection.MoveEnd Unit:=wdParagraph, Count:=-1
           'Markerar bara posten med bokmärket Temp
           ActiveDocument.Bookmarks.Add Name:="Temp"
           'Posten kopieras till klippbordet
           Selection.Copy

           'Ett nytt dokument öppnas
           Documents.Add Template:= _
       "C:\WINDOWS\Application Data\Microsoft\Mallar\Normal.dot", NewTemplate:= _
       False, DocumentType:=0
           'Posten kopieras in i dokumentet
           Selection.Paste
           'Dokumentet sparas och stängs.
           'Fönstret Spara som öppnas och du får ange ett namn för dokumentet
           ActiveDocument.ActiveWindow.Close SaveChanges:=wdSaveChanges

           'Körningen fortsätter på de kopplade dokumentet
           'Flyttar ned markören till nästa post
           Selection.Move Unit:=wdCharacter, Count:=2
           'När markeringen ligger under sista Avsnittsbrytningen,
           'lika med Dokument-slutet så avslutas loopen
           If Selection.Bookmarks.Exists("\EndOfDoc") Then End
       End If
       'Markerar en rad i posten per loop. Vid nästa loop utsträcks
       'markeringen så att den även kommer att omfatta nästa rad
       Selection.MoveEnd Unit:=wdParagraph, Count:=1
       'Bokmärket Temp utvidgas så att den omfatta hela markerade posten
       ActiveDocument.Bookmarks.Add Name:="Temp"
   Loop

End Sub

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte vitsen med att separat spara varje enskild post alla data finns ju redan sparade i källdokument.

Ja, jag håller med men vissa rutiner på mitt jobb gör att jag behöver det iaf.

 

Fantastiskt vad kunniga ni är!!

 

Hur gör jag med detta skript? Jag har aldrig använt det förut. Skulle det inte gå att även skriva en kod som gör att varje dokument sparas med ett namn som tas ur ett av fälten?

Då skulle allt kunna ske helt automatiskt, väl? Och det vore super!

 

Tack för all hjälp och visat allt intresse!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller med men vissa rutiner på mitt jobb gör att jag behöver det iaf.

 

Det finns kanske andra sätt att göra det du vill göra? Kan du berätta lite mer, det är alltid kul att kunna hjälpa till!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag jobbar på en skola och vi upprättar studieplaner för varje enskild elev. Dessa dokument sparas i mappar för respektive grupp (=klass)

Ofta byter en elev grupp och då kan läraren hämta elevens dokument i mappen o flytta den till den nya gruppens mapp.

Läraren kan även manuellt ändra vissa uppgifter i dokumentet vid behov.

 

De data som ingår i dokumentet baseras på ett register som har två-tre veckors eftersläpning innan det är uppdaterat.

 

Dessutom har lärarkollegiet hög medelålder o är inte så trakterad av att hantera datorer och fylla i dessa studieplaner vilket annars sker manuellt: man har ett utdrag från registret och fyller i en blankett genom att titta på utdraget och skriva in uppgifterna.

Det tycker jag är lite befängt eftersom uppgifterna redan finns digitalt och borde kunna omvandlas till de dokument som jag nu tampas med och frågar er i forumet om.

 

Jag vet inte om denna min beskrivning är förståelig.

?

 

Tack för din hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om denna min beskrivning är förståelig.

 

Jodå, jag förstår :)

 

Hade jag jobbat där hade jag gjort nåt databasbaserat, tex i Access, men jag har förståelse för att du vill göra på detta viset.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hmm... Hur hade Access ändrat på detta, tänker du?

(Jag vet inte vad det programmet kan åstadkomma)

 

Ursprungligen finns de här uppgifterna i en databas för elevdata som Stockholms stad har. Jag får en excellfil med min grupps data därifrån, men hjälper även andra lärare med studieplanerna och skulle bli själaglad om det fanns ett enkelt sätt att göra det hela så jag kunde serva alla lärare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Access är ett databasprogram, dvs man kan hantera data/information som just det och inte som dokument. Den Excelfil du får, kan man med enkelhet läsa in i Access och sen göra vad man vill. Vill man skriva ut schema/kursplaner för sina elever så gör man en rapport som gör det man vill.

 

Access är dock inget man bara kastar sig in i utan att ha en del grunder i vad en databas är. Word och Excel är dokument/fil-baserade, Access är informationsbaserat, lite annat tankesätt men betydligt vettigare när man väl förstått vad det går ut på.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm... jag förstår lite.

Jag nosade på programmet då jag tog datakörkort en gång i tiden. Men de små kunskaperna är ju borta nu.

 

Men menar du att man med Access skulle kunna åstadkomma det som jag vill?

 

[inlägget ändrat 2010-01-10 22:00:14 av stabur]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men menar du att man med Access skulle kunna åstadkomma det som jag vill?

 

Ja, bättre, men inte enklare, om du inte är hemma i Access eller andra liknande databaser. Om du inte är hemma i databaser och vill ha jobbet så enkelt som möjligt, föreslår jag det script som Olle M postade.

 

Scripthanteraren når du genom att trycka Alt-F11.

 

Eftersom Word är dokumentbaserat, måste du klistra in scriptet i varje fil du vill använda det. Du KAN göra en mall (.dot-fil), men jag tycker det bara krånglar till det ytterliggare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Staffan4

 

Jo de borde gå att spara dokumentet helt automatiskt och plocka ett dokumentnamn eller en sifferkod ur ett fält som identifierar personen.

 

Men jag behöver veta tre saker:

* om du har rättighet att lägga in egna VBA-makron (den datakod jag visade i mitt inlägg) i ditt Word program.

* om du har rätt att köra VBA-makron i din maskin.

* om du kan lägga in identiferingskoden för varje person längst upp eller längst ned i respektive dokument.

 

Kan vara så att data administratören av säkerhetskäl har stängt möjligheten för dej att använda VBA-makron. Du får lyssna med honom.

 

Under tiden så skall jag suga lite på karamellen och prova vad jag behöver ändra på.

 

/Olle

 

[inlägget ändrat 2010-01-10 22:31:36 av Olle M]

[inlägget ändrat 2010-01-10 22:33:58 av Olle M]

[inlägget ändrat 2010-01-10 22:34:51 av Olle M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja gärna kika på det, men är man inte van vid databaser så kommer det ta ett tag innan poletten trillar ner.

 

Det finns enorma möjligheter med databaser och Access är i sammanhanget en väldigt enkel men ändå kompetent databas. En fördel med Access är att man har både databas och användargränssnitt i samma program.

 

Går man vidare till professionella databaser så är det just det - databaser. Man behöver ytterliggare program för att göra det användbart, antingen i form av program på datorn eller en webbapplikation.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Olle M

 

Vad kul att du vill suga på denna karamell lite mer :)

 

Jag tror nog att jag kan skapa o köra makron men jag ska kolla.

 

I Wordformuläret finns det ett antal fält vars data hämtas från excellfilen. Det första är namn, det andra är personnummer, och sen följer ytterligare 5 fält.

Jag skulle vilja spara dokumentet med personnumret som dokumentnamn.

 

Så det blir konstigt om jag skulle ha personnumret först eller sist i dokumentet.

Möjligen skulle jag kunna lägga in ett fält i sidhuvudet eller sidfoten som jag kan kalla för dokumentnamn i skriva det i typ 8 punkter. o koppla även det till personnumret.

 

/Staffan

 

 

[inlägget ändrat 2010-01-10 23:05:17 av stabur]

[inlägget ändrat 2010-01-10 23:08:02 av stabur]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...