Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telenor eller Tele2: Mobilt bredband


Greyhame

Rekommendera Poster

Hej!

 

Efter att ha letat lite på nätet kommer jag fram till att Tele2 tycks ha bäst täckning (åtminstone i IDG's test) f.n.

 

Å andra sidan så har Telenor ingen begränsning uppåt vad gäller datatrafik, vilket alla andra tycks ha, exvis 10 GB/mån för Tele2.

 

Jag tycker inte 10 GB låter speciellt mycket, eftersom de dessutom tycks räkna in skickade datamängden.

 

Min fråga går väl framför allt ut till er som har Telenor; hur god täckning anser ni ha? Strular det mycket?

 

Men även ni som har Tele2; hur mycket är egentligen 10 GB? Om man tittar en del på SvtPlay etc, går datamängden snabbt upp då?

 

Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Å andra sidan så har Telenor ingen begränsning uppåt vad gäller datatrafik, vilket alla andra tycks ha, exvis 10 GB/mån för Tele2

 

Jag har själv Telenor mobilt bredband och det fungerar hur bra som helst. Jag betalar 199 kr/m och får surfa hur mycket som helst, det finns ingen mängdgräns och man betalar inte mer efter X antal GB.

 

Jag hade Tre mobilt bredband tidigare men det var enligt mig rent skräp. Hade jag tur, hade jag 100 kBit/s. Med Telenor har jag oftast runt 1-2 Mbit/s. Kanske inte jättefort, men det jag bör tillägga att jag använder min vanliga mobiltelefon som modem, inte en dongel. Min telefon klarar max 3.7 Mbit/s. Men jag är nöjd, jag använder bara mobilt bredband på resande fot, hemma har jag fast anslutning.

 

När vi pratar mängd, så är det lite psykologiskt, man vet att det kan kosta pengar per mängd, därför vågar man inte använda det som man skulle vilja. Även om det finns en del program som kan mäta trafiken, så vad händer? Om du ser ett program på svt-play och halvvägs i programmet så har du passerat trafikmängden för månaden. Vad gör du? Avbryter tittandet eller accepterar att det kostar pengar?

 

Nu vet jag inte var du bor, det kan skilja rätt rejält i täckning. Dock ska man tänka på att det bara finns två fysiska 3G-nät i sverige. Telenor och Tre delar nät och Telia och Tele2 delar nät. MEN, det kan ändå skilja åt i hastighet (men inte täckning, mellan de operatörer som delar nät), eftersom varje operatör har sin egen nätutrustning, Internetförbindelse mm.

 

 

 

[inlägget ändrat 2010-01-03 17:25:38 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Min fråga går väl framför allt ut till er som har Telenor; hur god täckning anser ni ha? Strular det mycket?

 

Kalla det för mobilt bredband eller ej, men jag har Telenor som mobiltelefonoperatör där det går att surfa via mobilen också.

 

Sambon har samma.

 

Vi åkte till London under julveckan. Så klart kollade jag min internetbank också vidare på hotellet i London. Allt gick perfekt via mobilen. Nu när vi kommit hem kan jag inte surfa alls på mobilen. Möts av en text något i stil att "Tjänsten kräver speciell inloggning och att tjänsten inte får visa sidan för mig". Spelar ingen roll vilken adress jag skriver in. Om det så är Google eller IDG.

 

Telenor har möjlighet att ladda ned inställningarna via SMS via sin hemsida. Provat tre gånger nu med samma resultat. Går inte att komma ut på nätet via mobilen längre.

 

Kollat sambons mobiltelefon och skrivit av hennes inställningar där eftersom vi har samma operatör. Går inte att surfa alls, men sambon kan komma ut på nätet.

 

Det var två timmars flygfärd till och från London. Där får man som bekant inte lov att använda mobiltelefoner. Det kan därför inte vara något strul med att telefonen fortfarande snackar med Vodaphone UK, och att jag därför inte kommer ut här i Sverige. Långsökt kanske, men man vet aldrig idag.

 

Ska inte överta tråden med mina problem, men trådskaparen efterlyste lite sådana synpunkter. Här har ni mina. :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Tele2 tar dock ej mer betalt utöver 10 GB, utan stryper trafiken ned till 30 kbit/s (jmfr 28.8-modem, år 1995). Således "stängs" internet mer eller mindre av helt. Stremande SVT-play-tjänster och you tube är oanvändbara.

 

Förtydligande kan vara att jag tänkt ha det till en stationär dator stundtals, vissa månader, andra månader till lap top.

 

K

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Stefan, det kan vara så att du passerat maxgränsen för ditt konto då det gäller konstanden. Det är INTE gratis att använda mobilt bredband utomlands, även om man har fastpris eller inget maxtak. Varje operatör tar ut sina MB/min-priser till utländska operatörer.

 

Det finns en spärr, att efter X kr, så kan man inte hämta mer, utan att prata med kundtjänst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tack för svar, Mr Andersson! :)

 

Har börjat misstänka att det beror på det, men har inte varit säker på att det är så. Står inget om det hos Telenor som du skriver om angående maxgräns, eller så har jag missat det helt.

 

Du har säkert rätt i det du skriver.

 

Får avvakta tills dom fakturerat räkningen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det beror lite på vilken tjänst man har.

 

De har en tjänst som hetet "Fri mobil surf" eller liknande. Den är bara fri så länge du använder det med mobilen, inte om du har mobilen som modem till datorn (eller jo, man kan kämpa lite och få till det, det handlar om vilket APN (Access Punkt) man använder). Använder du mobilen som ett modem, är det helt andra kostander.

 

Har du tjänsen "Mobil data" eller "Mobilt Bredband", så betalar du fastpris inom sverige oavsett hur mycket du hämtar och det blir ingen hastighetskilland eller kostnad efter X antal GB.

 

Beroende på tjänst, så kan även utlands-data påverkas.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Då ska du definitivt strunta i Tele2, jag skulle ingte vilja ha pressen på mig att om jag hämtar hem bla-bla, så kommer jag att ha 0.03 Mbit/s resten av månaden. Glöm det.

 

Telenor är helt enkelt vettigast på Mobilt Bredband, men kanske inte alltid det snabbaste - men det funkar och är bra pris.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Jag har MobilSurf och det är ett så kallat "Telenor 199" abonnemang.

 

Att jag bara får ringa, SMS:a också vidare för 199 kronor, och sist jag kollade har jag passerat den gränsen. Kan vara att MobilSurfandet följer med där också.

 

Kostar att surfa via mobilen, som du skrev sist.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för input. Kanske är ett självklart val för mig då egentligen.

 

Ser också att eftersom jag har dem som mobiloperatör får jag om jag binder mig 24månader det hela till priset 149:-/mån. Helt OK antar jag?

 

K

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Kan mycket väl vara så, håll koll på räkningen och om du är ofta i utlandet så rekomenderar jag ett lokalt "mobilt-internet"-kontant-kort.

 

Finns i de flesta länder, du köper det för en fast summa, får surfa hur mycket du vill, men kortet har begränsad giltighetstid, tex 1 månad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...