Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator fryser oftast efter kallstart! Hjälp!


DarkSider85

Rekommendera Poster

Hej - har också en Acer med W7 som ideligen hänger sig.

Tänkte prova ovanstående råd om att uppdatera BIOS men vågar inte förrän jag fått hjälp få reda på hur man vet vilken BIOS-uppdatering man behöver om Acer på min model ger förslag på 3 olika BIOS-drivrutiner och en varning om att man riskerar krascha datorn om man tar fel BIOS! Se nedan.

 

Flashing the wrong BIOS can cause harm to the system. Acer recommends that you should only upgrade your firmware/drivers if you have been instructed to do so by an Acer Customer Care representative. By using these firmware/drivers you agree to accept the possibility of product failure.[/url]BIOSAcerBIOSP01.A31.5 MB2009/12/30BIOSAcerBIOSP01.A21.5 MB2009/12/02BIOSAcerBIOSP01.A11.5 MB2009/09/29

Eftersom datorn är så ny måste du ju ha rätt till support pga av att den hänger sig. Då ger du ju Acer möjligheten att rekommendera dig att uppgradera BIOS precis som de skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn är så ny måste du ju ha rätt till support pga av att den hänger sig. Då ger du ju Acer möjligheten att rekommendera dig att uppgradera BIOS precis som de skriver.

 

 

Låter ju förstås lite självklart gå till väga så ju ;-)

Började försöka kontakta deras support igår via mail men datorn hängde sig ... dags försöka igen innan datorn hänger sig och jag glömmer det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

Jag hoppas att du och supporten kommer fram till en bra lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har precis samma fenomen med min nya dator. Det är en speldator från inet med operativet förinstallerat. Det jag har installerat är gratisversionen av AVG-virusskydd och spelet Empire Total War.

 

När datorn hänger sig så blir skärmen svart. Tangenttryckningar eller ctrl-alt-del brukar inte hjälpa, skärmen förblir svart. När jag trycker in startknappen ett tag så hör jag hur burken startar om men skärmen brukar förbli svart. Det som hjälper är att slå av strömbrytaren på baksidan och på så sätt starta om. Vad kan det vara för fel?

 

Mvh

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att förändra upplösningen till bildskärmen, verkar att kunna ha ngt att göra med ditt spel och Aero gränssnittet.

 

Kontrollpanelen/Utseende och anpassning/Anpassning/Grundläggande Teman och............

 

Om detta inte hjälper kan det vara drivrutiner för ditt grafik kort som inte är up to date.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Eftersom datorn är så ny måste du ju ha rätt till support pga av att den hänger sig. Då ger du ju Acer möjligheten att rekommendera dig att uppgradera BIOS precis som de skriver.

 

 

Jag fick svar från Acer och fick ok för uppdatera BIOS men helst först formatera om den till fabriksinställningarna. Försökte får kontak med dem ingen för en fråga om installationsråden men fick aldrig svar. Gjorde till slut vad de bad om och problemet är faktiskt borta med låsningarna! Det enda är nu att jag fick igenom 64-bits överallt och kan inte få igång de sidor sm jag innan var på med flach! Inte heller Bank-id.

Måste nu få reda på hur jag kan installera IE på 32 bits att ha parallellt med mitt 64 bits så jag kan växla vid behov. någon som vet här i denna tråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja du kan installera IE8 32 bitars,

men den är ju installerad som standard i Windows 7 64bitars.

Klicka på Windowsknappen, så ser du Alla program, där ska du se 2 st. Internet Explorer ikoner, vid den övre av dem står det 64 bitars, så den under är 32 bitars.

Kontrollera och återkom.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja du kan installera IE8 32 bitars,

men den är ju installerad som standard i Windows 7 64bitars.

Klicka på Windowsknappen, så ser du Alla program, där ska du se 2 st. Internet Explorer ikoner, vid den övre av dem står det 64 bitars, så den under är 32 bitars.

Kontrollera och återkom.

Mvh

Mats H

 

 

Det var ju enkelt löst! Funkar perfekt - tusen tack!

/Katrin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En troligen dum fråga från en okunnig ... att flasha BIOSen är det samma som att uppdatera den ?

Enligt Maratonmannen skulle man ju alltid göra detta - varför det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flasha BIOS är att skriva in ett nytt BIOS-program i det flash-minnet. Tillverkaren tar ju fram nya versioner av BIOS-programmet därför att det är något problem med det gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flasha BIOS är att skriva in ett nytt BIOS-program i det flash-minnet. Tillverkaren tar ju fram nya versioner av BIOS-programmet därför att det är något problem med det gamla.

 

 

Får nog flasha min BIOS då för så fort jag hade haft igång IE 32 bitars en stund så började datorn hänga sig igen. Detta görväl att jag får tolka att en del av problemet med hängningen sitter i att köra IE 32 på W7 64...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Att köra IE8 32 bitars har inget med BIOS att göra, de flesta prgram som du använder i en 64bitars dator, är 32, se programfoldern Program (x86), som innehåller de 32 bitars program som är installerade, i foldern Program finns 64bitars programen.

 

Så flasha du BIOS, så får vi hoppas att frysningarna upphör.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...