Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator fryser oftast efter kallstart! Hjälp!


DarkSider85

Rekommendera Poster

Hejsan nu är det så att jag har köpt en ny dator på mellandagsrean.

 

Acer Aspire M5300

Processor: AMD athlon X4 620 Processor 2.6 GHz

Minne: 6GB vet ej vilket märke

Grafikkort: Nvidia GT220

Hårddisk: 1TB SATA

Nätaggregats effekt: 500W

OS: windows 7 64bitars

 

Problemet är att den fryser sig oregelbundet ca en gång om dagen. Oftast är det efter kallstart kanske 10min efter man startat. Det som händer är att det fryser så man ser kvar bilden men man kan inte röra musen eller liknande. Det som är mysko är att ibland hänger den sig när datorn har varit på ett tag oxå och då försvinner det som är sparat på internet (tex om man har varit inloggad på facebook så är man utloggad och ens email är inte ifyllt längre).

 

Jag har testat med systemåteställning av windows men det hjälpte inte.

Jag hade lämnat in dator men har brutit garantin genom att öppna chassit för att komma åt IDE utgången för att föra över information från min gamla hårddisk.

 

Alla ideer om vad felet kan vara är välkommna.

Förmodar att några kmr säga memtest så det får man väl göra oxå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Prova med att uppdatera drivrutinerna! Många "hängningar" och "frysningar" beror på gamla drivrutiner. Besök datortillverkarens hemsida och titta om inte där finns fräscha drivrutiner.

 

Sen kan du...

 

Plocka väck all "skit" som är förinstallerat med hjälp av det här programmet:

 

http://www.pcdecrapifier.com/download

 

30 dagars versioner av antivirusprogram, Officepaket o s v som tillverkaren tror att användaren är intresserad av. Finns lika bra gratisversioner.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ska försöka hitta nya drivrutiner. Dock uppdaterade jag grafikkortets drivrutiner före systemåterställningen och det hjälpte inte. Men ska se om jag hittar mer drivrutiner till de andra komponenterna.

 

Hoppas det inte är ett hårdvarufel bara :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat uppdatera drivers + tagit bort alla onödiga program och det hjälpte inte. Så jag testade med MEMtest.. i ca en timme och det verkade inte vara något fel på minnena.. därefter formatera jag om C: och installerade om windows.. men samma jävla fel består. Datorn fryser sig inom ca 10 min vid KALLStart... det måste vara något hårdvarufel.!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Föreslår att du kontaktar butiken där du köpte datorn, och beskriver dina problem och vad du gjort för åtgärder.

 

Så tycker inte jag att en ny dator ska uppföra sig.

 

Försök inte öppna datorn för att utföra något själv, för att då kan garantin åka all världens väg. Istället ska datorn skickas till en auktoriserad verkstad för en noggrann genomgång. Det kan säkert butiken ordna eller rekommendera ett ställe att skicka datorn till för lämplig åtgärd.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom den är helt ny, så anser jag att den så fort som möjligt ska tillbaka till butiken, även om man kanske kan testa några saker ytterliggare.

 

Hur blir det om du kör i felsäkert läge?

 

Har du testat att dra ur musen, tangentbordet, uppstår felet då med?

Har du testat att köra musen och tangentbordet i någon annan ingång?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men problemet är det att jag öppnade datorn för att kunna komma åt IDE utgången för att föra över saker från min andra hårddisk. När jag ringde till kundtjänsten sa dem att garatin har rykt pga de! :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag har öppnat chassit så garantin är körd.

Jag har ej testat i felsäkert läge ännu.

 

Dock ej testat dra ut musen och tangentbordet.. hur ska jag då se om den har frusit? Menar du en åt gången kanske..

 

Nu är musen i ett usb uttag och tangendbordet i ett ps2 uttag.. kan testa och flytta runt de eftersom tangentbordet går även sätta i usb. Dock är det jobbigt att felsöka eftersom datorn hänger sig ca 1 gång per dag.. vid kallstart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ska försöka hitta nya drivrutiner.
Du hittar dem på Acers webbsida för din dator.

 

Jag hade lämnat in dator men har brutit garantin genom att öppna chassit för att komma åt IDE utgången för att föra över information från min gamla hårddisk.
Det är väl ytterst tveksamt om det är ett skäl som skulle gälla i Allmänna reklamationsnämnden. Det är ju meningen att man ska ta bort damm ur datorn 1-2 gånger om året. Stå på dig mot butiken och/eller kontakta kommunens konsumentvägledare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma dator och sama problem.

köpte du den också på mellandagsrea på onoff?

 

jag har kollat några av svaren... Eftersom den inte finns på http://acercomputer.se/ så antar jag att onoff har byggt ihop den själva.

det enda som jag har hittat bland dina kommentarer är att det kan kanske vara ett för klent nätagregat.

 

hoppas du löser det! :)

 

[inlägget ändrat 2010-01-07 18:43:26 av _MmattiasS_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det gjorde jag! Hur ska du göra då? Sjukt om det är för klent nätaggregat dom har skickat med! Ska ner o höra med dem snart hur ska du göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett likadant dator till min son på mellandagsrean med hans sparade pengar. Den låste sig under upppdatering av win7 så det blev soppa av det hela. Det gick sedan inte att återställa, frös vid 72% under varje försök! Jag gick tillbaks med den till onoff och bytte tilll en ny. Gissa vad som hände! Samma fel. Datorn frös 10-15 min efter varje kallstart.

 

Gjorde det vanliga, ominstallation av win7, uppdatering av mjukvara, avinstallerde / stängde av alla onödiga program vid uppstart, bytte tangetbord och mus, bytte till trådad nätverk, uppdaterade Bios, inget hjälpte.

 

Gick tillbaks med den igen , Det låg flera M5300... som var återlämnade. Jag kom dit samtidigt med annan kille som lämnade tillbaks sin!

Jag fick tillbaks mina pengar men han tittade efter om jag hade öppnat datorn!

 

Seriefel? Av vad jag såg så var det många som hade lämnat tillbaks. Gör ett försök med att gå tillbaks med den. Har du lite tur så tittar de inte ens efter om datorn är öppnade. När jag bytte första datorn så öppnade de inte ens kartongen! Se till att packa ner allt fin och prydligt. Vid det här laget borde de på varje onoff butik som sålde dessa datorer veta att det är något fel med de!

 

Genom att öppna datorn så har du blivit av med garantin men du kan ju alltid reklamera datorn. Skillnaden är att vid reklamation måste du besvisa att du inte har orsakat felen vilket inte är så svårt i det här fallet.

 

Tillägg: Jag har ringt Acers support angående både datorerna. De hade serienumret på både datorer så det kan inte vara onoff bygd.

 

Lycka till

 

[inlägget ändrat 2010-01-08 09:23:08 av Keyvanjan]

[inlägget ändrat 2010-01-08 09:24:57 av Keyvanjan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min grannes pappa eller ev. hans systers kille kan mycket om datorer så jag ska fråga som om dom vet något sätt att testa om nätagregatet är tillräckligt starkt... i så fall åker jag till onoff och helt enkelt kräver att dom ska sätta i ett nytt nätagregat som funkar med det systemet.

om vi inte kan komma på något så åker jag till onoff och frågar.

jag köpte garanti så det blir nog inte så mycket krångel.

 

eftersom du har ominstallerat alltin osv så måste det vara något med hårdvaran

[inlägget ändrat 2010-01-08 10:13:42 av _MmattiasS_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt det som händer med min! Något är fel med datorn ja!. Jag läste ACers garatin och det kvittar om man öppnat datorn eller inte men jag ska försöka mörka det för att det ska gå smidigare! Tack för informationen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag frågat =)

det är windows 7 som inte fungerar bra med internet explorer.

det kommer antagligen uppdateringer på windows update snart som gör att det funkar igen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter konstigt, varför skulle den bara hänga sig vid kallstart isåfall. Jag har iaf lämnat tillbaka min och fick pengarna tillbaka och köpte än bättre dator för bara 300 kr mer :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag frågat

det är windows 7 som inte fungerar bra med internet explorer.

Frågat vem?

Datortillverkaren eller butiken, i så fall vill nog båda komma ifrån sitt ansvar och flyttar därför över problemet till Windows 7 och Internet Explorer.

 

Sanningen är att inga lirar bättre ihop än Windows 7 och Internet Explorer.

 

Gå tillbaka och begär pengarna åter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag sitter med exakt samma problem på exakt samma modell. Köpte på OnOffs mellandagsrea och upptäckte felet nästan omgående. Var nere på OnOff som uppträdde som att de inte visste ett dugg om det här felet och hänvisade till ACER som inte heller kunde hjälpa till.

 

Tråkigt men det blir nog till att lämna tillbaka den. Jag har kört alla tänkbara tester men hittar inget HW fel. Har tidigare varit ute för att exakt samma fenomen kan uppstå om utrustningen har försetts med för klent powersupply. Inget som jag tror att varken OnOff eller ACER skulle erkänna dock.

 

mvh /Peter H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skulle lämna tillbaka den uppträdde dom på ONOFF fett drygt men lyckades iaf snacka till mig att lämna tillbaka den och fick pengarna tillbaka. Jag sa till henne att flera hade upplevt exakt samma problem och efter hon snackade med ACER i tele sa hon att dom inte hade hört något om att det var ett "känt" fel, Jävla dryga människa! Men fick iaf lämnat tillbaka datorn, sen drog jag ner på netonnet och köpte en MYCKET bättre dator för 300kr mer! **** Off, onoff! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Bloody Sabbath

Tjenare !Jag har samma problem, vi verkar vara många. Mejlade OnOff som verkar helt oförstående och ber mig kontakta Acer.Måste ju solklart vara något tillverkningsproblem. Trodde ett tag att det var min Logitech G7 mus som orsakade problemet eftersom datorn ibland funkar igen efter att jag tagit ur och satt dit USB-kontakten till musen igen. Ingen som hört något om nån lösning ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp Dell datorer med serviceavtal i hemmet. Kostar någon tusenlapp extra men fungerar suveränt, det är inte ofta fel men när det händer är det överlägset. Exemplarisk telefonsupport sedan många år tillbaka, jag har haft 3 Dell Dimension: 450, 8200 och 8400 samt nu Studio XPS 8000. Bytt ett moderkort och nätaggregat sedan 1998, det är allt.

Har noterat en enstaka frysning eller två sedan jag fick den nya datorn i November -09. W7/64 bitar. Ingen förklaring till det. Återkommer det får man väl ta tag i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hej - har också en Acer med W7 som ideligen hänger sig.

Tänkte prova ovanstående råd om att uppdatera BIOS men vågar inte förrän jag fått hjälp få reda på hur man vet vilken BIOS-uppdatering man behöver om Acer på min model ger förslag på 3 olika BIOS-drivrutiner och en varning om att man riskerar krascha datorn om man tar fel BIOS! Se nedan.

 

Flashing the wrong BIOS can cause harm to the system. Acer recommends that you should only upgrade your firmware/drivers if you have been instructed to do so by an Acer Customer Care representative. By using these firmware/drivers you agree to accept the possibility of product failure.[/url]BIOSAcerBIOSP01.A31.5 MB2009/12/30BIOSAcerBIOSP01.A21.5 MB2009/12/02BIOSAcerBIOSP01.A11.5 MB2009/09/29

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...