Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

comhems router kopplar ner ideligen


kamm

Rekommendera Poster

Har Comhem bredband och hade en Belkin router som funkade bra i tre år, sen la den av och nu har jag sedan i höstas Comhems router. Har kabel till en stationär dator och en bärbar som går trådlöst. Den stationära datorn med kabel har en fungerande anslutning. Men den trådlösa tappar anslutningen ideligen och vi måste reparera gång efter gång. Ibland tappar vi då bort inloggningar mm och ibland inte. T ex har jag ikväll fortsatt att vara inloggad på Eforum även efter sådana avbrott.

Avbrotten kommer flera gånger i timmen och varje gång vi kör internet trådlöst. Är det datorn eller routern som är orsak?

Nån som har nåt tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara datorns nätverkskort som inte funkar bra ihop med routern, trots standardisering.

 

Prova att byta kanal i routern, gärna alla 13.

 

Kolla att inga störande 2,4 GHz utrustningar finns i närheten, t ex bärbar telefon, mikrovågsugn(stör ett brett spektrum) etc.

 

Prova att ta bort kryptering för att testa, samt rensa listan över automatiskt anslutna nätverk.

 

Prova att köra datorn trådlöst på ett annat nätverk, samt att köra en annan dator trådlöst på ditt nätverk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Det var många olika alternativ och följdfrågorna kommer direkt: hur byter jag kanal i routern?

 

 

Har bara min egen anslutning som automatisk så där kan jag inte rensa.

 

Kan testa i nästa vecka att ansluta till annat trådlöst nät.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för poängen:thumbsup:

 

Byte av kanal gör du i routern. Logga in genom att ange dess IP-adress i webbläsaren. Användarnamn och lösenord brukar stå på undersidan. Välj Wireless eller liknande, så hittar du val av kanal(Channel). Se även min Nätverksguide, Trådlös router:

 

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...