Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bERÄKNA OB TID I EXCEL


Macke Mot

Rekommendera Poster

Hallå alla duktiga människor, jag sitter och filar på ett tid blad i excel. Jag vet att frågan ställts tusen gånger på div forum. Men jag får det inte att lira som jag vill.

 

Jag har arbetets start i A2 Sut i B2 rast längd i C2 Arbetad tid i D2 arbetad tid i decimaler i E2. Det jag skulle vilja är helt enkelt att om jag startar arbetet 05:00 så kommer en timme ob upp direkt likadant beräkna med slut tiden.

 

Skulle även vilja ha en kolumn där jag bara markerar tex V för vardag L för lördag S Söndag. Beroende på att

Ob 1 gäller vardagar 19-06 lördag till 19

Ob2 lördag from 19 till helgfri dag 06

Så om någon kan bidra med förståelse vore jag evigt tacksam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Se om du får ut något av min (kanske något överambitiösa) utläggning här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1061146#1061894

 

Gott Nytt År!

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret och god fortsättning.

 

Jag har redan snubblad över den tråden men får liksom inte ihop det. Antagligen är min hjärna inte tillräckligt komplex vad det gäller excel. Tog produktsumme koden som fanns i tråden och lade in i p4 skrev start i k4 slut i l4 och så kod för vardag eller helg i j4 där jag kort och gott matade in helg. Men fick inget resultat. Så måste man väll förstå satsen för att veta vart man kan gå in och justera tiderna för de olika ob som finnes.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God fortsättning!

 

Medger att det är en av mina längsta formler, men den är inte lika komplex som den ser ut ... :)

 

Vill du använda min metod är första steget att skapa tabellen över de arbetsperioder som finns. Observera att du bör täcka in hela dygnet (eller dygnen om du skiljer på olika dagar, t.ex. vardag och helg) och att 00:00 (start) = 0 medan 00:00 (slut) = 1. Se mitt exempel.

 

Formeln använder tabellen hela tiden och därför är det smidigt att namnge tabellen. Markera innehållet i tabellen och skriv period i namnrutan (till vänster om formelfältet).

 

Med så långt?

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord skall jag göra en tabell med en kolumn för vardags dygnen iom endast ett slags ob på vardagar. Och tabellen skall då innehålla Varje timmestid eller. Samt att jag skall göra tvåkolumner för helger iom två olika ob. Jag har aldrig gjort tabeller i excel men skall kolla nogare på det imorgon när jag är ledig. Jag hade hoppats på en enklare lösning. Men å andra sidan lyckas man ro hem detta så har ju kunskapen växt en del.

 

Jag skriver mina dygnsöverlöpande pass som två pass vid olika datum. Synd att det inte bara går att sätta en kolumn för Vardagar osv och så bara välja att om tiden är större än så ploppar det upp tid i ob kolumnerna. Men jag skall kämpa imorgon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men å andra sidan lyckas man ro hem detta så har ju kunskapen växt en del.

 

Det är rätta andan! Man lär sig mycket mer genom att jobba på något projekt och med lite hjälp från det här forumet ska du se att det går vägen.

 

Titta en gång till på tabellen 'Arbetsperioder' i bilagan till det utpekade inlägget ovan. De tre första raderna ger två typer av arbetsperioder för vardagar.

OB1: 06:00-18:00

OB2: 18:00-06:00

Eftersom OB2 går över midnatt är den delad i två perioder.

 

På motsvarande sätt finns två perioder, OB3 och OB4, för helger.

 

Iden med tabellen är att definiera tidsperioder som du vill jämföra din inmatade arbetstid med. Namnen OB1 osv är helt valfria, du kan kalla perioderna vad du vill.

 

Hälsningar

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå

 

Måste medge att jag inte fattar ett dyft av tabbeller. Hur jag skall lägga upp den för att allt ska klaffa. Antar att detta beror på att jag inte förstår formeln produktsumma ordentligt. Jag som bara har två ob att ta hänsyn till. Kan man fixa tabellen Med en kolumn föe normal tid en för vardagar en för lördagar en för sön/helgdagar. Sedan är väll kruxet att få till överlappningen av helgob till måndag eller helgfria dag 06. Och jag skall använda verktyget tabell. Men Måste tex vardag se ut

0 Ob1 start

06 Ob1 slut

06Normaltid

19Normal tid

19 Ob1 start

1 Ob2slut

 

Eller är jag lika lost som jag känner mig ??.-

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Skriv ned hur dina olika arbetsperioder ser ut så ska vi nog få till en tabell.

 

Hälsningar

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva problemet med arbetsperioderna är att det kan vara mellan vilka klockslag som helst. Jag har inga fasta schema tider alls utan kan börja tex 09:03 och sluta 18:54. Men ob tiderna ligger ju fast som beskrivet i början av tråden.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...