Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med tabeller


FreThor

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är total nybörjare på MySQL, men ska göra ett försök nu. Jag har i år varit ansvarig för att uppdatera en hemsida med tävlingsresultat och det har varit ett tjorvande med att lägga till nya resultat och uppdatera totalställningen under året så jag behöver ordna det på ett smartare sätt till 2010 och tänkte försöka med en MySQL-databas istället.

 

Inledningsvis behöver jag lite hjälp med vilka tabeller jag ska skapa för att få resten att flyta på...

 

Det är alltså ett antal deltävlingar under året och det ska dels tas fram resultat för varje enskild tävling och dels serietabeller som visar totalställningen under året.

Varje deltagare har ett unikt startnummer, men kan under året tävla i tre olika klasser och totalresultaten hör samman med vilken klass man tävlat i (det blir alltså tre serietabeller och varje deltagare kan i teorin vara med i alla tre klasserna).

Placeringen i varje tävling ger ett antal poäng som räknas ihop i serietabellen.

 

Se www.themoptoppz.net och kolla serietabellen och raceresultat för 2009 för att se vad jag vill åstadkomma för nästa år!

 

Så, vilka tabeller bör jag skapa? En med startnummer och namn? En med placering och motsvarande poäng? En med startnummer, klass, race och placering? Låter det vettigt eller bör jag göra på nåt annat sätt?

 

Tacksam för alla tips så här i början, även tips på nåt liknande exempel (tutorial eller hemsida) vore fint!

 

Tråden flyttad från Databaser - övriga av moderator

 

[inlägget ändrat 2009-12-31 12:20:49 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser