Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

sökmotor från min excel listta


Bofa

Rekommendera Poster

hej,

 

jag har en massa data uppgifter som jag har sparat i en excel lista. Uppgifterna är sorterade i bokstavsordning. Finns det någon bra program eller någon typ av sökmotor som jag kan ladda upp på en webbhotell och länka ihop den med min excel lista? Så att när man söker i sökmotorn efter en viss uppgift så ska den dyka upp.

 

MVH

Bofa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visserligen kan google indexera xls-filer men jag vet inte hur tillförlitligt det är.

Kan du inte använda en databas istället för en excel-fil? Känns lite lättare att hantera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur är dina kunskaper inom programmering?

Om de är obefintliga blir det nog svårt att till och med guida dig till hur du får ihop allt.

Access kan man använda om man använder asp som serverspråk annars rekommenderar jag mysql-databas.

Har du webbhotell eller vart finns dina sidor?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en webbhotell hos one.com som ör tom. jag har sätt att de har mysql stöd bla. men det jag inte vet är hur jag ska koda en html sök motor och sedan länka ihop det med min excel/access lista. finns det någon klar html för en sök motor som är länkad till en annan access lista som jag bara kan ändra på kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att komma på rätt köl här så är du ute efter en sök-funktion, inte en sökmotor.

 

Du kan inte använda access-databas i php, så du måste på något sätt exportera till mysql. Det kan finnas programvaror för detta. Ev kan det finnas online-verktyg för det också, men jag känner inte till några på rak arm.

 

Man använder inte HTML för att sätta ihop en sökfunktion utan programmering på serversidan. Denna programmering jobbar mot databasen och kan generera HTML beroende på vad databasen svarar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...