Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sortering och exkludering?

Schramm

Recommended Posts

Hej,

Håller på att skapa en mall för enkel projektöversikt.

Ett ark kallat Master samt ett ark för respektive projekt. Master skall innehåll en lista över samtliga projekt samt kolumnen "nästa deadline" som är datum hämtad från något av projektarken.

I projektarket finns alla actions, en action per rad med status 0-100 % samt deadline (datum).

I Master vill jag således preasentera närmaste action med deadline som INTE har status 100 %.

Hur löser man det?

Jag har kommit så långt i Master som:

Nästa deadline: =MIN(Project1!N2:N25) där N innehåller datumdeadline. Hur exkluderar jag rader där status = 100 % ?

Hälsningar Ervin

Hej,

Lägg på ett villkor enligt följande modell:

=MIN((Project1!N2:N25)+("statuskolumn är 100%")*faktor)

Om statusen står i O-kolumnen blir villkoret kanske (Project1!O2:O25=1). Hela uttrycket i MIN-formeln ska räknas rad för rad och statusvillkoret ger då 1 om villkoret är sant, annars 0. Faktorn måste vara tillräckligt stor för att alla färdiga aktiviteter ska bli större än det minsta datumvärdet.

Eftersom vi jobbar med kolumner ska hela formeln matas in som en matrisformel, dvs med Ctrl+Shift+Enter, och de båda kolumnerna måste ha samma storlek.

Hälsningar

/Johan

Hej Johan!

Tack för svar på självaste nyårsafton.

Jag har dock svårt att få till detta. Statusen är mycket riktigt som du säger i kolumn O.

Kan du ge ett exempel på hur hela formeln bör se ut?

Tack!

God fortsättning!

Om du har angivit procentsiffrorna på "rätt sätt", dvs som hundradelar, borde villkoret bli som jag skrev tidigare. Vidare, om du använder Excels eget datumformat (vilket rekommenderas) borde en faktor på 1000 vara nog. Datumen på alla färdiga projekt flyttas då fram med lika många dagar, dvs några år.

Alltså, om procent och datum är angivna enligt ovan så prova att mata in följande formel som en matrisformel (dvs med Ctrl+Shift+Enter istället för bara Enter).

=MIN((Project1!N2:N25)+(Project1!O2:O25=1)*1000)

Hälsningar

/Johan

God fortsättning!

Okej, nu har jag greppat detta tror jag, jag är osäker på om det blir riktigt rätt.

Jag vill ju alltså exkludera rader som har status 100 % (1,0) i min MIN-sortering av nästa deadlines. Bör det inte adderas något form av IF-sats i detta fall?

Hälsningar Ervin

Typ något i stil med:

=OM(CRM!H10:H25<>1;MIN((CRM!F10:F25));) (fast det fungerar ju såklart inte :-)

Där F innehåller Deadline(datum) och H Status(n).

Om du har matat in formeln

=MIN((Project1!N2:N25)+(Project1!O2:O25=1)*1000)

som matrisformel räknas den, inifrån och ut, enligt:

- varje cell i N2:N25 adderas med 1000 om motsvarande cell i O2:O25 är lika med 1. Dvs, om status är 100% skjuts datumet fram 1000 dagar i tiden.

- MIN-formeln ger sedan det minsta värdet av (datum + eventuell förskjutning), vilket borde vara det minsta datumet som inte har status 100%.

Var det så du tänkte dig att det skulle fungera?

/Johan

Ah, nu lirar det fint! Jag hade en del tomma celler inom båda areorna. Det lär man ju kunna finlira bort på något vis.

Tack för hjälpen!

Bra att det löste sig.

Du kan alltid haka på fler villkor, tex för att "skjuta bort" tomma datum-celler.

=MIN((Project1!N2:N25)+(Project1!N2:N25="")*50000+(Project1!O2:O25=1)*1000)

50 000 ger ett datum bortåt år 2036.

Hälsningar

/Johan

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...