Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget os funkar på min dator!


mattan100

Rekommendera Poster

Hej har en dator som jag tvingades byta hårddisk på. Jag har ingen recovery så jag beslöt att installera ubuntu. Men när jag ska installera det så blir skärmen svart, jag väntade i två timmar men inget hände. Så testade jag kubuntu samma där svart skärm. Sen så tog jag fram gamla goda xp, det installerades men när jag ska starta så kör den blåa grejen 7-9 och sen stannar den jag väntade i 1h men inget hände. så då undrar jag varför inget funkar. Behöver använda datorn och har ingen lust att köpa en ny.

Välldigt tacksam för svar/ MVH Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag beslöt att installera ubuntu. Men när jag ska installera det så blir skärmen svart, jag väntade i två timmar men inget hände.
I vilket skede? Är det direkt när du ska starta datorn från installationsskivan?

 

när jag ska starta så kör den blåa grejen 7-9
?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så Ubuntu startar?

Är du säker på att hårddisken är rätt ansluten, att kontakterna sitter i ordentligt?

Vad hade du för problem med datorn med den gamla hårddisken?

 

Ubuntu och Kubuntu är ju i princip samma sak så du kan ju pröva med en helt annorlunda Linux-distribution:

http://www.puppylinux.org/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lyckades få igång puppy med live cd:en men färgärna är lite konstiga och det är myrornas krig på bakrunden men jag lyckas komma ut på nätet ska pilla mera men det känns inte som en höjdare till os skulle kärna ha ett annat

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, myrornas krig på bakgrunden, något problem med grafikkortet kanske, skulle kanske kunna vara överhettning. Hur gammal är datorn och hur är det med damm i den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då är datorn så ny så du har reklamationsrätt för ursprungliga fel.

Vad hade du för problem med datorn med den gamla hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HÅRDDISKEN fanns inte med när vi hade skickat den på reparation till computercity där vi köpt den. Vi ringde tillbaka och dom sa att dom skulle skicka en, vi väntade 3 veckor ingen hårddisk kom vi ringde tillbaka 3gånger och alla gånger sa dom att dom skulle skicka en, nu har det gått 5 månader och ingen hårddisk så vi köpte en ny. garantin suger där!!!!!

Men vad kan jag göra behöver verkligen dator!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänd dig till kommunens konsumentvägledare så att de kan ringa upp Computer City och trycka på så att det händer något.

 

Är du säker på att hårddisken är rätt ansluten, att kontakterna sitter i ordentligt?

 

Vad var det för problem som gjorde att du skickade in datorn för reparation?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bor på åland så vet inte om det går så men det var moderkortet som la av först så därför skickade vi den på reparation. men orkar inte med coputercity längre går det inte att fixa själv??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vet ju inte vad det är för lagar när det gäller konsumenträtt där.

http://www.kuluttajaliitto.fi/pasvenska

http://www.kuluttajavirasto.fi/sv-FI/konsumentradgivare/

 

För mig så känns det ju som att det fortfarande finns något hårdvaruproblem med datorn, när flera olika operativsystem inte fungerar utan det blir svart skärm eller skärm med grafikproblem. Fast jag förstår fortfarande inte det här med "kör den blåa grejen 7-9".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet när xp ska laddas in så kör tre blå streck över skärmen. Idag hade jag den till en expert som konstaterade att det var nått med nätverkskortet och att det antagligen var det trådlösa som spöka. men hur åtgärdar man det ? går det? kan det vara så att strömkabeln har glidit ur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så är ju (trådlösa) nätverkskort bara någon eller några kretsar på moderkortet i bärbara så det är ju svårt att göra något åt det själv. Ibland så innehåller BIOS någon inställning för att stänga av vissa funktioner på moderkortet så du kan ju kolla i BIOS-inställningarna om du hittar någon möjlighet att göra "disable" på nätverkskort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kllat i bios finns inte mycke inställningar bara att ändar bootordningen, lösenord. prosessorn men inte mera. kan det vara värt att uppdatera bios.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar inte bli fler funktioner i BIOS av en uppdatering utan en uppdatering innehåller normalt bara rättningar. Men visst är det bra att uppdatera BIOS när man har problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...