Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Integrerat grafikkort eller ej?


Doktor Panikbacill

Rekommendera Poster

Doktor Panikbacill

Har en HP Pavilion zd8127ea där det verkar som om grafikkortet har lagt av (ATI Mobility Radeon X600). Grafikkortet verkar integrerat kan jag se efter att ha letat runt på nätet men i infon om datorn så står det så här:

 

ATI MOBILITY RADEON X600-grafik

256 MB dedikerat videominne

PCI Express®

 

Betyder detta att grafikkortet trots allt sitter separat eller är det fortfarande integrerat? Har kontaktat HP Support men tänkte att denna väg kanske kan vara snabbare.

 

Som jag har förstått så är det bara att köpa en ny dator om det skulle vara så att det integrerade grafikkortet lagt av. Byta moderkort skulle gå på runt 6000-8000. Eller finns någon annan lösning?

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte utifrån vilken grafikkkrets som används avgöra om HP har lagt kretsen direkt på moderkortet eller på ett litet separat kort som kopplas till moderkortet. HPs support ska ju veta det.

 

Varför tror du att det är grafikkortet som lagt av?

 

Hur gammal är datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Doktor Panikbacill

Det började med att jag fick ett meddelande med att det var problem med hårdvaran och att jag t.v fick hålla tillgodo med mjukvaru...någonting. Sedan startade datorn om sig och fick en blå skärm som sa att det var problem med ati2dvag.dll.

 

Jag har ominstallerat drivrutiner samt även tagit bort de gamla m.h.a Driver Cleaner Pro.

 

Enda sättet som jag kan få igång datorn nu utan att den startar om sig i oändlighet är när jag inaktiverar grafikkortet. Då fungerar det utan problem förutom de två gula strecken som går lodrätt över skärmen.

 

Datorn köpte jag 2005.

 

Tack för din tid Cecilia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är ju några år nu så inte ovanligt med lite krämpor.

Menar du att du inaktiverar grafikkortet i Enhetshanteraren, dvs inaktiverar drivrutinen men fortsätter använda grafikkortet? För man kan också inaktivera integrerade grafikkort i vissa BIOS men då kan man inte använda kortet.

 

Har du prövat att installera om Windows?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Doktor Panikbacill

Jag inaktiverar kortet via enhetshanteraren, inte gått in i BIOS. Har även provat att avinstallera och sedan installera kortet på nytt.

 

 

Har inte ominstallerat windows men ska göra ett försök.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Din beteckning men X700 är ett kort som sitter monterat på moderkortet och kan tas bort.Men det kostar flera tusen kronor att köpa .

 

Har du tur så är det kortets kylning, som för mitt x700 sker med s.k heatpipe som leder bort värmen till kylaren vid fläkten i hörnet på datorn,som ej fungerar.Hur kylningen fungerar i ditt fall vet jag inte.Har du sett till att datorns ventilationsuppningar och kylare ej är igensatta av damm.

 

Men ett eventuellt kylproblem kan ju bero på att.

Värmeöverföringen till kylanordningen behöver justeras ,ett ev. Heatpiperör har läckt eller att en fläkt ej fungerar.

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2009-12-28 11:36:35 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?product=468671&lc=sv&cc=se&dlc=sv&lang=sv&tmp_track_link=ot_we/prodlink/sv_se/468671/loc:0&cc=se

 

Av produktinformationens reservdelar att beställa så är grafikkortet integrerat.

 

Datorn har ju 3 fläktar åtminstone en är säkert viktig för grafikkortets kylning .Chansen är väl att med hjälp av reparationsmanualen kolla igenom kylningen.Damm,fläktens funktion och eventuell kylares kontakt med grafikens minnen och processor, färsk kylpasta.

 

LARSAS

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-12-29 06:40:23 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Doktor Panikbacill

Tror inte kylningen är något problem men ska dubbelkolla. Brukar blåsa rent med jämna mellanrum.

 

Problemet med grafikkortet startade också med blå skärm och meddelande om att det antagligen var filen ati2dvag.dll som var problemet och att drivrutinen fastnat i en oändlig loop. Står en del om detta på nätet men har inte hittat något som hjälpt.

 

HP Support hörde dock av sig och kortet är integrerat och byte av moderkort deras lösning. Surt att behöva byta när allt annat fungerar.

 

Har fortfarande inte installerat om windows. Funderar på om jag kanske fastnar om datorn installerar vad jag tror är det trasiga grafikkortet, sedan inte blir färdiginstallerad utan börja starta om sig i all evighet....

 

Men det jag undrar lite över är skillnaden mellan att ainstallera kortet i BIOS jämfört med att avinstallera i enhetshanteraren. Nu fungerar det att surfa osv. Så jag tänker...vad ska jag med grafikortet till just nu ändå. Kanske ska vänta och sedan köpa ny dator andå med bättre prestanda.

 

[inlägget ändrat 2009-12-29 21:03:58 av Doktor Panikbacill]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du inaktiverar kortet i BIOS så kan det inte användas alls. Det är något man gör när man stoppar in ett separat grafikkort i en stationär dator.

 

Temperaturen kan du kolla med något lämpligt program. Allra bäst är om HP har tagit fram ett sådant program för din dator, men annars så försök med t ex HWMonitor, GPU-Z, SpeedFan.

HWMonitor: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

GPU-Z: http://www.techpowerup.com/gpuz/

SpeedFan: http://www.almico.com/speedfan.php

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...