Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Missljud från DVD/TV


janne6607

Rekommendera Poster

Har en plasma-TV med inbyggd digitalbox och har kopplat en inspelningsbar DVD-spelare till denna. Kopplingen är gjord med HDMI från DVD-spelaren till TV'n, samt med scart från TV'n till DVD'n för att kunna spela in det program som körs på TV'n. Allt funkar perfekt, förutom att ett missljud uppstår om TV'n är inställd på att visa DVD, men ingen uppspelning är vald på DVD'n. Det är ett cykliskt missljud som stegras i volym tills man är rädd att högtalarna ska paja. Om man däremot startar en uppspelning på DVD'n så funkar ljud och allt som det ska. Vad kan missljudet bero på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av missljud? 50 Hz brumm?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag skulle inte kalla det för brum, även om jag känner mig osäker på exakt vad det innebär. Det är ett svängande ljud som börjar från svagt och sen stegras till högre och högre. Får för mig att det har att göra med nån slags interferens, kanske pga att TV'n och DVD'n är kopplade "i loop".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadu, jag vet inte. Om missljudet försvinner med uppspelning så vette tusan vad det kan vara.

 

Om du kopplar via SCART (usch) uppkommer ljudet även då?

 

Om du trycker på mute på TVn försvinner ljudet då? Eller om du sänker ljudet vid uppspelning, finns ljudet då?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat med scart (har i det läget alltså scart såväl från som till TV'n via två olika kablar), men ljudet kommer lik förbaskat.

Ljudet kommer inte om jag spelar upp från DVD'n, oavsett ljudnivå. TV'n har högtalarna avstängda och jag tar ljudet via den separata förstärkaren. Dock samma problem om jag tar ljudet direkt från TV'n.

Nåt mer tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte direkt. Bara det vanliga. Testa olika kopplingar och testa mot andra apparater.

 

Fast jag tror inte du gett oss alla data...Kan det vara som så att DVDn är inställd på AV-kanalen och TVn på HDMI. Då sänder TVn ut det den tar emot (från DVDn) via SCART till DVDn som, med viss fördröjning, sänder det tillbaka till TVn via HDMI som i sin tur sänder det tillbaka till DVDn som... loooop.

 

Kanske en liten dynamisk förstärkning i något led och därmed en loop uppstår med missljud. Rundgång helt enkelt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...