Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

23" wide primär 20" wide sekundär, fel


Ray_Ban

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har precis uppdaterat mitt system med att skaffa en 23" widescreen skärm.

Jag använder numin gamla 20" widescrenn som sekundär skärm.

Jag kopplar primära via DVI och sekundära via VGA.

Grafikkorten är ati HD4670 i crossfire, och båda skärmarna är kopplade till samma grafikkort.

 

Men mitt problem är att det går utmärkt att köra 1920x1080 på 23" skärmen, men på 20" så kan jag inte köra 1680x1050 som jag körde förut när den var den primära!

 

Det verkar som den hittar den skärmen som en icke pnp analog crt skärm!

Jag har provat att avinstallera den och installera om den men den väljer bara samma drivrutin!

 

23" skärmen är en samsung p2370HD

20" skärmen är en Dell 2005

 

Operativsystemet är windows 7 64bitars.

 

Är det någon som har några funderingar på vad dett akan vara?

 

MVH

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om sladden sitter lite löst, alternativt att den ligger dragen brevid en störningskälla (elkabel etc), kan det hända att skärmen inte känns igen, vilket leder till att det inte går att få den upplösning man vill ha.

 

När detta hänt mig har jag stängt av dator, och monterat om skärmen + skärmsladden igen, det har fungerat för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Ska kolla detta så fort jag kan stänga av datorn!

 

Återkommer med svar så fort jag kollat

 

Mvh och god fortsättning!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Nu har jag provat att stänga av datorn. dra ur vga kabeln i båda ändar, samt dra om kabeln.

Men felet kvarstår!

 

Har både tittat i kontrollpanelens inställningar för skärminställning, samt i ati's CCC.

I CCC kan jag i menyn tvinga fram 1680x1050, men jag får det itne på skärmen.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att testa med en annan vga sladd?

 

Är du säker på att vga utgången fungerar på ditt grafikkort?

 

Finns det någon skiva med "skärmdrivrutiner" som du kan installera.

 

Det här med "skrämdrivrutiner" har jag själv aldrig behövt, men eftersom att det finns så borde de ju göra någon nytta, måhända tala om för Windows vilken upplösning skärmen vill ha...

 

Jag läste på internet att crossfirex kan ställa till det, och det skule ju kunna vara det som är problemet.

 

Nuförtiden skall det gå att använda flera skärmar tillsammans med CrossfireX, men när du spelar så är det visst normalt att den andra skärmen slocknar...

 

Kanske finns det nyare drivrutiner för grafikkorten att ladda ner?

[inlägget ändrat 2009-12-27 10:12:59 av Gurre G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska se om jag kan hitta en annan vga kabel.

 

Men innan jag gjorde denna uppsättningen hade jag just denna 20" skärm installerad som primär med DVI och en 17" flat via denna VGA kabeln och det fungerade utmärkt. äveni spel kunde jag använda 2 monitorer.

 

Så jag tror VGA utgången fungerar och igentligen borde ju VGA kabeln fungera med.

 

Har försökt med att ladda ner drivrutiner till skärmen, men den säger bara att bästa drivrutinen är installerad. Får se om jag kan hitta den gamla skivan.

 

Jag har varit inne på ATI's sida och laddat ner deras senaste drivrutiner.

 

En tanke som slått mig är att kanske ansluta 23" skärmen med HDMI och 20" med DVI se om det hjälper.

 

Att det ska vara så krångligt...man blir ju frustrerad ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke som slått mig är att kanske ansluta 23" skärmen med HDMI och 20" med DVI se om det hjälper.

 

Du kan ju testa, om inte så får du i alla fall bättre bild på så sätt :thumbsup:

 

Får se om jag kan hitta den gamla skivan.

 

Du kan ju testa, men tänk på att äldre drivrutiner oftast presterar sämre, speciellt i CrossfireX, vilket kanske inte är så roligt...

 

Testa starta datorn med endast den stora skärmen, sen under drift stoppar du i din mindre skärm, och går in på "skärmupplösning" som det heter i windows 7, och väljer "identifiera" så kanske datorn hittar din skärm då?

 

Annars så vet jag tyvärr inget annat sätt, kanske någon annan här på forumet kan hjälpa till?

 

[inlägget ändrat 2009-12-27 11:31:51 av Gurre G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var ute o kollade idag, men den enda HDMI kabeln jag hittade var en 5m för 300:- lite mycket att prova med o så lång behöver jag itne vid datorn!

Så jag får lugnt vänta till imorgon!

 

Jag provade och byta kablarna och satte DVI till 20" och VGA till 23".

20" blev primär och automatiskt 1680x1050 i upplösning!!!

 

Bytte sedan tillbaka kablarna och då finns inte widescreen upplösningarna igen!

 

23" skärmen stod som en icke PnP skärm!!

 

Hmm är det Windows 7 eller är det ATI drivrutinerna som spökar för mig?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara windows 7's fel för jag har själv en 24" 1920*1080 digital skärm samt en 19" 1440*900 analog skärm till min dator med windows 7.

 

Jag kör visserligen inte CrossfireX eller liknande, men har å andra sidan haft ett ati radeon hd3450 samtidigt som ett nVidia geforce 8600gt, för att driva 3 skärmar, och inte ens det var några problem;)

 

Ett tips på hdmi kabel är dollarstore. 2-3 meter sladd för 50:- :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag införskaffat en HDMI kabel. Inte så billig som den du föreslog Gurre.

Och nu fungerar min 20" klockrent, kanonbild i 1680x1050.

 

Men säg den lycka som varar, på min 23" med HDMI kabeln är det rent av värdelös bild. kan knappt läsa text när jag kör i full upplösning 1920x1080.

Det funkade ju bra med DVI kabeln!

 

Går det omvandla VGA och få den som en DVI?

Jag menar om jag använder en adapter blir den som en DVI port eller är den analog fortfarande?

 

MVH

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har jag införskaffat en HDMI kabel. Inte så billig som den du föreslog Gurre.

Och nu fungerar min 20" klockrent, kanonbild i 1680x1050.

 

Men säg den lycka som varar, på min 23" med HDMI kabeln är det rent av värdelös bild. kan knappt läsa text när jag kör i full upplösning 1920x1080.

Det funkade ju bra med DVI kabeln!

 

Går det omvandla VGA och få den som en DVI?

Jag menar om jag använder en adapter blir den som en DVI port eller är den analog fortfarande?

 

MVH

 

 

 

 

Det finns VGA till DVI både omvandlare och analoga men de är ganska dyra. från 400:- och uppåt har jag sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det omvandla VGA och få den som en DVI?

Adapter VGA-DVI borde redan ha följt med grafikkortet så kolla i kartongen det kom i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...