Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobiltelefon internet till PC


MatsLo

Rekommendera Poster

Hej

 

Hur gör jag för att använda min Mobil som modem till PC:n?. Jag har en Nokia 5800 med internetabonemang på Telia. Jag har kopplat ihop mobilen med PC:n (Windovs XP) men kommer inte vidare.... Hur gör jag?

 

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ansluter min Nokatelefon till datorn så får jag i telefonen upp ett val på att antingen använda minneskortet eller PC-Suite. Då ska du välja PC-Suite. I och med att du använder Windows finns troligen inte drivrutiner med, utan du måste installera det från cd:n som medföljde telefonen eller ladda ner den senaste versionen av PC Suite här:

http://nds1.nokia.com/files/support/global/phones/software/Nokia_PC_Suite_7_1_30_9_swe_web.exe

 

Därefter måste du konfigurera någon slags fjärranslutning, vet dock inte hur det går till i Windows, men när jag tittar på Telias hemsida så står det något om "Telia Connect", så förmodligen har Telia något eget program för det...

 

Själv kör jag Linux (Ubuntu) och där blev jag imponerad över hur enkelt det var. Efter att jag anslutit telefonen för första gången frågade den om jag ville använda mobilt internet. Jag svarade ja och fick då frågan om vilken mobiloperatör jag hade. Efter att ha svarat på det så var internetuppkopplingen igång. Ingen installation eller konfigurering behövdes, allt fanns redan inbyggt i operativsystemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns telefonen som ett modem i enhetshanteraren?

 

Om den gör det, så skapar du en ny fjärranslutning i nätverksinställningarna. Numret som ska ringas upp är *99#.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...