Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Programcentralen i Ubuntu 9.10 kraschar bara

tskogstrom

Recommended Posts

NoWin, gjorde som du sa, men den kraschar fortfarande. Hinner skymta ikonerna, sedan finns den inte mer ...

Du eller andra med fler ideer?

mvh

Tskogstrom

OK, du menar programmenyn tror jag. Jag tolkade programcentral som Synaptic.

Antagligen har du något fel i din application menu fil prova "mv home/användare/.config/menus/applications.menu /home/användare/.config/menus/applications.menu.bak" i terminalen och sedan logga ut och logga in igen.

En guldgruva för Ubuntutips är http://ubuntu-se.org/

• 1 month later...

OK, du menar programmenyn tror jag. Jag tolkade programcentral som Synaptic.

Antagligen har du något fel i din application menu fil prova "mv home/användare/.config/menus/applications.menu /home/användare/.config/menus/applications.menu.bak" i terminalen och sedan logga ut och logga in igen.

En guldgruva för Ubuntutips är http://ubuntu-se.org/

Har det löst sig med detta? Om det är Programcentralen som kraschar (det nya programmet för att installera applikationer i 9.10) så borde det ha kommit en uppdatering som fixar det redan. Testa i så fall att skriva följande i kommandofönstret:

sudo apt-get update

sudo apt-get dist-upgrade

Lycka till!

//Lars

Har det löst sig med detta? Om det är Programcentralen som kraschar (det nya programmet för att installera applikationer i 9.10) så borde det ha kommit en uppdatering som fixar det redan. Testa i så fall att skriva följande i kommandofönstret:

sudo apt-get update

sudo apt-get dist-upgrade

Lycka till!

//Lars

Du kan även starta synaptic (som programcentralen heter) från terminalen, och där få ett output på vad som händer och förhoppningsvis även ett meddelande om varför det kraschar.

sudo synaptic

Klistra in texten som skrivs ut i terminalen så kan någon av oss titta närmare på det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...