Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hi8/ Video8-band till DVD


Jenkan86

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag undrar om någon här vet om det finns något sätt att överföra Hi8/Video8-band till DVD. Jag vet att det finns affärer som gör dessa saker , men då min kamera inte fungerar så kan jag inte se vilka band som är värda att lämna in o lägga pengar på.. Har tittat på sidan coolstuff där dom har apparater som konverterar t.ex. vinyl till mp3 osv... men jag hittar inget motsvarande för hi8/video8-filmer.

 

Är det någon som vet vad det finns något alternativ?

 

Tack på förhand!

 

Föresten, undrar rent allmänt om det brukar bli dålig kvalité? Skulle nämligen vilja ta ut lite stillbilder från sporttävlingar från dessa band. Förstår dock att det såklart inte blir lika bra som att använda dagens digitala systemkameror som tar massa bilder/sekund.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färdiga lösningar blir oftast dyra och mindre bra.

Du måste spela in det som finns på banden på datorn och för detta behöver du en videospelare eller kamera som kan hantera dina band och ett grafikkort med video ingång eftersom det är analog video, S-VHS ger bäst kvalitet från Hi8, men compositvideo går också. Du "fångar" videon genom att spela in den i Windows Moviemaker där du också kan redigera en del. Det finns andra program som är bättre, Adobe Premiere Elements är ett, Pinnacle Studio ett annat. Efter detta skall den editerade videon renderas till "DVD-format" och sedan brännas.

Kvaliteten du får blir inte bättre än bandkvaliteten och stillbilder blir klart dåliga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...