Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kollar jag om det finns trådlöst nätverkskort?


Ky

Rekommendera Poster

I värsta fall kan ju faktiskt själva kortet vara felaktigt, även om det står att drivrutinerna är "korrekta".

 

Läst igenom tråden igen, och ser ingenstans att kortet faktiskt har fungerat någon gång?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Skapad
  • Senaste svar

http://en-uk-support.belkin.com/app/answers/detail/a_id/1645/related/1/kw/drivers%20F507001/r_id/166

 

 

Version 1xxx Kan ju även vara tillämplig för ditt kort .Den innehåller definitivt ett program som är installerbart.Driver ? .Går ej att utforska.

 

Version 13xx verkar vara en Broadcomprodukt.-Kanske värt att ta ur kortet och installera programmet Ver1xxx och sedan installera kortet och se om kortet installeras efter omstarten.

 

Eventuellt måste man komplettera med VER13xx i något läge.

 

Usel information från Belkin!.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YES YES YES...

Tusen tusen tack för rådet om att installera ver.1

Jag orkade inte ta ut kortet och börja från början utan jag bara avinstallerade kortet och sen körde jag ver.1 direkt från USB minnet. Och sen uppdaterade jag drivrutinen från ver.13

och vips så fungerade det!

Signalstyrka utmärkt till väldigt hög.

 

MEN nu återstår anslutningen till det trådlösa, vilket jag är helt kass på att förstå.

Kan jag hitta vilken nätverksnyckel jag har valt till mitt trådlösa nätverk? som jag installerade på min stationära dator för minst 2 år sedan. Har skrivit en key på en lapp men när jag skriver in den får jag ändå ingen kontakt.

Var hittar jag mina inställningar på min staionära dator?

 

Är det så att jag måste leta upp vad jag kallar mitt trådlösa nätverk och sen skriva in samma namn på den datorn som jag precis fått igång det trådlösa kortet på?

 

[inlägget ändrat 2010-01-04 21:09:37 av Duchess]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ändrar routerns inställningar så kanske den stationära datorn inte fungera (den jag använder nu att skriva på detta forumet med och som jag fortsättningsvis ska ha som "huvuddator")?

Jag hajar inte detta riktigt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så kanske den stationära datorn inte fungera (den jag använder nu att skriva på detta forumet med och som jag fortsättningsvis ska ha som "huvuddator")

 

Är den datorn ansluten via kabel eller trådlöst?

Om trådlöst - se flora50's inlägg 21:52 igår

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den stationära är ansluten med kabel, och den enda dator som använder trådlöst nät är din nya, kan du lugnt göra en reset, dvs återställning av routern till leveransvärden. Då försvinner eventuella lösenord, och du kan logga in på routern och sätta nytt. Kolla i min guide som Mikael63 hänvisade till här ovan.

 

För enkehetens skull använder du den stationära datorn när du gör inställningar i routern. Den har ju kontakt med routern oavsett vad du gör med den trådlösa delen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK!

Bara för att förstå bättre:

-är det så att eftersom jag hade en laptop tidigare som jag körde över det trådlösa, men som inte längre fungerar, så är det inställningarna som gjorde att den fungerade trådlöst som jag tar bort när jag gör en sk reset?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så är det inställningarna som gjorde att den fungerade trådlöst som jag tar bort när jag gör en sk reset?

Ja, så kan man säga. Även ev. inställningar för portar (fildelning, onlinespel, ftp osv.) samt reserverade adresser osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad jag förstår nu så fungerar inte din Nätverksnyckel för det trådlösa nätverket.

 

Om det beror på att nyckeln är felaktig så borde du kunna ändra nyckeln genom att ansluta till routern från den kabelanslutna datorn.

 

Vet ej vad du har för router men på en di 524 så

 

http://192.168.0.1 --- default användarnamn :admin inget lösenord sen om man går in på rätt flik så kan nog nyckeln ändras och om det skall vara wep eller ex.wap.

 

Borde framgå av routerns manual hur du gör.

 

LARSAS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

När man på min router väljer fliken wireless så ser man faktiskt både typ av nätverksnyckel och nyckeln.Så om man nu behöver konfigurera datorns trådlösa nätverkskortet för att ansluta så har man ju uppgifterna.

 

Framgår väl av manualen som fanns i Ver1xxx om och hur konfigureringen görs.

 

Vet alltså inte hur man med Belkins mjukvara (blev ju installerad)ansluter till ett trådlöst nätverk.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du gör en s.k reset, dvs du gör en full återställning till fabrik-inställning, då tömmer du allt du har ställt in oavsett om det gäller för tråd eller för trådlös, allt ryker, och den blir som om man köper den ny.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Men att reseta routern är väl knappast huvudalternativet.Kommer man in i routern ändå så är det tillräckligt för att konfigurera den trådlöst anslutna datorn.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att reseta routern är väl knappast huvudalternativet

Nej självklart inte, bara en lätt förklaring vad som händer.

 

Om Ky kan komma in i sin router på vanligt sätt och hitta inställningarna så är ju det, det ultimata.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter tryggast för mig att jag försöker komma in till routerns inställningar och kolla vilken nyckel det är som gäller.

Ska prova det imorgon (har varit upptagen av barnen hela dagen idag)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vågar knappt fråga er mer saker, men jag har inget val!

 

Jag har ett Thomson Speedtouch 585 som är ett trådlöst ADSL2+ modem med inbyggd router.

 

Den nyckel jag hade nerskriven på en lapp på anslagstavlan var förmodligen till förra trådlösa routern D-link, men jag är inte säker. För jag hittar ingen information om någon nyckel på:

http://192.168.0.254

 

När jag tittar i Nätverksanslutningar på datorn jag försöker få igång internet på så står det att Trådlös nätverksanslutning är Ansluten. Jag har utmärkt signal enligt ikonen.

Men jag kan inte öppna Explorer! Sidan kan inte visas.

Kör jag då föreslagna:

Diagnostisera anslutningsproblem

så säger ett meddelande:

På den här datorn används inte Windows för hantering av trådlösa nätverk.

och något om att jag får felsöka med det program som hanterar det trådlösa nätverket.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det gick ju inte att installera enbart drivern till ditt Belkinkort utan också programvaran blev installerad.

 

Du får nog försöka följa manualen genom att starta installationen av ver1xxx men inte installera utan läsa manualen och konfigurera efter den.

 

Ett annat alternativ kan vara att avinstallera Belkinprogrammet men behålla drivern (om det nu är möjligt).

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reder inte ut detta!

Jag får köpa ett nytt nätverkskort eller ett USB nätverkskort. (får ställa frågan i en ny tråd)

 

MEN jag vill tacka er alla för att ni varit så snälla och hjälpsamma. Ni är helt otroliga på att ställa upp!

 

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara berätta för er alla som varit så snälla att hjälpa mig med mina datorproblem. (om ni orkar höra på)

 

Tidigare hade jag en laptop som slutade fungera. Cecilia försökte hjälpa mig att lösa problemet (se annan tråd). Men till slut så drogs slutsatsen att det måste vara fel på CD-läsaren.

Eftersom vi fått en annan dator tidigare så försökte jag få igång det trådlösa på den med hjälp av er alla. Vilket gick bra och jag fick trådlös kontakt. Men sen körde jag fast med uppkopplingen till internet.

 

Mina gamla föräldrars gamla VHS slutade fungera och visade ett felmeddelande på TV-skärmen att man var tvungen att använda rengöringskassetten. Körde iväg och köpte en sådan till dom. Och när jag gick där i affären så kom jag på att kanske laptopens CD-läsare också behövde en rengöring. Så jag köpte även en sådan.

Och efter att ha kört den i laptopen så läste den recovery-skivan och jag kunde återställa datorn till fabriksinställningarna.

 

När det sen gäller att jag körde fast med uppkopplingen till internet via den andre datorn, var för att jag skrev in fel nyckel. Jag ringde till Tele2 och fick upplysningen att nyckeln sitter på undersida av modemet.

 

Så summa av kardemumman blev två fungerande datorer uppkopplade trådlöst.

 

Tänkte jag ville berätta så det kan bli ett tips till andra.

 

Tack än en gång för att ni orkar hjälpa och lyssna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...