Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

akut hjälp sökes!!


norea

Rekommendera Poster

min dator har helt pajat, Igår började skärmen få konstiga färger och sen kunde jag inte flytta runt pilen och inga tangenter svarade datorn på. jag stängde den manuellt och öppnade den igen. då startade den med konstiga randiga färger bara. lät den stå en stund igen och startade om. fick igång den och den gjorde själv en en startreperation och gick igigång. den föreslog själv en systemåterställning (tror det hette så) och den gjorde det. tog bort det sista programmet jag hade installerat i går kväll, winrar. sen funkade den, några timmar..samma saker hände sen igen och jag startade i felsäkert läge, försökte göra en ny systemåterställning där men datorn stängde sig efter ett tag. jag såg att jag kunde gå in och titta på foton i felsäkert läge, kan man bränna dem till skiva när man är där inne? nu på morgonen när jag startade den kom startreparation upp igen, jag läste loggen och det enda felet jag såg var "diskens systemvolym är skadad" chkdsk reperation av filsystem utfördes. men när den sen startade om sig hände samma sak igen. bara massa konstiga färger på skärmen och datorn funkar inte. .vad kan jag göra???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
nu på morgonen när jag startade den kom startreparation upp igen, jag läste loggen och det enda felet jag såg var "diskens systemvolym är skadad" chkdsk reperation av filsystem utfördes.

 

Låter som om det är hårddisken som är boven i dramat. Vet du vad det är för hårddisk i datorn kan du ladda ned tillverkarens diagnostikprogram härifrån:

 

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Visar det sig vara hårddisken föreslår jag att du kontaktar supporten om det är en märkesdator (HP, DELL m fl) och förklarar läget. Har du garanti kvar lär det säkert gå på garantin.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, nej det finns tyvärr ingen garanti kvar. jag har mailat nåt företag som siba har serviceavtal med, får väl betala för att laga den. hoppas bara foton går att rädda..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
men kan man köra felsäkringsprogrammet när man inte får igång datorn?

 

Ja!

 

Kommer du in i BIOS vilket man brukar göra när enbart operativsystemet strular så ändrar du uppstarten därinne till CDROM som första alternativ.

 

Sparar och går ur BIOS.

 

Diagnostikprogrammet laddas ned som ISO-fil som du bränner på en CD/DVD-skiva. Skivan startar/bootar du sedan datorn på via ändringarna i BIOS som jag skrev ovan.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
usch, låter för svårt för mig. får nog lämna in den istället.

 

Oki, det var förslag på felsökning, men du gör som du vill och känner för.

 

Bilderna som du vill rädda kan du prova rädda med Puppylinux, som du kan ladda ned härifrån:

 

http://puppylinux.org/

 

Läst om flera härinne som haft det som räddare i nöden när hårddisken lämnat in. Jag har som tur är inte någon erfarenhet av just Puppylinux i sådana här lägen, men det finns säkert Linuxnördar härinne som kan bistå med hjälp om det behövs. :)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan är om jag kan ladda ner och bränna från mannens dator som är en mac och att den ändå sen passar till min pc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
frågan är om jag kan ladda ner och bränna från mannens dator som är en mac och att den ändå sen passar till min pc.

 

Det ska säkert inte vara några problem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
var ser jag vilken hårddisk jag har?

 

Brukar stå presenterat i BIOS.

 

Annars kan du kolla specifikationerna för datorn. Där borde det stå vilken hårddisk datorn har. Googla på datorns märke och modell om du inte hittar det i manualen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan det vara AMD turion som står på ett märke på datorn?

nu lyckades jag ha igång datorn i typ fem minuter innan den krashade igen. hann gå in på telia som är min leverantör och skaffa säkerhetskopiering av datorn, men den hann inte göra det. kanske om jag lyckas öppna den igen en stund,,,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
norea skrev:

kan det vara AMD turion som står på ett märke på datorn?

 

Nej, det är processorn som datorn är utrustad med.

 

Det ska istället vara t ex HP Pavilion XL 2032 för att ta något ur luften.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när man lämnar in en dator, brukar de kunna rädda filer då?

 

Det brukar vara en tjänst som du får köpa separat. Om du lämnar in datorn för rep så är det troligt att alla filer är raderade om du inte säger till att du vill rädda t.ex dina bilder. Kolla först om firman kan rädda dina bilder och vad det kostar.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Datorn är nu inlämnad till en tekniker. Han är tydligen speciallist på hps laptops. nästan alldid är det grafikkortet som strular, och har man garanti byter hp ut hela moderkortet. han har verktyg att laga grafikkortet men sa att han kan laga nio av tio. tydligen verkar det som att min dator är den tionde för han lyckas inte få igång datorn. ska ringa honom i morgon igen. Kan man på nåt sätt ta ut hårddisken och rädda filer och koppla in den i en anan dator eller hur funkar det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man på nåt sätt ta ut hårddisken och rädda filer och koppla in den i en anan dator eller hur funkar det?

Ja, man kan ta ut och koppla in hårddisken i en annan dator och överföra filer. Förutsatt att hårddisken är hel.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...