Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ubuntu, Mythbuntu och Windows 7 i ett försök till streaming


jacobh2

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kom för några veckor sedan på en toppen idé:

Ta min mors gamla sationära, ställ den i en garderob (tillsammans med gatewayen) och ha den som server!

 

Jag själv använder en Acer 7730G med Windows 7 Pro 64-bit (bärbar) och vill ha min nyblivna server som en mediaserver! Självklart vill jag kunne spara ner filer och dokument på den också men det som är mycket intressant är att kunna streama filmer, serier och musik trådlöst till min dator.

 

Jag pratade med min mattelärare som råkar vara en linuxnörd och han sa "Installera Mythbuntu, mycket bra om du vill streama". Och det är just det jag vill göra för vill ju inte sega ner allt och behöva ladda över en hel 2,5 timmars film när jag ska se den.

 

Så, hur ska jag gå till väga? Jag kan inte linux alls, har bara använt windows. Hur ska jag koppla upp allt på servern? Hur ska alla inställningar vara? Vad måste installeras?

 

Det som vore mycket intressant och bra vore om jag kunde få till det så jag kan streama all media till typ media center eller media player. Eller bäst känns ändå om jag bara kunde öppna upp en mapp där t.ex. mina filmer är i mappar och jag helt enkelt öppnar upp filmer och den då streamas till mig.

 

Vill även kunna komma åt servern utifrån får en kompis t.ex. Detta, om det är svårt, är inte jätteviktigt men vore mycket fint :)

 

Vore mycket tacksam för hjälp om hur jag ska installera och konfigurera min server!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, asså, mindre kul när allt vill gå emot mig :P

 

OS:et har jag ;) 9.10 32-bit och så har jag även installerat Mythbuntu controlcenter och Mythbuntu backrow men kommer ingen vart. Har verkligen ingen anning om vad jag ska göra och hur. Kan som sagt inte Ubunt alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Tyvärr blev jag inte smartare :S Vet inte om det är att jag allmänt är seg eller om jag är för trött men förstod inte ett dugg av det jag försökte läsa. Det enda som kom in var att MythTV används för att spela in TV program och typ som mediacenter, grejen är ju att jag vill använda min linuxburk som server för att streama filmer/musik.

 

Mycket, mycket tacksam för någon super steg-för-steg guide eller liknande, kanske någon som kan skriva en guide för småbarn så jag förstår, är inte alls duktig på ubuntu :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen steg för steg men läs lite om MythWeb.

 

Kör mythbuntu 8.04LTS i min htpc och jag har för mig att man kan streama från mythweb-gränsnittet.

 

/Hylsan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...