Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söka på fliknamn i Excel, klurigt?


Verisa

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har ett exceldokument med 52 flikar som motsvarar veckorna på året. Jag skulle i en formel vilja söka på fliknamnen, är detta möjligt?

 

DVS!

När man hänvisar till en flik skriver man vanligtvis ex: "='V50'!P16". Jag skulle istället för fliknamnet "V50" vilja att programmet gör en sökning på ex vilken vecka det är nu och sedan gå in i rätt flik.

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, varför data spritt över så många flikar? Såååå mycket enklare om alla sammanhörande data ligger i en tabell som man sedan skapar rapporter ifrån. Så mycket enklare.

 

Men visst, om alla dina blad ser lika ut kan ditt problem lösas med formeln INDIREKT som kan ta text och sätta ihop till en referens. Ta en titt på den.

 

Om du nu vill hålla kvar vid det eländiga upplägget du har. Hårda ord, men en sanning.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med dig om att upplägget inte är idialiskt. Problemet är att hela företagets produktionsstatestik är upplagd på detta sett så ser detta som en smidigare väg än att ändra layotuen på hela dokumentet.

 

Ang ditt svar så får du nog ge mig lite vägledning, vet inte hur jag skall formulera formeln...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du har bladnamnet skrivet i cell A1 och vill plocka värdet från cell A1 på bladet du angett då kan du skriva

 

=INDIREKT(A1 & "!A1")

 

du kan bygga upp referenser till större områden på samma vis som i en vanlig formel, hela kolumn A som exempel:

=INDIREKT(A1 & "!A:A")

I denna referens kan du sedan söka med PASSA exempelvis. Om du nu så önskar. Fungerar precis som vanliga referenser till celler.

 

 

en liten notering värd att ta upp, om bladnamnen kan innehålla mellanslag måste de omslutas med '-tecken, dvs:

=INDIREKT("'" & A1 & "'!A1")

 

Ändra layouten? Lägg till något som identifierar varje vecka i en ny kolumn (antar tabeller med data). Datum eller veckonummer. Görs så för varje blad. Kopiera alla blads data till en lång tabell.

Sedan enkel sak att skapa rapporter med formler, Summa.om eller Passa+Index exempelvis, eller med en effektiv Pivotrapport.

 

 

fast nu vet jag ju inte vad du har, kanske det inte är så enkelt. Samt att få folk att mata in rätt data på rätt plats är i sig en inte alltid enkelt detalj efter en ändring. Men jag råder dig ändå, testa det ovan över säg en eller två veckor. Skapa en Pivottabell och finns ljuset :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...