Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken version


Grains

Rekommendera Poster

Hej. Har en gammal bärbar HP dator med 50Gb HD och 1Gb-ram. Har tänkt damma av den och göra den till en arbetsdator. Men frågan är då vilken version av Linux/Unix man skall ha? Är ju några att välja på och jag har ingen koll på skillnaden och vad som finns(ubunto m.m.?).

Målet med datorn kommer att vara programmering, förhoppningsvis photoshopande(antar det går att installera) och e-book läsande. Förslag?

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 1 GB RAM kan du ju köra fullversionen av Ubuntu exempelvis. Annars är Xubuntu den inte lika resurskrävande varianten för äldre datorer, men 1 GB RAM låter inte så gammalt.

 

Photoshop rekommenderar jag inte då det är ett Windowsprogram. Du kan i och för sig köra en del Windowsprogram genom Wine, men det går ju inte lika bra som riktiga linuxprogram.

 

GIMP är gratisprogrammet som påminner mest om Photoshop, och det använder jag sedan flera år tillbaka. Har inte använt Photoshop på väldigt länge.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom att du verkar rekommendera Ubuntu så kör jag på det.

Angående GIMP så trodde jag att det var närmare Paint än Photoshop i funktion. Men jag får väl ge det ett försök då.

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående GIMP så trodde jag att det var närmare Paint än Photoshop i funktion.

 

Nej, GIMP kan verkligen mycket mer än Paint. Nu var det ju länge sen jag använde Photoshop, och jag var ju ingen avancerad användare, men GIMP har ju exempelvis följande saker som inte finns i Paint:

 

+ lager

+ öppna pdf

+ bakgrundskanal

+ filter

 

och mycket mer, naturligtvis, men det enklaste är nog att du testar själv...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...