Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spårat ett IP-nummer


Poker

Rekommendera Poster

Jag har haft lite strul med mitt DIR-655 från DLink så jag ringde supporten.

Min förra router bytte de ut hela 3 gånger så det har varit mycket hårdvarufel.

 

Dock har denna fungerat bra till nu.

De rådde mig att prova stänga av windows-brandväggen vilket känns så där då det har fungerat klanderfritt innan.

 

Men efter att jag fabriks återställt routern och ställt in lösen och allt ser jag följande i loggarna.

 

Mon Dec 14 11:30:24 2009 Blocked incoming UDP packet from 144.85.123.225:19905 to 85.226.51.xxx:61144

 

[log]Spårar man ip-nummret ser det ut så här.

IP-nummer:144.85.123.225

Värdnamn: seic-catv-dynip-123-225.vtx.ch

Stad: Gland

Land: Switzerland

 

 

Mon Dec 14 11:30:29 2009 Blocked incoming UDP packet from 59.189.118.117:17249 to 85.226.51.xxx:61144

 

IP-nummer: 59.189.118.117

Värdnamn: cm117.delta118.maxonline.com.sg

Stad: Singapore

Land: Singapore

 

Så ser det ut och vad betyder "blocked incoming UDP" ?

En mukvaruskanner som söker efter säkerhetsluckor?[/log]

 

[inlägget ändrat 2009-12-14 11:52:30 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alltid datorer ute på internet som söker efter datorer som det går att göra intrång i, så det du ser verkar helt normalt.

 

vad betyder "blocked incoming UDP" ?
Att brandväggen har stoppat försöket till intrång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick extremt snabbt.

I samma sekund botade routern om.

 

Jo jag såg att det blockerade inkommande trafik men jag menade mer med varför "de" har skannat portarna som anges i inlägget?

Vad har portarna för betydelse?

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UDP Port 17249 och 19905 tillhör intervallet för registrerade portar, alltså sådana ska ha registrerats hos ICANN för vissa specificerade produkter, men de finns inte med i registret:

http://www.iana.org/assignments/port-numbers

 

UDP Port 61144 har ingen fördefinierad betydelse. Portar över 49152 används som tillfälliga portar, t ex svar från en webbserver till webbläsaren. Fast just det exemplet gäller inte här eftersom det är en UDP-port och inte TCP-port.

http://en.wikipedia.org/wiki/UDP_Port

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nog börja tänka ännu mer säkerhetsmässigt.

Jag vet att man får försök till intrång men nu när jag tittar i loggen ser jag försök hela tiden.

 

Det blir att fundera på att dölja sitt riktiga ip genom en proxy, tor eller ännu enklare, köpa en tjänst från dold.se eller relakks.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir att fundera på att dölja sitt riktiga ip genom en proxy, tor eller ännu enklare, köpa en tjänst från dold.se eller relakks.
Det hjälper ju inte när många sitter och skannar av varenda IP-adress som finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...