Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket moderkort klarar min processor??


Stipp

Rekommendera Poster

Hej! Mitt moderkort (Asus A8N sli deluxe (socket 939)) har troligen dött.

 

Min prolle: AMD Athlon 64 3700+ San Diego. Passar den i någon annan sockel

än 939? T.ex Am2 eller 754?

 

Var det något fel på moderkorten med socket 939 då dom, som jag upplever det, var så kort tid på marknaden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det något fel på moderkorten med socket 939 då dom, som jag upplever det, var så kort tid på marknaden?

Nja, men t ex så stöder de inte DDR2 och uppåt...

 

För äldre processorer är mitt tips att hålla utkik efter ASRock-moderkort då ASRock ofta har finurliga lösningar till låga priser.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1371

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, men t ex så stöder de inte DDR2 och uppåt...

 

Ok. Av den anledningen tänkte jag mig ett nyare moderbord, om man vill

uppgradera processorn i framtiden.

 

Har för mig att socket AM2 var uppföljaren till 939?

 

Men det går alltså inte ihop?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det går alltså inte ihop?

Nej det finns inte en möjlighet överhuvudtaget. Inte så länge moderkortet inte är utrustat med två helt olika processorsocklar, vilket faktiskt förekommer även om det är ovanligt.

 

Socklarna var, om man inte räknar med nån föregångare, 939 (DDR), AM2 (DDR2), AM2+ (DDR2 samt flerkärnig processor) och nu AM3 (DDR3 etc).

 

EDIT:

Att montera en processor med dubbla kärnor (för 939) hade gett en trevlig prestandaskjuts framåt. Men de är nästan för dyra för att det skulle vara värt (det vanliga "tillgång och efterfrågan")... :-/

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1471#rparams=k=s46191418

 

Här kan du se vilka processorer som moderkortet egentligen stöder (efter en biosuppdatering):

http://tinyurl.com/yb2t74s

 

[inlägget ändrat 2009-12-13 07:30:58 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Precis vad jag undrade över!

 

Blir väl att söka efter 939 kort då.

 

Men vill fortfarande envisas med att 939 korten inte blev någon Succé.

 

(ed:)

 

Den går inte att pula in i en socket754 med uppgraderad bios?

[inlägget ändrat 2009-12-13 07:44:14 av Stipp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den går inte att pula in i en socket754 med uppgraderad bios?
Socket är benämningen på kontakten mellan moderkortet och processorn, alltså en pryl. Om processorn har en kontakt som ser ut på ett visst sätt, t ex är typen 939, så kan man inte stoppa in den på ett moderkort som har en kontakt som ser annorlunda ut, t ex därför att den är av typen AM2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är väl så. Jag tycker bara det är lite förvirrande.

 

Om jag förstått rätt, så är socketarna 754, 939 och AM2 gjorda för Athlon 64 processorer, men Athlon 64 har alltså olika socket till olika moderkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått rätt, så är socketarna 754, 939 och AM2 gjorda för Athlon 64 processorer, men Athlon 64 har alltså olika socket till olika moderkort.

Det finns/fanns olika "Athlon 64" och härmed olika socklar. Så fanns även processorn Opteron för sockel 940 som inte främst var ämnad för vanliga konsumenter utan företag, men i alla fall som egentligen också bara var en "Athlon 64". Ofta försöker nog både AMD och Intel att behålla en viss sockel så länge som möjligt men när de ska anamma nyare teknik så kommer de till slut till en punkt när det inte längre går att behålla den gamla sockeln. Det kan t ex röra sig om nyare tillverkningsprocesser som gör processorn avsevärt mindre i storlek; man går ner i nanometer-skala för att göra processorn strömsnålare, eller höja dess frekvens eller både och etc etc. Och om det är någon av de två som har kunnat skapa förvirring med socklar så är det nog Intel..! :P

 

Men att processorn ska passa fysiskt är bara första kravet. Sen måste också moderkortets bios ha stöd för den.

 

P.S. Och tack så mkt för poängen!

 

 

[inlägget ändrat 2009-12-13 18:15:24 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...