Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
steel picker

NEF/RAW-Photoshop-spök

Rekommendera Poster

steel picker

Jag har nyss köpt en Nikon D5000 och ställt den på att lagra dels en stor JPEG och dels en NEF-fil av varje foto, och nu kan inte Photoshop Elements 7.0 öppna NEF-filerna. Vad kompletterar man lämpligen då med för program? (Och jag som trodde att Photoshop Elements 7.0 kunde allt... :-( Grump!)

[inlägget ändrat 2009-12-11 22:08:33 av steel picker]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mr Andersson

Nja, de sk RAW-formaten kan i princip skilja från kameramodell till kameramodell, det är i princip foto-chipets rådata som lagras i en fil. Det finns ingen möjlighet för något program att per automatik veta hur den datan ska tolkas.

Men man kan installera tillägg till de flesta program för detta. Här kanske finns lite att hämta?

http://www.99.se/digitalfoto/102185-photoshop-hanterar-nef.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
steel picker

Jag hittar inget där om just Photoshop 7.0. Vad gör man då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
steel picker

Nej, det hjälpte inte. Inte heller http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4524 hjälpte - om jag nu gjorde rätt. Moment 6 och 7 verkar litet skumma. Jag kopierade Camera Raw.8bi plug-in till en egen mapp på skrivbordet och hade den samtidigt kvar i mappen Program Files\Adobe\Photoshop Elements 7.0\Plug-Ins\File Formats - om det nu var rätt gjort (?) I PS Elements inställningar för plug-ins är också ovanstående mapp inlagd. Plug-in-programmet är alltså installerat men ändå öppnar inte PS Editor .NEF-filer.

Suck!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...