Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En fundering om extern hårddisk!


wieee

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Beställt en extern hårddisk från WD på 1.5 TB. Den ska som jag förstått det vara formaterad med NTFS och utan några program eller något. Vilket innebär att jag egentligen inte behöver formatera den...

 

Till frågan: Är det bättre att köra en riktig formatering på den även om det redan är NTFS, visst formateringen tar ju 27 h på en så stor disk. Men jag har fått för mig att det är "bättre" att göra det. Typ att de kör snabbformatering när de tillverkas och att det blir bättre prestanda/säkrare om man formaterar den en gång riktigt själv..

 

Eller är jag ute och cyklar?

 

//Jonathan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte förstå varför det skulle bli bättre prestanda av en överskrivning av hela hårddisken i stället för en snabbformatering. Varför tror du det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är säker på att den är formaterad med NTFS, så behöver du inte göra något alls, utan det är bara att börja använda hårddisken.

Finns ingen anledning att formatera om den, onödigt arbete.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det jag menade var ifall tillverkarna snabbformaterar diskarna, så att det generellt sett blir bättre ifall jag formaterar den riktigt själv innan användning (även om det är rätt filsystem från början).

 

Funderat över detta, därför jag la upp en tråd.

 

Det spelar alltså ingen roll? Jag fick för mig att det skulle "hålla" bättre, eller nåt sånt för jag tycker det är skönare att formatera själv då jag vet "vad som är gjort".. Om ni förstår ; )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det jag menade var ifall tillverkarna snabbformaterar diskarna, så att det generellt sett blir bättre ifall jag formaterar den riktigt själv innan användning (även om det är rätt filsystem från början).

 

Funderat över detta, därför jag la upp en tråd.

 

Det spelar alltså ingen roll? Jag fick för mig att det skulle "hålla" bättre, eller nåt sånt för jag tycker det är skönare att formatera själv då jag vet "vad som är gjort".. Om ni förstår ; )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar alltså ingen roll?
Inte så vitt jag vet. Att formatera men inte göra en snabbformatering skulle väl i så fall vara till en nackdel eftersom det innebär större slitage. Däremot så kan det ju vara bra att köra ett testprogram som kollar upp hårddisken så man vet att man inte har fått en hårddisk som innehåller felaktiga sektorer redan från början, men det är ju en annan sak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm okej, då förstår jag.. Du rekommenderar att köra ett test på disken?

 

Har du något enkelt program som du tycker är bra för detta? Och det ska inte finnas ett enda fel`?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte uttala mig om just det testprogrammet, men normalt så kommer det upp OK/Passed resp. Failed eller något liknande så det brukar inte vara något problem att veta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått hem disken, och efter tre köpta har jag fått 5400 rpm istället för 7200 varje gång! Helt sjukt vad dåligt!

 

När jag ska köra WD egna program ges error: "11-Cable Test::Write sector error!", vet inte ifall det beror på att jag kör Windows 7 eller ifall det bara är ett buggat program som egentligen inte fungerar med USB...

 

Tack för svaren hittils!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den jag har.. det var det första jag kollade. Detta är konstigt! Men det verkar ju inte vara något fel på disken mer än att den just nu för över 30 GB med en hastighet av 12 MB/S, på stora filer..

 

Det känns som att siffrorna på externa hårddiskar är ganska lurendrejeri. Någon annan som upplevt det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Our measurement result of data transfer rate with USB 2.0 storage device (HDD) is about 20 - 25 MB/s on average."
http://www.lyberty.com/tech/terms/usb.html

 

USB 2.0 is 480Mb/sec. This equates to 60MB/sec. As stated before that is theoretal.

I just performed a copy of my MP3 files from my USB 2.0/ 320GB drive. I copied 18.7GB of files in 30 minutes to my 250GB SATA II drive. This equates to 10.6MB/sec.

http://www.computing.net/answers/hardware/transfer-speed-of-usb-hard-drive/47662.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta såg intressant ut!

 

Gick in i enhetshanteraren på "Enhanced port" och där finns typ en spärr på 20% bandbredd.. Går detta att höja upp? jag har 6 usb-portar på datorn, och i enhetshanteraren har jag 4 Universal och en USB2... Resten är USB-masslagringsenhet och USB-rotnav..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...