Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Akut- inget ljud


eidanuz

Rekommendera Poster

Jag lyckades nog installera nyaste BIOS mha nån utility jag hittade på GIGABYTEs hemsida, men utan nån bättring. Kan det vara ett hådvarufel? Vore ju väldigt konstigt i så fall eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara ett hådvarufel? Vore ju väldigt konstigt i så fall eller?

Det kan vara hårdvarufel. Du har nog redan gjort allt du kan för att utesluta mjukvarufel/drivrutinsfel.

Igår så kopplade jag datorn till tvn med en hdmi sladd, efter det så får datorn inte kontakt med mina högtalare längre.

Om du kopplade in HDMI-sladden med dator och TV igång så kan du ha bränt någon krets på moderkortet eller grafikkortet. Man ska undvika att koppla in TVn med TVn och datorn påslagen.

 

Sen så är det inget konstigt om massproducerad elektronik pajjar. Fel i tillverkningen brukar visa sig ganska fort. Inom dom första månaderna. Överlever elektroniken dom första månaderna utan fel så brukar allt funka hela den beräknade livslängden.

 

Thomas

 

 

[inlägget ändrat 2009-12-13 15:04:32 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2009-12-13 15:39:00 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad jag förstår så är det s/pdif ljudet som låst sig (Digitalt ljud via uttag)

 

Från sida 88 i manualen.Dels finns den alternativa panelen HD Audio manager och för Dolby Dolby GUI software.Har du dessa installerade och har de använts.Det kanske är så att datorn fastnat i läge Dolby digital som Thomas tipsat om.

 

Men du har kanske inte använt rätt verktyg för att åtgärda det.Windows? ljudpanel är begränsad i sina funktioner i alla fall om jag jämför med exempelvis ADI s manöverpanel som jag själv har erfarenhet av.

 

LARSAS

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-12-13 17:35:11 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä jag har inte dolby installerat tyvärr. Får väl kontakta dustin isf och reklamera moderkortet. Känns jäkligt segt att behöva ta isär datorn igen och krångla. Men shit happens antar jag.

 

Konstigt är ju dock att nån krets skulle ha bränts i moderkortet när det är till grafikkortet jag bytte sladden.

 

Mvh Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju faktiskt vara något som är trasigt på grafikkortet. Grafikkortet styr ju funktioner på moderkortet.

Har du ett annat grafikkort att testa med så kan det vara en ide att göra det innan du reklamerar moderkortet.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju testat att köra datorn utan grafikkortet utan att det hjälpte så det har jag strukit från potentiella fel.

 

Det som är konstigt är ju just att det just bara är ljudportarna som inte funkar och allt annat funkar perfa. Dessutom va det ju inte dom jag mixtrade med heller förut. Hur ska dom ha skadats liksom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju testat att köra datorn utan grafikkortet utan att det hjälpte så det har jag strukit från potentiella fel.

Jag missade det. Tråden börjar bli lite lång.

Det som är konstigt är ju just att det just bara är ljudportarna som inte funkar och allt annat funkar perfa.

Varför just ljudportarna krånglar är svårt att veta. Du har nog bara haft otur och fått ett måndagsex av moderkortet. Det verkar som om det trots allt är fel på moderkortet. Hoppas att det löser sig med att reklamera det till Dustin.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...