Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt modem - kan inte längre hosta på warcraft


Firetruck

Rekommendera Poster

thomson TG585v7

http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomson-Alcatel/TG585v7/TG585v7index.htm

routern

http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomson-Alcatel/TG585v7/Warcraft_III.htm

guiden

 

kommer med nytt inlägg snart om det går att skärmdumpa, går inte på denna datorn nämligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 98
  • Skapad
  • Senaste svar

gör så att jag skriver ut sidorna på papper, sedan scannar jag in dem i datorn och lägger upp på fuskbugg.se men det tar lite tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvärr blir det 404 fel när jag försöker kolla bilden på fuskbugg. Försökte med deviantart också men det tar sån jäkla tid bara. Vi får nog klara oss utan.

 

Om du kollar i guiden jag länkade och trycker Ctrl + F och skriver "We will list a series of lines here" kommer du att komma till det stället där jag har problem. Ovanför texten som färgades när du skrev "We will list a series of lines here" finns en bild. På denna bild finns det en "Apply" knapp. trycker man på den (som det står i guiden att man ska göra) kommer man inte vidare utan programmet vill skapa en ny "Game or Application"*

 

I alla fall. På samma bild, i det mörkgrå fältet ska man skriva 6112, 6119 och 6112 (se nästa bild i guiden jag länkade) och sedan "Add", som guiden säger. Det är nu man enligt guiden ska trycka "Apply", men det blir som sagt fel. Om man istället trycker "Assign a game or application to a local network device" (som är nästa steg efter "Apply"-knappen i guiden) finns det på nästa sida en gardin där man kan välja Game or Application och en annan gardin där man väljer vilken dator Game or Application ska gälla för.

 

Jag försöker vara så tydlig som möjligt men det är riktigt svårt via text :S

 

*men med "Game or Application" menas att man vill öppna portarna till ett spel eller program, t.ex. warcraft III. Man döper då denna Game or Application till något, jag har döpt min till "Warcraft III Host" och det är denna man ska välja i första gardinen jag talar om i texten jag färgat röd i detta inlägg. I den andra gardinen jag talar om ska man alltså välja datorn man vill hosta IFRÅN. I den gardinen har jag 3 val:

"unknown-00-05-5d-df-85-2e"

och

"DI-524UP"

och

"<Användarfefinierad>"

 

Om du läser guiden jag länkade bör det inte vara några problem för dig att fatta vad jag menar. Allt ser likadant ut för mig som på bilderna i guiden fast den ökända "Apply"-knappen vill som sagt skapa en ny Game or Application vilket jag inte vill.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag förstår vad du menar, men inte helt lätt att veta hur det ska vara. Om du tidigare har lyckats skapa en "regel" som finns kvar så kan det ju gå bättre om du först tar bort den du har så att du börjar om från början. Om du har skapat en regel så vet du ju hur man gör även om det nu står fel på portforward.com. I så fall gäller det ju bara att du får värdena rätt.

 

Jag hittar en användarmanual på svenska här:

http://www.thomson.net/GlobalEnglish/customer-service/SpeedTouchDocuments/xDSLGA-Wireless_SetupUserGuide_TG585_sv_102008.pdf

Jag har inte läst den men du kan kolla om det står något om port forward i den.

 

I den gardinen har jag 3 val:

"unknown-00-05-5d-df-85-2e"

och

"DI-524UP"

och

"<Användarfefinierad>"

Där tycker jag att du borde välja "DI-524UP".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska bra manual det där...

 

most slutet av guiden om hur man öppnar portar på thomson-maskinen

 

http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomson-Alcatel/TG585v7/Warcraft_III.htm (denna)

 

finns en knapp där man kan aktivera "UPnP" vilket tydligen betyder Universal Plug and Play, och enligt manualen du skickade använder vissa spel UPnP för att spelas på nätet... om jag minns rätt, hittar inte stället där jag tror att jag läste det :P. I alla fall, jag läste vidare och såg att man var tvungen att aktivera UPnP på sin dator om man ville använda sig av det och jag märkte att varken pappas eller min dator hade satt på det. Jag undrar om det kan vara problemet?

 

(Moderator reparerat länk)

 

[inlägget ändrat 2010-01-03 08:58:04 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är fortfarande lite oklar på vad problemet är, så jag vet inte riktigt vad jag letar efter :) Portarna i D-Linkroutern är ju öppna, jag hostade på Warcraft innan vi fick den nya maskinen, och jag (är väldigt säker på att jag) har gjort rätt med portöppningen på thomson-maskinen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda UPnP är ett alternativ till att öppna portar själv, men det är också en säkerhetsrisk (eftersom det innebär att skadliga program kan öppna portar också) så det är inget jag rekommenderar att man har påslaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha.

 

Alltså... jag har inte tänkt på detta förut men det finns sedan innan en portöppning eller "regel" som du kallade det som heter Warcraft III. Den öppnar portarna 6112-6119 TCP för "DI-524UP" och "Use UPnP" är ikryssat. Något som heter "Log" är inte ikryssat dock. ("Log" på engelska, inte svenska :) )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det bli om man kopplade ur D-Link routern helt? tror du att det skulle funka då? även om jag gjort rätt med dess portar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det redan finns en regel som gäller port 6112-6119 så kan du ju inte skapa en till regel för samma portar. Då måste du ta bort den befintliga först.

 

Det blir enklare med bara en router i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det redan finns en regel som gäller port 6112-6119 så kan du ju inte skapa en till regel för samma portar. Då måste du ta bort den befintliga först.

ja, tänkte också det, nu har jag bara den som alltid varit där, men när jag kör PFPortchecker står det fortfarande "you port is CLOSED or not reachable" :(

 

har du nån aning om vad som är felet? Jag har då ingen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag bara den som alltid varit där

Den öppnar portarna 6112-6119 TCP för "DI-524UP" och "Use UPnP" är ikryssat.
Räcker det med bara TCP eller behövs UDP också?

Pröva hur det går om du tar bort Use UPnP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det med bara TCP eller behövs UDP också?

har läst att TCP ska vara det enda som behöver vara öppet. Kan dock testa med UDP också

 

okej... att av-kryssa UPnP gjorde inget verkar det som.

TCP och UDP med av-kryssat UPnP öppnade UDP porten enligt PFPortchecker

TCP och UDP med ikryssat UPnP såg likadant ut som TCP och UDP med UPnP av-kryssat

 

Jag fattar inte varför UDP öppnas men inte TCP!?

 

Det finns en tabell där man ser vilka TCP respektive UDP portar som är öppnade. Såhär ser den ut:

 

 

Protocol | Port Range | Translate To ... | Trigger Protocol | Trigger Port |

TCP | 6112 - 6119 | 6112 - 6119 | - | - |

UDP | 6112 - 6119 | 6112 - 6119 | - | - |

 

 

Trigger protocol och Trigger Port är alltså inte ifyllda alls. Bör de vara de tror du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Triggers är något man använder om man inte vill att portar ska vara öppna hela tiden utan endast efter att routern har fått någon sorts signal på "trigger-porten".

 

Är du säker på att både UDP och TCP är öppna i D-link och i datorns brandvägg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att både UDP och TCP är öppna i D-link och i datorns brandvägg?

de var inte det förut, men nu är de det. Funkar inte :(

 

Får man fråga vad TCP och UDP är / står för?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de var inte det förut, men nu är de det. Funkar inte :(

 

Får man fråga vad TCP och UDP är / står för?

 

glömde lägga till att windows firewall är helt avstängd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man fråga vad TCP och UDP är / står för?
Det är två av de protokoll som används på internet. TCP används för att föra över filer, det är säkert att alla delar av filen kommer fram men det kan ta tid. UDP används för strömmande media och det är inriktat på att få över en jämn ström men det gör inget om vissa små bitar av strömmen försvinner.

 

PFPortchecker anser alltså att UDP-portarna är öppna men inte TCP-portarna fortfarande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PFPortchecker anser alltså att UDP-portarna är öppna men inte TCP-portarna fortfarande.

mhm... och jag har ingen aning om varför. Allt är ju öppet på bägge routrarna. Man skulle ju kunna använda sig av Windows fjärrstyrning så någon på forumet kunde gå in och kolla så att allt är rätt inställt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så börjar mina förslag ta slut. Lusläs Thomson-manualen och se om du kan komma på något du har missat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick hjälp av min förre granne som fixade allt på cirka en halvtimme :D

 

Han rådde mig att koppla in min dator direkt i thomson maskinen, också ändrade han några IPadresser här och där, kommer inte ihåg så noga. Men huvudsaken är att det funkar nu :)

 

Tack så mycket, Cecilia och flora50. Poäng till er båda :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur med duktiga och hjälpsamma grannar:)

Har du lust kan du försöka skriva ner lite till hjälp för andra som läser denna tråd!

 

Tackar för poängen:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, kan nån av er som hjälp till här hjälpa mig med mina portar ? :/

 

skulle vara hemst tacksam för svar :)

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1181254

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er andra som kan behöva hjälp kladdade jag ihop några rader i den här tråden:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1181254

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...