Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt modem - kan inte längre hosta på warcraft


Firetruck

Rekommendera Poster

Om du har kopplat så här:

 

Modem - Router/Gateway(D-Link: 192.168.0.1) - Dator

 

ska du sätta en IP-adress som inte används av routerns DHCP, dvs automatisk utdelning av IP-adress till datorn. I D-Links routrar brukar DHCP börja på 192.168.0.100, så du kan använda en IP-adress mellan 192.168.0.2 - 192.168.0.99 som statisk IP-adress till din dator. Använd alltså adresserna i mitt exempel i guiden, så ska det fungera.

 

Anledningen till att sätta statisk IP-adress på datorn, är att slippa ändra IP-adressen för den dator du satt Port Forward på i routern, när routern helt plötsligt delar ut en annan IP-adress.

 

Om du har fler routrar inkopplade, ska de konfigureras olika beroende på var de är inkopplade, dvs i modemet eller i första routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 98
  • Skapad
  • Senaste svar

ok, använde alla dina adresser (inte bara IPt, default gateway osv också), och datorn ville då starta om sig.

 

Du pratade om DLinks i ditt inlägg, men jag använder mig inte av en sådan router längre (ifall du trodde det).

 

när jag kollar med PFPortchecker säger den fortfarande att 6112 inte är öppen

 

alltså, om det är så att jag har en statisk ip om jag gjort som det står i guiden du länkade, flora50, så ska jag ha en statisk IP nu.

Om jag har en statisk IP så ska guiden till Warcraft III hosting på Portforward.com funka, och jag har följt den guiden till punkt och pricka.

Har jag fölt guiden på portforward.com till punkt och pricka så ska port 6112 vara öppen.

Är PFPortChecker lika bra som de på portforward.com säger så ska den ange rätt svar när man kollar portarna.

Om PFPortchecker anger rätt svar så är min 6112 port STÄNGD

 

vad är felet? att PFPortchecker kollar porten på IPt på min dator (som har annat IP än thomson-routern)?

Att jag sitter vid fel dator och gör detta?

[inlägget ändrat 2010-01-01 20:41:21 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, ber om ursäkt, läste (som ofta) lite dåligt. Enligt portforward.com har ju din Thomson IP-adressen 192.168.1.254. Troligen använder DHCP 192.168.1.64 - 192.168.1 253. Detta medför att 192.168.1.1 - 192.168.1.63 är lediga för statisk IP-adress.

 

Ställ datorn att automatiskt erhålla både IP-adress och DNS-serveradress. Stäng fönstret, annars tar inte datorn inställningen.

 

Kör ipconfig /all och anteckna IP-adress för DNS-servrar.

 

Gå tillbaka och sätt statisk IP-adress i datorn. Välj t ex 192.168.1.11, samt skriv i de DNS-serveradresser du fick från ipconfig.

 

Allt detta måste göras från den dator du ska öppna port på.

 

Nu kan du gå in i Thomson och sätta Port Forward på de aktuella portarna, dvs 6112 - 6119. Viktigt! Avsluta med att välja din dator/IP-adress i dropplisten. Detta öppnar portarna för just din dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, ber om ursäkt, läste (som ofta) lite dåligt.

 

ingen fara :)

 

Ställ datorn att automatiskt erhålla både IP-adress och DNS-serveradress. Stäng fönstret, annars tar inte datorn inställningen.

 

min dator snackar engelska, men jag antar att det är under -> control panel -> internet connections -> <min internetuppkoppling> ->General -> properties -> internet protocol (TCP/IP) ->properties ? (där vi var förut helt enkelt)

 

 

Allt detta måste göras från den dator du ska öppna port på.

 

hmm... alltså den datorn jag vill hosta från? (min speldator, inte pappas jobbdator)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, där vi var förut. Om det inte är din pappas jobbdator du ska köra wc3 på förstås.

 

Är dock inte hemma på spel, så ska din pappas jobbdator vara inblandad ska du även öppna portar på denna. Samma sak på den datorn också isf. OBS att samma portar kan inte vara öppna mot flera datorer/IP-adresser.

 

 

[inlägget ändrat 2010-01-01 22:10:46 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej. Nu när jag skulle göra det märkte jag att du först bad mig att trycka så att datorn automatiskt erhåller IP adresser, sedan trycka där det står "Use the following IP address", och därför "avtrycka" automatisk erhållning av IP adresser. Och ska jag lämna Default Gateway tom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör ett extra inlägg för det gick inte att redigera

 

Okej, nu när jag kör PFPortchecker säger den att 6112 TCP är stängd men 6112 UDP är öppen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Automatisk erhållen IP-adress är bara för att kunna ta reda på DNS-servrarnas IP-adresser. När du har antecknat dessa, ska du sätta statisk IP-adress i datorn och behålla detta i fortsättningen.

 

Default gateway är din router, dvs 192.168.1.254. (Du använder inte routerfunktionen, utan endast gateway. Därför är detta lite förvirrande.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, bra! Kolla vad det står framför portnumren i Thomson. I exemplet i din länk står det Any, vilket jag antar är både TCP och UDP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Default gateway är din router, dvs 192.168.1.254. (Du använder inte routerfunktionen, utan endast gateway. Därför är detta lite förvirrande.)

så ska den vara tom eller ifylld? lol :P

 

OK, bra! Kolla vad det står framför portnumren i Thomson. I exemplet i din länk står det Any, vilket jag antar är både TCP och UDP.

Det står Any... ska det vara TCP endast?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fyllde i den.

 

ändrade till endast TCP.

 

nu funkar inget :(

 

 

SNGSANJKNGSKAGNLKANSGKLGMÖLAMGSG;G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Any + Default gateway ifylld blir det:

 

TCP: closed

UDP: öppen

 

 

asså jag blir knäpp.

 

Jag KAN ha gjort fel i routerns hemsida.

 

såhär gjorde jag:

Verktygslåda -> Spel & programdelning -> Skapa ett nytt spel eller program -> Döpte den till Warcraft III host - tryckte manuell inmatning av portmappar -> nästa -> valde Any(eller TCP, har ju gjort det 2 ggr nu :P) -> skrev 6112 till 6119 -> 6112 -> valde Any (båda gångerna) -> tryckte "lägg till" -> tryckte "Använd" (apply på engelska) -> under "Välj en uppgift" tryckte jag "tilldela ett spel eller program till en lokal nätverksamhet -> på gardinen hittade jag "Warcraft III Host" -> i andra gardinen valde min dator (tror jag*) -> "lägg till" - "Använd" (Apply på engelska).

 

* detta kan vara felet, hittar ingen som liknar det jag någonsin kallat min dator. En gång testade jag med "(-(-.(-.-).-)-)" som jag döpt min dator till, men då sade den att det var en ogiltig IP adress så jag testade med IPt till datorn, men då blev både TCP och UDP stängd enlight PFPortChecker.

 

puh... långt inlägg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den översta verkar vara en MAC-adress. Kolla vad ditt nätverkskort har för fysisk adress med ipconfig /all

 

Om det är samma, är det din dator. Välj då detta.

 

Nummer två är en D-Link router som verkar vara inkopplad. Ska inte väljas i ditt fall.

 

Din dator borde ha funnits med i listan. Prova att starta om både routern och datorn. Kolla sen igen vad som finns i listan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

njaaa, under "Physical Address" står det något annat än unknown-00-05-5d-df-85-2e i alla fall samma struktur i alla fall, med bindestreck mellan 2 tecken (siffra eller bokstav)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du startat om både router och dator, men inte fått upp din dator i listan, prova att skriva in MAC-adressen (Physical address) i listan. Den ska skrivas med bindestreck emellan de 2 tecknen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

physical address får inte plats... -.- men de två första tecknen är 00, så de kanske inte räknas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, de räknas. Prova utan bindestreck, eller med den statiska IP-adressen du har satt. Men datorn borde dyka upp i listan, så kolla igen med guiden i potforward-länken du kör efter.

 

Kommer du ut på nätet och kan surfa?

 

Går och lägger mig nu, vi hörs i morron.

 

[inlägget ändrat 2010-01-02 00:09:58 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gick inte ens att gå vidare utan bindestreck, och med den statiska IP'n blev både UDP och TCP stängda.

 

När jag kör PFPortchecker står det fortfarande den gamla IPn, och på ipconfig/all också. Jag kan ha misslyckats med att starta om routern. Fattade inte riktigt hur man gjorde. Hittade inget hål för ett gem, så jag höll inne på-knappen bara.

 

Ja, jag kommer ut på nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flora50, kan du ha missat att det är två routrar efter varandra?

 

I Thomson-routern så är det nog D-link-routerns IP-adress mot Thomson-routern som ska anges, dvs "DI-524UP".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag har säkert missförstått hur allt är kopplat. Men eftersom jag fått detta svar:

Du pratade om DLinks i ditt inlägg, men jag använder mig inte av en sådan router längre (ifall du trodde det).
så trodde jag att den nu var bortkopplad, eller i varje fall inte kopplad före datorn som ska köra wc3.

 

Hur är wc3-datorn inkopplad? (Din pappas dator kan vi glömma så länge, om inte wc3-datorn är kopplad till den.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...