Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt modem - kan inte längre hosta på warcraft


Firetruck

Rekommendera Poster

hej allihopa. Min pappa gick nyss och köpte nytt modem och jag kan inte längre lägga upp en server på wc3. Jag har följt

(tutorial) och den funka skitbra med förra modemet. Jag har en Dlink router och ett thomson-modem. Modemet är ikopplat i en annan dator än den jag vill hosta med, och routern är direkt (sladd) inkopplad i bägge datorerna. Datorerna har olika IPadresser

 

 

Moderator flyttar tråden till lämpligare form

//gästen - Moderator för Internetuppkoppling

 

[inlägget ändrat 2009-12-09 12:26:40 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Varför är det inte en standardkoppling, dvs vägguttag - modem - router - datorer?

Med den koppling du beskriver så måste du öppna portar även i den modemanslutna datorn förutom routern och serverdatorn. Om modemet har någon sorts routerfunktionalitet så måste det öppnas portar i den också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kanske är kopplat så... inte jättehaj på sådant.

Jo, modemet är ikopplat i väggen för ström och i väggen med en annan dosa som det står ADSL på (som jag antar har med uppkoppling att göra), samt routern. I routern är båda datorerna ikopplade med sladd.

 

Altså:

 

Modem:

Vägg,

Vägg,

Router

Router:

Dator,

Dator

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar i alla fall de olika apparaterna vara kopplade på normalt sätt. Vad är det för modellbeteckning på det nya modemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Device Managern står det "SoftV90 Voice Speakerphone modem" under Modems...

Hittade det!

THOMSON TG576 - TG585

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som syns i Enhetshanteraren (Device Manager) är ett inbyggt modem för uppringt internet, sådant man hade innan man hade bredband.

 

THOMSON TG585 är en kombination av modem, router och trådlös accesspunkt. Den innehåller alltså en router och därmed är det onödigt att ha en till router. Du kan alltså ta bort den gamla routern och ansluta datorerna direkt till Thompson-apparaten. Du ska sedan öppna portar i routerdelen av Thompson.

http://www.thomsonbroadbandpartner.com/dsl-modems-gateways/products/product-detail.php?id=161

Kolla "datasheet" och den svenska "Setup and User Guide" och se om där står hur man gör inställningar i routern, t ex port forward.

 

Det är samma sak med TG576 och här är sidan om den:

http://www.thomsonbroadbandpartner.com/dsl-modems-gateways/products/product-detail.php?id=165

 

Det finns även TG585n och TG585n v2 så kolla noga vad det står på undersidan av routern.

http://www.thomsonbroadbandpartner.com/dsl-modems-gateways/products/product-detail.php?id=162&seg=3

http://www.thomsonbroadbandpartner.com/dsl-modems-gateways/products/product-detail.php?id=208&seg=3

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade med pappa och han skulle helst vilja ha kvar sin gamla router p.g.a. säkerhetsskäl Så jag har två frågor: Vad ger Thompson apparaten för säkerhet? läste på länkarna du gav men förstod inte mycket. Pappa pratar om MAC-adresser som han kunde spärra av med lösenord eller dylikt.

Fråga 2: måste jag koppla ur den gamla routern för att kunna hosta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vad jag förstår samma säkerhet som er gamla router. Spärra ute MAC-adresser är inte någon egentlig säkerhetsgrej eftersom de lätt kan sättas till vad man vill och på ett trådlöst nätverk så är det inga problem att lyssna av vilka MAC-adresser som de anslutna datorerna har. Det enda som skyddar ett trådlöst nätverk är kryptering med WPA2.

 

2. Nej, du kan öppna samma portar i Thompson-apparaten som i den gamla routern, men du ska som intern (server) IP-adress ange IP-adressen till den gamla routerns WAN-gränssnitt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej. Om jag bara använder thomsongrejen, skulle man i så fall fixa allt sånt* genom att skriva sitt IP i sökfältet i webbläsare? För just nu ser det likadant ut som när vi bara hade den gamla routern...

 

*spärra MACadresser, öppna portar etc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag bara använder thomsongrejen, skulle man i så fall fixa allt sånt* genom att skriva sitt IP i sökfältet i webbläsare?
Skriva IP-adressen till Thompson-apparaten, ja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

okej. Förlåt att jag är sen, har varigt upptagen med annat och lagt detta på is ett tag. Men hur hittar jag IP adressen till thomson maskinen? om jag skriver ipconfig i cmd, får jag "IP Address", "Subnet Mask" och "Default Gateway"...("IP Address" är dessutom olik den som står om man skriver ipconfig i cmd på en annan dator...)

 

Om jag fattat detta rätt ska alla portar och/eller dylikt vara öppnade på båda routrarna (om jag vill ha kvar den gamla samtidigt). På den gamla routern gjorde jag så att jag:

1. skrev default gateway i min webbläsare

2. loggade in

3. skapade ny port och döpte den

4. den nya porten skulle vara TCP

5. private port och public port skulle bägge vara 6112

6. sparade

7. gick in i kontrollpanelen -> security center -> windows firewall (off) ->exeptions

8. skapade 2 portar som båda hette 6112, en skulle vara UDP den andra TCP

9. markerade båda för att vara exeptions

10. gick till Advanced -> internetuppkopplingen (inte LAN uppkopplingen) -> settings -> Services

11. markerade FTP Server, Telnet Server och Web Server (HTTP)

12. skapade 2 grejer (:P) som båda hette det jag döpte porten i punkt 4 till

13. skrev min IP i båda "grejerna", och båda skulle ha external och internal port = 6112 men en av "grejerna" skulle vara UDP och den andra TCP

14. gick till ICMP och markerade "Allow incoming router request"

 

...puh...

men utav alla tutorials på internet verkar alla gälla för olika sorters routrar och ovanstående var den första (utav de cirka 10 jag prövade) som fungerade för min (DLink), så jag är osäker på om jag kommer klara av att fixa det på den nya.

Jag undrar om du möjligen vet, eller vet var jag kan hitta en tutorial?

tack och hej!

 

[inlägget ändrat 2009-12-29 22:58:28 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att komma vidare så måste jag veta om du fortfarande har den gamla routern inkopplad eller om datorerna är anslutna direkt till Thomson-apparaten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den gamla routern är fortfarande ikopplad, ja.

 

Thomson maskinen är ikopplad i pappas jobbdator och i den gamla routern. sen är det en tredje sladd som jag för enkelhetens skull antar är en strömsladd ;) kan dock kolla närmare om du vill

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så din pappa går inte längre via den gamla routern men du gör det om jag förstår det rätt.

 

Det som syns som Default gateway när du gör ipconfig i din dator är IP-adressen till den gamla routern. För att få reda på IP-adressen till Thomson-apparaten så måste du antingen kolla ipconfig i din pappas jobbdator eller gå in på inställningssidorna i den gamla routern och kolla vad den har för IP-adress etc för sitt WAN-gränssnitt (gränssnittet mot Thomson-apparaten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej. Skriver jag ipconfig på pappas jobbdator får jag (som kanske väntat) en annan IP än på min, så det stämmer nog att vi använder olika routrar... Men om jag skriver in IP:t till pappas dator i webbläsaren blir det "Fel vid sidhämtning" :(

 

Ska försöka hitta IP adressen till WAN-gränssnittet då (kommer med edit om jag gör det, annars får du gärna hjälpa mig :) )

Så din pappa går inte längre via den gamla routern men du gör det om jag förstår det rätt.
betyder det att all säkerhet som pappa tjatar om för att behålla den gamla routern inte alls är igång? Altså att de säkerhetsinställningar som han satt på inte skyddar hans dator?

 

edit: hittade någonting:

under "Device Info" (på IP:t till den gamla routern) -> "Status" står det:

 

LAN

MAC Address ----------

IP Address ----------

Subnet Mask -----------

DHCP

(nu kommer det viktiga tror jag)

WAN

MAC Address -----------

Connection DHCP Client Connected (sedan 2 knappar; DHCP Release och DHCP Renew)

IP Address* -----------

Subnet Mask ----------

Default Gateway -------

DNS -----------------

 

*är det denna jag letar/letat efter?

 

under "WAN" är allt utom "Subnet Mask" är annorlunda det som står i cmd om man skriver ipconfig på någon av datorerna. Om det är till någon hjälp

[inlägget ändrat 2009-12-30 16:01:32 av Firetruck]

[inlägget ändrat 2009-12-30 16:02:06 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altså att de säkerhetsinställningar som han satt på inte skyddar hans dator?
Ja, om det stämmer som du skrev att hans dator är ansluten till Thomson-apparaten och inte till den gamla routern.

 

WAN

MAC Address -----------

Connection DHCP Client Connected (sedan 2 knappar; DHCP Release och DHCP Renew)

IP Address* -----------

Subnet Mask ----------

Default Gateway -------

DNS -----------------

Default Gateway där borde vara IP-adressen till Thomson-apparaten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Default Gateway där borde vara IP-adressen till Thomson-apparaten.

ja, det var det :)

jag tar inte för givet att du vet hur man fixar inställningarna så det går att hosta på wc3, men något tips kanske du har? :P

 

Så, om jag fattat det rätt, eftersom pappa inte "använder" den gamla routern skulle det inte hända någonting om man drog ut den, men den gör heller ingen skillnad om den är kvar? Det räcker med att fixa med inställningar under thomson-apparatens IP för att kunna hosta?

Om du eller någon annan här på forumet inte vet kan jag säkert hitta någon tutorial någonstans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, om jag fattat det rätt, eftersom pappa inte "använder" den gamla routern skulle det inte hända någonting om man drog ut den,
Precis

 

men den gör heller ingen skillnad om den är kvar? Det räcker med att fixa med inställningar under thomson-apparatens IP för att kunna hosta?
Med två routrar så blir det två routrar att öppna portar i.

 

Är er Thomson med på den här sidan?

http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/routerindex.htm

För i så fall kan du nog hitta en guide där för att öppna portar. Även om den exakta modellen inte finns där så finns kanske någon liknande Thomson som du kan kolla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis

okej :)

Med två routrar så blir det två routrar att öppna portar i.

gör inte så mycket eftersom jag redan har fixat det på den gamla. Så slipper jag diskutera med pappa också...

 

Är er Thomson med på den här sidan?

Det var den! jäklar vad bra sida! full walkthrough verkar det som!

 

tack för allt Cecilia.

 

[inlägget ändrat 2010-01-01 17:01:33 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara - du förtjänar det. Men innan man ska börja med inställningarna måste man skaffa sig en statiskt ip-adress enligt

http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomson-Alcatel/TG585v7/Warcraft_III.htm'>http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomson-Alcatel/TG585v7/Warcraft_III.htm

och jag kommer inte längre än till dit där man ska hitta "Name Server". Det stod att "Name Server" är samma sak som "DNS", och DNS fanns med i command prompt om man skrev "ipconfig /all"

 

Jag fastnade på steg 10 i

http://www.portforward.com/networking/static-xp.htm

helt enkelt. Varför? för att de säger att man hittar "Name Server" under "Status" på sin routers hemsida, men den nya routern har ingen "Status"-flik, så jag vet inte var jag hittar Name Server :(

 

förlåt om jag inte skriver som en sansad människa men är ganska trött på detta nu :)

 

kort sagt måste jag ha min "Name Server" för att kunna skaffa en statisk IP (till min dator eller till pappas jobbdator förresten?) för att kunna följa

http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomson-Alcatel/TG585v7/Warcraft_III.htm

den här tutorialen.

 

[inlägget ändrat 2010-01-01 18:01:00 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, nu gick jag in i kontrollpanelen -> network connections -> min internetuppkoppling -> General -> Properties -> Internet Protocol (TCP/IP) -> Properties. På IP skrev jag den till den nya routern, fast minus 1 på sista siffran, subnet mask samma som alltid, Default gateway samma som alltid, Preferred DNS server samma som alltid (den är exakt = default gateway förresten, är det ett problem?). Alternate DNS lämnade jag tom.

 

Har jag statisk IP nu?

 

 

edit:

 

DNS-servern är då routerns IP-adress:

är DNS-servern routerns IP när man väl har statisk ip?

eller hur menar du?

 

 

Kan tilläga att jag sitter vid min dator för tillfället (inte pappas jobbdator alltså), och jag laddade hem PFPortchecker från Portforward.com och det programmet (det kollar om en port som man anger den är öppen) säger att den kollar portar på IP't till min dator, altså inte datorn till den nya routern. Det blir bara så jävla många olika IP'n och datorer och routrar så jag får fnatt! :P

Gör det något att PFPortchecker kollar portarna på min dators IP och inte på den nya routerns IP? är det samma port liksom?

 

edit2:

på förra routern behövde jag ingen statisk IP, men det varierar från router till router antar jag?

 

[inlägget ändrat 2010-01-01 19:54:07 av Firetruck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...