Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seg dator = Virus?


Mackan__s

Rekommendera Poster

Hej, jag tror jag har stött på ett allvarligt fel med min dator.

 

Jag har ju installerat ett nytt moderkort.

 

Jag gjorde det dumma misstaget att besöka en ej tillförlitlig hemsida utan virusskydd. (pinsam tystnad)

 

Efter detta har saliga händelser uppkommit.

 

Datorn har blivit seg, och ibland fryser den.

 

Den går inte att formatera eftersom den säger att det är fel i en fil som jag inte kommer ihåg namnet på, om det är nödvändigt kan jag kolla upp det. Vet dock att det är en systemfil som börjar på H.

 

Ibland startar inte ens windows upp sig, men ibland gör den det. Vissa program så som Norton går itne att starta utan att dator fryser.

 

Mitt internet funkar inte (Sidan kan itne visas) trots att det står att jag är ansluten.

 

Någon som vet hur ajg ska gå till väga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Windows är det du använder så att moderatorn kan flytta det till rätt forum?

 

Har du installerat om Windows efter moderkortsbytet, som du skrev att du skulle göra förra veckan? För utan korrekta drivrutiner för moderkortet så fungerar en dator mycket dåligt.

 

Den går inte att formatera eftersom den säger att det är fel i en fil som jag inte kommer ihåg namnet på
I vilket skede av installationen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är windows XP det gäller,

 

Och både moderkortets och grafikkortets medföljande drivrutiner är installerade.

 

Felet inträffade redan i början av installationen, det vill säga när datorn söker genom alla drivrutiner osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den går inte att formatera eftersom den säger att det är fel i en fil som jag inte kommer ihåg namnet på,

Om den inte går att formatera så är det inte nån fil det är fel på utan då är det säkerligen något allvarligare som har skett med disken. Disken kanske kommer igång igen om du kör ett av tillverkaren släppt verktyg för att försöka reparera trasiga sektorer/kluster. Men jag har varit med om att vara tvungen utföra lågnivåformatering på nytt och först därefter har den vanliga formatering gått att utföra (då det ju egentligen bara är själva filsystemet som skrivs in).

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är installationsskivan repig eller har andra skador som kan göra att en fil inte kan läsas?

 

Använde du t ex DriverSweeper för att få bort allt som hade med de gamla grafikdrivrutinern innan du installerade nya?

Om inte så bör du göra det nu.

http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-(Setup)-download-1655.html

Läs där för att få anvisningar om exakt hur du ska göra.

 

Likaså bör ju de gamla moderkortsdrivrutinerna avinstalleras innan dem för nya moderkortet installeras.

 

Jag gjorde det dumma misstaget att besöka en ej tillförlitlig hemsida utan virusskydd.
Vilken webbsida och vad gjorde du där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan egentligen inte ens komma in på Windows innan det fryser.

 

Har försökt, internet, norton, till och med när jag ska klicka upp startmenyn fryser det ibland.

 

Även om jag låtit datorn vila i 1 timma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just detta som är problemet, jag sitter på en helt annan dator än den som problemet är på.

 

Jag kan inte ladda ner något eftersom den datorn inte har något fungerande internet.

 

Ska jag verkligen berätta vilken hemsida det gällde?:P

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag verkligen berätta vilken hemsida det gällde?:P
Kan ju ge en ledtråd om vad datorn drabbats av. Om du låter bli att skriva http i adressen så blir det ingen klickbar länk så det är ingen risk för att någon råkar komma dit av misstag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa detta,

 

MEN.. om det inte skulle hjälpa. finns det något program som kan ta bort allt innehåll på hårddisken utan att använda recovery CD:n?

 

Jag ska ändå köpa en fullversion av Windows 7.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att nämna det här är ju bara pinsamt:)

 

soms sagt.. Men jag är ganska säker på att jag fick en Trojan från den hemsidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bränner jag ISO filen till skivan? Funkar det till en DVD+R Skiva? Jag använder Power-ISO. men verkar inte vilja fungera på min andra dator:P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu vill jag bara spränga bort allt innehåll på hårdisken och införskaffa Windows 7 fullversion.... blir lam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN.. om det inte skulle hjälpa. finns det något program som kan ta bort allt innehåll på hårddisken utan att använda recovery CD:n?

 

Jag ska ändå köpa en fullversion av Windows 7.

När du installerar Windows 7 så har du möjlighet att ta bort allt på hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...