Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför kasta pengarna på en Mac


Anders Andersson222

Rekommendera Poster

OK, du tror dig veta att din PC är bäst, eftersom din datorförsäljare proppade dig full med argument för att köpa en PC och inte en mac.

 

Någon som undrar varför TV-försäljaren alltid tar en frågande kund till en viss TV-apparat av ett visst märke, men detta ändras från vecka till vecka??

 

Jo, en försäljare säljer ALLTID det som ger bäst %-bonus i hans egen ficka just denna vecka.

 

Samma sak gäller datorförsäljare. Ena veckan är Packard Bell det bästa valet, nästa vecka (i samma butik), skall man köpa en Compac pessario ;-) för att vara inne.

 

Och, ( detta har jag hört från flera personer som jobbar på ställen som säljer både Mac och PC till konsumenter ), en PC genererar i snitt ca. 2000 Kr om året i support, antingen via 071-nummer eller att kunden lämnar in den för "ominstallation av windows eller liknande där garantin inte gäller", medans en mac när den väl lämnat affären inte genererar EN krona i supportintäkter.

 

Och, eftersom den stora vinsten på en såld dator inte fås vid försäljningstillfället, utan fås på service, så är ju macen rena

självmordet att sälja, eftersom kunden inte får några problem, och därför inte kommer att betala dyrt för att få den fixad. OK, detta gäller inte "harry hempulare", men väldigt många som köper datorer har inte aning om vad dom ger sig in på.

 

Så, till sist, vaför bär datorförsäljare slips?

- Jo, för att minsta syretillförseln till hjärnan.

 

"I Still miss Windows, but my aim is getting better every day!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Om ditt arguemnt nu håller, kan jag verkligen inte förstå hur dessa "rena" PC butiker som säljer datorer utan support kan gå runt. Jag känner till minst 5 butiker i Malmö som sysslar med detta och de har legat där i några år nu. Entligt ditt resonerande hade de gått omkull för länge sen, eftersom de inte tjänar några pengar på att sälja datorer.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

"Och det är väl inte så ovanligt att det första man köper inte funkar."

 

Jag förstår inte riktigt hur du bär dig åt för att hela tiden få tag på tillbehör som är sönder!? Går du in i butiken och ber om den absolut billigaste hårddieksn oavsett kvalitet när du köpr ny hårddisk?!?! Jag har en gång i mitt liv lämnat tillbaka en ny grej jag köpt, och det var en video som inte ville spela in trots att "fliken" var kvar på videobanden. Jag hart ägt _många_ PC/Amiga (oftast samma) tillbehör i mina dar och jag har aldrig behövt lämna tillbaka något nytt.

 

" Varför man inte lämnar tillbaka vet jag inte, men det brukar alltid finnas gott om "nya" peze-grejor till salu strax efter att något nytt introducerats. (typ: CD (det var ju nytt!) Brännare Scsi-kort etc.)"

 

Det finns något som kalla inbrott. Stölder. Om en sak är onormalt billig (t.ex ett helt nytt TNT för 500:-) så är det ganska uppenbart. Att det sen säljs nya saker "legitimt" kan ju faktiskt även bero på att ägaren vill uppgradera, eller helt enkelt behöver pengarna. Men oooh nej, oh du mäktige allvetande Pär, så _kan_ det ju inte vara.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Vilka grejor brukar inte funka för dig då?? Annars är väl det dj... ovanligt ehhh...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...