Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Efter Vista updates - kan inte starta datorn


finnwolf

Rekommendera Poster

Hi, Efter gårdagens uppdatering av Win Vista filer startar inte datorn i den meningen att jag hamnar på Windows Error Recovery. Inget av de alternativ som finns hjälper. Jag kommer tillbaka till den första sidan med alternativen.

Installations disk och recovery disk, samma resultat. Likaså Felsäkert läge, Start normally mfl

Har läst ett antal inlägg men kommer ingen vart.

Några sista råd/tips innan ominstallation?

MVH

kinahmi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövat med att välja senast fungerande konfiguration?

 

Behöver du tips på hur du kommer åt viktiga filer innan ominstallationen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yeap.

Alla möjligheter provade med samma nedslående resultat.

Försök med senaste fungerande konfig ger resultatet att "aktivitet" redanstartad/pågår, där efter kommre man så småningom tilbaka till sidan Win Error Recovery. Det är som att jag hamnat i en loop som inte gåt att komma ur.

 

Alla tips välkomna.

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TrummisGustaf

Jag är inget proffs eller så, men senast jag inte kunde starta om min dator och den loopade så va de pga bios.

Du kanske har bytt processor eller liknande eller så har nåt fuckat sig när du updaterade?

Iaf, du skulle kunna kolla så du har rätt version av BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en vanlig Vista-skivva? Eller är det en märkesdator med bara en recovery-skiva med bara återställning till leveransskick?

På Vista-skivor från Microsoft finns ett "recovery center" med fler möjlighter, bland annat systemåterställning till ett tidigare datum.

Om du inte har en sådan skiva så kan du ladda ner en skiva med bara reperationsalternativen:

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/how-to-make-a-windows-vista-repair-disk-if-you-dont-have-one/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till TrummisGustaf:

Inget är bytt eller ändrat.

Enda skillnaden mellan funkis - inte funkis, är nedlaggning av Vista up date filer.

Vet inte vad man skulle kunna hita i bios.

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Cecilia:

En vanlig Vista skiva. Hjälper inte.

Har oxå provat med reparations skivan. samma nedslående resultat.

Ett kvarstående alternativ, som jag fick tips om, är att gå in via kommando tolken och där via \Help möjligen försöka med Repair boot sektor, check disk, eller annat...

Annars blir det väl att installetra om (surt map bl a mail...)

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som har kommit på Windows Update under december är väl uppdatering till Defender och de uppdateringarna petar ju inte ens på någon systemfil. Jag undrar om det är något samband eller om det är något annat som hänt i datorn.

 

Får du något felmeddelande? Eller finns det någon logg att läsa?

 

För att rädda viktiga filer så kan du starta datorn från en CD-skiva med t ex Puppy Linux och därifrån kopiera över viktiga filer, t ex mejl, till ett USB-minne.

http://puppylinux.org/main/index.php?file=PuppyLinux-org%20in%20Transition.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia:

Jag uppdaterade med en del tidigare uppdateringar som jag inte hämtat hem.

 

Vid uppstart kommer jag till Win Error Recovery-page, med vad jag antar är standardtext om "failed start" pga Hw eller SW changes.

Försök till start i Safe Mode med kommandotolk ledere till att man kommer tillbaka till Win Error Recovery-page.

 

Förloppet med Win skivan slutar med att Start Up Repair säger "Your computer was unable to start. Start Up Repair cannot repair this computer.

 

Diagnosen säger att Last succesful.. 12/6/2009. 5.37.19 (GMT), vilket stämmer.

Längre ner i texten hittar jag , Root cause found: A patch is preventing the system from starting. ( Vad kan det vara)?

Väljer men sedan System Restore så säger han: no restore point has been created on your computers System Disk.

Vidare: Your computer is running in a limited diagnostic state.If you use System Restore in this limited state, you cannot undo the restore operation. Help topics not available in this state.

Sen tillbaka till Win Error Recovery-page.

 

Ger det här någon indikation?

 

jag ska läsa på om Puppy Linux så länge.

/finnwolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patch betyder fix, en uppdatering som ska fixa något. Jag har googlar en del men inte hittat något sätt att gå igång Windows när det är orsaken, tyvärr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia:

Tack för dina input.

Tipset om Puppy Linux var användbart.

Efter "räddning" av vissa data blir det ominstallation.

Sen kan man ju fundera vidare på Linux i största allmänhet.

Tack och hej (för denna gång).

/finnwolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...