Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
fotkevinboll

Frågor ang. Seriekoppling av Lysdioder

Rekommendera Poster

fotkevinboll

Hej!

Jag har tänkt att jag ska koppla en massa lysdioder till huset. Fast jag har lite frågor innan jag har tänkt och koppla och köpa allt. Här är frågorna:

-------------------------------------------------------------------------------------

1. Jag har tänkt att använda en ställbar nätadapter som klarar 1400 mA (om 3V används) den har också en stabil spänningsinställning. Den ger ut strömmen i DC. Jag undrar ifall det äns är möjligt att använda den till lysdioder. Om ni har tid, och behöver lite mer info om den, så gå in på: http://www.kjell.com/ och skriv "44253" i sökrutan.

2. Min andra fråga är om det är möjligt att dimmra lysdioderna på ett smidigt och billigt sätt? (Har tänkt och använda ca. 60st lysdioder).

3. Jag har bifogat en bild på hur jag har tänkt och koppla alltsammans, är det så att jag har gjort rätt där, eller är det något som ska ändras?

4. Är det något annat viktigt som jag bör veta med bygget av den här lysdiods-annordningen?

-------------------------------------------------------------------------------------

Blir jättetacksam om jag skulle kunna få svar.

MVH Kevin! :)

[bild bifogad 2009-12-05 19:55:01 av fotkevinboll]

[inlägget ändrat 2009-12-05 19:55:57 av fotkevinboll]

1174399_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Thomas1

Om det är en vanlig diod så bör du begränsa strömmen med motstånd.

http://www.kjell.com/?page=/fragakjell/lysdioden/

Jag är tveksam om det gå att dimmra vanliga dioder eftersom dom slocknar när spänningen sjunker under diodens angivna spänning.

Här hittar du en massa om dioder. Även dimmrar.

http://www.molectric.com/index.php

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Om man nu inte köper en färdig ljuskedja så är det ett bra val att parallellkoppla varje ljuskälla, så som du ritat.

Går en sönder så slocknar inte resten. Blir lättare att felsöka vid avbrott också. (Jämför gatubelysning vs. julgransbelysningen)

För att "dimra" så skulle jag valt ett nätaggregat med steglös varierbar utspänning från ex. 2,0 till 3,0 Volt. Tror inte det finns så många sådana till vettigt pris.

Bättre då att seriekoppla varje lysdiod med ett förkopplingsmotstånd så att det behövs 24 V, eller 14V, vid max effekt. Nätaggregat med steglös inställning ex. 10-14 Volt torde det finnas flera av.

Givetvis kan man labba med ett förkopplingsmotstånd för hela slingan men då måste det motståndet klara hela effekten, om man parallellkopplar.

Väljer man att seriekoppla alla dioder (vilket jag tycker är dumt) så blir det betydligt enklare att justera in lämplig spänning. Tänk då på att alla lysdioder måste vara av samma typ. (Jämför med adventsljusstaken vars lampor lyser med lite olika styrka beroende på att man handlat reservlampor på lite olika ställen...)

Edit: Alla 60 är defintivt dumt att seriekoppla. Grupper om 8 funkar

[inlägget ändrat 2009-12-05 22:52:46 av Mikael63]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS

Det är strömmen genom lysdioden som bestämmer dess ljusstyrka, inte spänningen. Framspänningen (Uf) över en lysdiod varierar mellan ca 1,9 V (röda) till ca 3,6 V (blåa), och brukar vanligen definieras vid 20 mA ström i framriktningen (If). Om den maximala strömmen i framriktningen (Ifmax) överskrids förstörs dioden. Därför skall man i princip i alla tillämpningar ha ett strömbegränsningsmotstånd kopplat i serie med lysdioden.

Ett enkelt exempel på hur man beräknar ett seriemotstånd: En vit lysdiod med Uf på 3,3 V och If på 20 mA skall kopplas till ett 9 V-batteri.

Strömmen måste begränsas med ett seriemotstånd. Spänningen över hela kretsen är 9 V minus framspänningsfallet över dioden ger att vi skall ha ett spänningsfall över motståndet på 5,7 V. Strömmen skall begränsas till 20 mA och enligt Ohms lag tar vi R = U/I = 5,7/0,02 = 285 ohm. Strömmen får inte överstiga 20 mA så vi väljer ett motstånd med standardvärdet 330 ohm. Strömmen kommer så att bli (Ohms lag) I = U/R = 5,7/330 = drygt 17 mA. Effekten över motståndet blir ca 10 mW.

Kopplar man som du ritat så kommer troligen dioderna succesivt brinna upp.Parallellkoppling men med beräknat förkopplingsmotstånd för varje diod med en spänning på kanske 9v .Om man sen sänker spänningen så minskar strömmen genom dioden som då lyser svagare.Dioden tänds inte för spänning mindre än Uf .

LARSAS

[inlägget ändrat 2009-12-05 23:32:28 av LARSAS]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
Det är strömmen genom lysdioden som bestämmer dess ljusstyrka, inte spänningen

Sant, men minskar spänningen minskar strömmen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS

Hej

Texten ur mitt inlägg fram till sista stycket var ett citat .Tyvärr föll den anmärkningen bort vid min redigering.

En lysdiod har en övergångsfas från stängd till fullt ledande och den kan man amatörmässigt utnyttja för ljusreglering..Men bara en liten spänningsökning kan beroende på var man ligger på kurvan förorsaka att dioden går sönder.Förhoppningvis utan att förorsaka skada.

Är man seriös så låter man dioden vara fullt ledande men strömbegränsad genom förkopplingsmotstånd.

LARSAS

[inlägget ändrat 2009-12-06 05:39:49 av LARSAS]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Eller så pulsar man ström genom den...

Iochmed att dioder tänds/släcks snabbt kan man minska tiden det far ström igenom den och därmed minska mängden ljus.

Dock, en sådan transformator som klarar det kostar en hel del.

För som Larsas säger, att variera spänningen över dioden fungerar i praktiken inte. Dioden är en halvledare, den leder bara vid vissa betingelser och det är när den leder ström som den lyser.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Jo, men de som har en lysdiodficklampa (eller en sådan nyckelringslampa för 9:90 på Biltema) vet att den lyser sämre vid klenare batteri...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

helt korrekt, det lyser sämre, inte svagare...

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...