Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Porta telefonnummer - tar det tid?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Jag gjorde en vad jag tyckte bra affär hos Telenor idag.

 

Bytade mobiltelefon till en Samsung Jet och fick betala 250 spänn för bytet. Jag fick samtidigt ett nytt abonnemang, eftersom inte förlängsningstiden var inne än. Det är inte förrän nästa år egentligen då jag kan förlänga abonnemangstiden.

 

Glad blev jag för att jag har länge sneglat på just den telefonen.

 

Försäljaren donade och skulle porta mitt gamla Telenornummer till det nya abonnemanget. Jodå, när min sambo och jag satt åt senare provade hon ringa mig. Det hela avbröts hela tiden. Hon kom inte fram.

 

Jag provade ringa henne. Det visade sig att jag fått ett helt annat telefonnummer än det jag hade tidigare. På kuvertet stod telefonnumret som abonnemanget egentligen skulle ha, men inte ens det stämde när vi checkade av numret som kom upp i sambons telefon när jag ringde.

 

Helmysko, tycker vi.

 

Nytt telefonnummer har jag egentligen inget emot. Bra att byta med jämna mellanrum.

 

Frågan är ändå om det tar tid att porta telefonnummer till andra abonnemang?

 

...jag har Telenor sedan ett år tillbaka, så att det är samma operatör.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Portering tar ca fyra dagar mellan Telia & Telenor enl. egna erfarenheter. Det med olika nummer känner jag igen..

Ring Telenor. Det har olika "kunnig" personal för olika saker.

Själv kommer jag aldrig välja Telenor efter att de grundlurat mig men det är en annan sak..

 

Grattis till din Jét - det är fint att peka!

(säg till när du hittat en bra väska!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tack för svar, och poäng utdelad!

 

Jaha, då är det därför som ingen kan ringa mig på mitt tidigare nummer. Försöker min sambo ringa mig på mitt gamla nummer så avbryts det hela. Kände mig ganska frustrerad.

 

Jag är till och med utelåst från "Mina sidor" på Telenors hemsida. Står något om att jag inte har tillåtelse att besöka "Mina sidor" eftersom mitt nummer inte är registrerat. Va? Det numret är registerat sedan ett år tillbaka.

 

Ändå höll försäljaren på och dona med numret för att folk skulle kunna nå mig trots att jag bytat abonnemang och SIM-kort. Märkligt!

 

Men nu har jag svaret. Då kommer det säkert bli rätt när jag får min telefon som dom ska skicka hem i veckan som kommer. Just den telefonen har dom sålt många av, berättade försäljaren.

 

Grattis till din Jét - det är fint att peka!

(säg till när du hittat en bra väska!)

 

Tack!

 

Jajjemen, jag ska hojta när jag hittar en väska. :)

 

Telefonen såg mycket större ut på bilder jag hittade på internet. När jag sedan såg den i verkligheten var den inte så stor. Inte större än att den ryms i en rockficka.

 

Grymt snabb är den när jag växlar menyer. Imponerad!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2009-12-06 09:27:15 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Lite uppdatering:

 

Portering av mobilnummer inom Telenor tar 10 minuter, enligt chatten med deras Kundservice.

 

Ringde Telenors kundservice ikväll efteråt då dom inte kunde verifiera mitt nummer via chatten. Tydligen sket sig porteringen av mitt gamla mobilnummer. Det har trillat ur databasen hos Telenor. Nu har jag ett helt nytt mobilnummer.

 

Vet inte vad försäljaren sysslat med i lördags. Men, men, gjort är gjort.

 

Det mest skumma är att jag inte kan registrera mig hos Telenor på "Mina Sidor". När jag klickar "Nästa" vid registeringen faller jag ur och en pratbubbla dyker upp som säger att jag måste vara kund hos Telenor för att kunna registrera mig.

 

Men va fanken! Det är jag ju, eller?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad försäljaren sysslat med i lördags

 

Lite det jag menar med att olika personer är bra på olika saker. Säljaren är säkert bra på att kränga abonnemang..

När jag pratade med Telenors kundservice (ang. säljarens lurendrejeri) sa hon typ:

"Jag ser att det var en sk Express-säljare. Jag vet inte varför han sa som han gjorde men han ville väl sälja mycket, det är väl så de säger då.."

 

( I rättvisans namn ska jag väl påpeka att jag, efter att ha varit i kontakt med http://www.ktib.se/ och därefter Telenor, någon i chefsposition, så har jag fått korrekt bemötande och saken är utagerad)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Rent sjukt verkar det här. På deras egen hemsida står det att en portering tar 7 - 9 arbetsdagar. Enligt chatten med deras Kundservice skriver dom 10 minuter.

 

Fast man får ju hoppas att 7 - 9 arbetsdagar handlar om så kallade externa operatörer från t ex Telia med flera till Telenor. Låter så om jag läser vidare på sdan. Det är mycket nu. :)

 

http://snipurl.com/tlfhn (förkortad länk)

 

Sitter nu och brottas med "Mina sidor" där inte mitt gamla nummer och lösenord fungerar längre. Ringde Kundservice igårkväll och då sade dom att mitt gamla nummer trillat ur databasen, och att jag därför fått ett annat nummer som jag nu skickat ut till mina vänner och bekanta.

 

Provar jag att registrera det nya numret kommer en pratbubbla som säger att jag måste vara kund hos Telenor för att kunna registrera mig.

 

Tillhör inte mobilnummer med riktnummer 0706 Telenor?

...det har mitt nya nummer nu. Vilken operatör tillhör jag egentligen? Ingen?

 

Tele2 har 0706 som riktnummer, men det handlar inte ens om samma abonnemang. Sen sätter dom väl inte abonnemanget hos sin konkurrent heller?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2009-12-07 18:16:11 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast man får ju hoppas att 7 - 9 arbetsdagar handlar om så kallade externa operatörer från t ex Telia med flera till Telenor.
Ja, när jag flyttade från Comviq till Telenor så tog det ca två veckor. Då fick jag ju hem ett papper jag skulle skriva på för att Comviq skulle veta att jag verkligen ville lämna dem och det inte var någon som lurades.

 

Tillhör inte mobilnummer med riktnummer 0706 Telenor?
Sedan det blev nummerportabilitet så finns det inga sådana regler.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att innan porteringen är genomförd så har "ingen" ditt nummer? Det numret tillhör inte Telenor och ingan annan - än. Men när porteringen är klar borde du kunna regga det på mina sidor.

 

Fast man vet ju inte - verkar ju kunna strula till det, de där operatörerna..

 

Fick tillbaks 49:- av Telia för ett avslutat abonnemang. Kostar minst 10 kr (och max 35 kr) att lösa ut dessa. Man kan ju tycka att de kunnat föra över den summan till mitt andra abonnemang eller helt enkelt typ "Belopp under 50 kr betalas ej ut utan de sätts in på radiohjälpen.."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Då har jag mitt gamla mobilnummer igen. :)

 

Mina föräldrar försökte nå mig igår och kom inte fram på det "nya" som jag trodde var mitt. Provade ringa upp mig själv när jag kom hem i eftermiddags, och då med mitt gamla mobilnummer.

 

Voilá! Det fungerar igen...men så fick jag registrera om mig på "Mina sidor" och göra om Eurovoiceinställningarna. Suck, men jag är glad för att mitt gamla nummer åter är i bruk ändå. Såg ut som om jag förlorat det för gott när jag snackade med Kundservice i söndagskväll.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska inte ropa hej förrän man pissat i bäckenet - eller hur det nu var - efter några dagar kanske porteringen fungerat - och så är du av med ditt gamla nummer....;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Dom skapar lite förvirring själva där på Telenor. Försäljaren donade med mitt gamla nummer för att jag önskade porta det till det nya abonnemanget. Jag fick nytt SIM-kort och försäljaren mekade med några inställningar i min gamla mobiltelefon.

 

- Så, nu kunde folk nå mig trots abonnemangsbytet, sade försäljaren och skickade över mobilen till mig.

 

Det första jag noterade var att hela min kontaktlista rykt. Ingen fara, för att allt var sparat på det gamla SIM-kortet. Backuplista fanns i datorn hemma.

 

Lite senare kunde inte min sambo nå mig överhuvudtaget på mitt gamla nummer, som jag blivit lovad skulle fungera direkt om man skulle tro försäljaren.

 

Folk skulle kunna nå mig var det tänkt. Men inte fan fungerade det!

 

Ringde upp sambons mobil och då hade jag fått ett nytt mobilnummer helt plötsligt. Stämde inte ens med abonnemangets egentliga nummer.

 

På söndagskvällen efter lite grubblande kontaktade jag Telenors Kundservice via deras chatt. Killen där yrade om att det berodde på att telefonnumret var hemligt. Va? Det brukar stå "Okänd" eller "Dolt nummer" då. Inte fan får man ett helt annat nummer.

 

Blev ombedd att ringa upp Kundservice då dom inte kunde verifiera mitt nummer via chatten. Då fick jag besked om att mitt nummer helt fallit ur deras databas på Telenor. Numret fanns inte längre. Jaha, liksom! Låtsa som det regnade ute typ.

 

Idag tisdag har jag mitt gamla mobilnummer igen.

 

Nu väntar jag på min nya mobiltelefon. Hoppas den kommer fram snart...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backuplista fanns i datorn hemma

 

Har du kollat in Mobile Master ärn?

Verkar den intressant kan du väl mejla mig..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har du kollat in Mobile Master ärn?

 

Jag tittade på det. Såg intressant ut, men tyvärr ser det ut som om det är ett program som man ska köpa. Då bör det du laddat ned och installerat vara en trialversion. Tror att funktionerna är en aningen begränsade då?

 

Vill minnas jag att också postade svar i tråden där vi diskuterade saken.

 

Backuplistan i datorn har jag skapat förhand. Men det gick också att kopiera kontaktlistan via det gamla SIM-kortet till telefonen, och sedan via telefonen till det nya SIM-kortet.

 

Alla nummer blev dubletter, men det gick att redigera senare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2009-12-08 17:29:52 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skaffat licenser via jobbet (alla nyttjas inte) - dock bara på Light-versionen men det var ganska billigt och en uppgradering kostar ännu mindre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Stefan Eklinder

 

Det tog längre tid än en vecka, som försäljaren lovade. Jag gjorde ett besök i butiken när första veckan nästan var gången, och frågade var min mobiltelefon tog vägen.

 

Det var inte samma försäljare, men denne kollade upp det hela.

 

Huvudlagret hade precis fått in nya mobiltelefoner, så att min mobiltelefon skulle säkert dyka upp när som helst, trodde han. Dagarna gick och jag blev allt mer frustrerad. Så i onsdags låg det en lapp från Schenker på hallmattan att dom hade ett paket som väntade på mig. Avsändare var Telenor.

 

- Jippi, äntligen, tänkte jag.

 

Paketet gick inte att hämta ut på det vanliga utlämningsstället hemmavid. Vi fick köra ut till den södra delen av stan för att hämta paketet hos Schenker.

 

Killen där på Schenkers lager kommenterade att det var en kort sträcka det paketet transporterats. Jag kunde lika gärna ha hämtat det i butiken, men det är sådant som händer. Paketet hade alltså hämtats från butiken och körts med lastbil ut till södra delen av stan. Därifrån fick jag sedan hämta det slutligen.

 

Jojo, det är verkligen inte att tänka grönt. :)

 

Ägnade hela onsdagkvällen åt att leka med mobiltelefonen. Känns lite bakvänt att vänja sig vid touchscreenen när jag är van vid en vanlig knappanel. Bara kontaktlistan flyger snabbt iväg från början till slut om jag sveper för snabbt över med tummen.

 

Angående väska till mobiltelefonen så följde det med en mindre väska. Påminner om fodralet till en miniräknare. Slipper repor från nycklar och så som gör mobiltelefonen sällskap i fickorna. Verkar toppen!

 

Inte nog med det.

En CD-skiva med PC Studio följde med. Det där kände jag igen. :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...