Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny laptop skall införskaffas!


Rob Blake

Rekommendera Poster

Jag vet inte om det är någon större skillnad mellan olika tillverkare när det gäller garantier och reparationer, jag har inte så mycket erfarenhet av bärbara att jag kan säga något om det. Standard är väl ett års garanti.

 

Två med större skärm och därmed större mått, ser jag. Det är ju en smaksak vilket man föredrar, något som är smidigare att flytta omkring eller en skärm där man får plats med mer.

 

Skiljer vilka typer av minneskort de kan hantera. Har du kollat att de kan hantera sådana som du har i en eventuell kamera och mobiltelefon?

Har du behov av Firewire t ex för anslutning av digital videokamera?

Behov av IR-port och fjärrkontrol?

Två som är dockningsbara, kan vara bekvämt om man vill kosta på sig en docka i framtiden, tangentbordet blir bekvämare när det lutar och det blir bättre kylning av datorn när botten kommer upp lite.

Kan ju vara trevligt med en snabbare hårddisk (7200 varv/min mot 5400 varv/min) men det gör datorn varmare och höjer därmed ljudvolymen.

Om du i framtiden vill utöka minnesmängden så kan det ju vara bra med en dator där det går.

Jag skulle absolut välja Windows 7 framför Vista. Särskilt som Vista-varianten säkert är 32-bitars medan de andra är 64-bitars.

Intel Core 2 Duo T6600 ska väl vara lite snabbare än T6400, men jag vet inte hur de förhåller sig till de två AMD-processorerna.

 

Du ska absolut läsa om datorerna på resp. tillverkares webbplats också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Cecilia, underlättade en hel del. Massa saker man inte tänker på!

 

Jag har en iPhone, så inga minneskort där inte. Och digitalkameran kan jag docka med min stationära.

 

Jag tror jag har bestämt mig. Det blir nog den första. Detta mestadels på grund av priset, och att jag inte ser någon stor skillnad på de olika modellerna.

 

Så om ni har några tips eller invändningar mot mitt val så säg gärna det. Om ni hade gjort ett annat val så vill jag gärna veta det också, och även varför.

 

Annars tackar jag för eran hjälp!

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=508020

Den blir det alltså :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej igen!

 

Nu är laptopen köpt, dock så blev det en PackardBell Easynote LJ61 istället.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=510966

 

Nu är den uppackad och är så nöjd med den, förutom att den kom ju förinstallerad med Windows 7 och naturligtvis en massa tillägsprogram från PackardBell.

Tycker den är lite seg, inte så som den ska agera. Kan jag ta bort programen som är från PackardBell utan att skada något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker den är lite seg, inte så som den ska agera. Kan jag ta bort programen som är från PackardBell utan att skada något?

Du får kolla vilka program som kan bedömas vara viktiga, och inte viktiga, sedan bör du kunna plocka bort de/dom du inte behöver, du borde ha fått möjlighet att göra en grundbackup, eller liknande, så du kan återställa ifall du måste.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min stationär från Packard Bell 2008 så följde det med ett särskilt program som man körde för att avinstallera de program som kom med datorn. Mycket enkelt för att få bort Norton och vad det nu var. Kom ihåg att göra recovery-skivorna innan du avinstallerar det brännarprogram mm som kom med datorn.

 

Har du kollat om Packard Bell har släppt någon ny BIOS-version eller uppdaterade drivrutiner för datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för eran hjälp!

 

Har tagit bort det jag inte ville ha och installerat alla uppdateringar, nu går den som en klocka! :)

Bara en sak som inte funkar, och det är den inbyggda musplattan med dess knappar. När jag stoppade i en extern mus för att använda när jag spelade, så slutade den "vanliga" musplattan att fungera efter det. Tror ni det finns någon spärr så jag kanske bara ska trycka på någon knapp för att aktivera den igen?

 

Jag provade att ominstallera drivrutinerna för musplattan, men det funkade inte. Dock så fanns det bara drivrutiner till Windows Vista på tillverkarens hemsida, men tänkte att det borde fungera iom att dem inte har någon till Windows 7?

 

Har ni några förslag? Kan ju alltid gå tillbaka med den men lite synd om dem nu ska ge mig en ny, iom alla program och annat jag har på datorn nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha så enkelt var det! Pinsamt att jag inte märkt det, tyckte jag hade letat överallt ;)

 

Tack än en gång Cecilia :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...