Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har datorn kraschat?


Ky

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kan man säga att datorn har kraschat när den inte kommer längre än till inloggningsidan?

När jag startar den kör den direkt inkonsekvenskontroll och när det är färdigt öppnas inloggningsidan där jag brukar klicka på mitt användarkonto. Den svarar inte på mina kommando! Därför kan jag inte öppna den därifrån.

 

Det är en ACER laptop, ca 3 år gammal. Nästan ingenting sparat på den. Ej heller en massa program. F-Secure anti virusskydd installerat på den.

 

Jag har Recovery skivor av Acer, men jag har inte kvar någon brukansvisning om hur jag ska använda dom?

 

Någon som har tid och ork att hjälpa mig?

 

[inlägget ändrat 2009-12-02 22:44:20 av Duchess]

[inlägget ändrat 2009-12-02 22:44:37 av Duchess]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inkonsekvenskontrollen något problem, något den fixar? För i så fall kan det vara hårddisken som håller på och går sönder, och då måste den bytas ut.

 

Jag har Recovery skivor av Acer, men jag har inte kvar någon brukansvisning om hur jag ska använda dom?
Det borde vara möjligt att ladda ner manualen från Acers webbplats, men annars så brukar det bara vara att starta datorn från den första recovery-skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inkonsekvenskontrollen hittar inga fel. Det står bara total utrymme och använt utrymme o.s.v.

 

Jag satte i Recoveryskivan och startade datorn med den i, men det hjälpte inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att datorn i alla fall startade från hårddisken så behöver du ändra BIOS-inställningen som bestämmer boot order/priority/sequence (heter lite olika i olika datorer) så att CDn kommer före hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så duktig är jag inte på datorer, så jag kan säga att med säkerhet att den startar från hårddisken. Men i allafall så beter den sig likadant med eller utan skivan i! Så jag tror att den inte tar skivan först.

 

Så hur ändrar jag i BIOS då? Den tar inte några kommando. I början när den startar står det något om "tryck F2 ENTER SetUp" (om jag har rätt för mig) Det har jag provat men den tar inte det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, har du något annat tangentbord och så helst med en annan sorts anslutning att pröva med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangentbord kan ha två sorters anslutningar/kontakter, antingen en rund PS/2-kontakt eller en platt USB-kontakt. Det är då bra att testa med den andra sortens utifall att BIOS skulle ha problem med det man brukar ha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ännu en recovery skiva med instruktioner.

Startade och tryckte på F2 och satte i skivan och kom in BIOS. Gjorde som det stod på lappen med skivan, att gå in i Boot och sparade sen och gick ur Bios. Det stod att datorn nu skulle starta med hjälp av skivan och att jag sen skulle följa instruktionerna på skärmen. Men det kom inga instruktioner, utan inkosekvenskontrollen satte igång igen. Men därefter fungerade datorn. jag passade på att ta bort några program som inte använts på länge och sen startade jag om, och då fungerade den fortfarande. Men sen nästa gång så "hängde" den sig igen!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrade du startordningen i BIOS innan du sparade?

För mig så verkar det ju vara problem med hårddisken om den vill inkonsekvenskontrollera den vid nästan varje uppstart.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag ändrade till Cd-rom.

 

Jag fick igång den nu utan att inkosekvenskontrollen satte igång.

 

Nu är jag ute på nätet och letar efter det testprogram du tipsar om. MEN jag är så dålig på engelska så jag hittar inte!

 

Den sidan som du länkar till, finns Western digital men jag hittar inget testprogram? Ej heller på http://www.wdc.com/en/

 

Datorns modelnummer: WDC WD800uE-22HCT0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara denna jag ska ladda ner?:

 

Data Lifeguard Diagnostic v5.04f for DOS (Floppy) (December 2005)

The Data Lifeguard Diagnostic Tools are used primarily for determining the physical condition of your hard drive. If you are having computer problems which you suspect are hard drive related, you can test your drive with this tool.

 

- Download DLG Diagnostic

- View Additional Information

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du har en diskette (floppy) annars så Data Lifeguard Diagnostic v5.04c for DOS (CD) för CD-skiva. Eller om datorn fortsätter att fungera så går det ju bra med Data Lifeguard Diagnostic for Windows v1.09b som är ett program som installeras i Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad ska jag säga, kanske 95% sannolikhet att allt är bra med hårddisken ;)

Men kul att den verkar må bra i alla fall :thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2009-12-10 23:27:10 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

So far så good!

MEN, varför hänger den sig i uppstarten?

Den startar och hänger sig på inloggningssidan.

 

Kan man rensa den och börja om på något sätt?

Som jag skrev så kommer det inte upp någon instruktion när jag kör recoveryskivan.

Det finns en recoveryskiva som enligt instruktion ska sättas i och göra att datorn startas från CD´n. Sen ska det komma en instruktion som man ska följa på skärmen (vilket det inte gör) Och sen ska man sätta i CD nr 1 (det finns CD 1, 2 och 3)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar datorn i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn), kan du då välja något på välkomstskärmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde felsäkert läge och på nästa sida fanns det bara Windos XP Home att välja på och jag tryckte enter.

Nu står markören och blinkar i en svart ruta!

Ska jag skriva in något kommando?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kom upp en ruta om att datorn körs i felsäkert läge. Vill du fortsätta eller systemåterställning. Jag valde att gå på systemåterställning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde en återställningsdatum långt tillbaka. Får se om det hjälper då!

 

Återställningen slutfördes. MEN sen hängde den sig!

 

Startade om den men då hängde den sig igen vid inloggningsidan!

 

Startade om den en gång till, men då körde den inkonsekvenskontrollen igen!

 

[inlägget ändrat 2009-12-11 21:57:26 av Duchess]

[inlägget ändrat 2009-12-11 22:01:49 av Duchess]

[inlägget ändrat 2009-12-11 22:05:28 av Duchess]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man har tvångsavstängt datorn så är det inte helt ovanligt att en inkonsekvenskontroll behöver göras, särskilt om hårddisken är formaterad med FAT32 i stället för NTFS.

 

Det verkar ju som att Windows behöver installeras om eftersom inte heller felsäkert läge verkar fungera. Körde du testprogrammet för hårddisken från en CD eller som installerat program? Jag funderar på om det är något fel på CD-läsaren. Har du nyligen använt CD-läsaren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde testprogramet som installerat program.

 

Som svar på din fråga om CD nyligen använts så skulle min sambo bränna en skiva när den hängde sig och sen fick han inte igång den igen.

Möjligen hände det något då!

 

Men kan Cd-läsaren orsaka att den hänger sig på inloggningsidan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det har blivit något hårdvaruproblem så att anslutningen till CD-spelaren glappar så kan man ju tänka sig att det blir sådana elektriska problem att det orsakar problem för processorn. Om det hade varit en stationär så hade jag föreslagit att du hade kopplat bort CD-läsaren men det är ju svårt med en bärbar.

 

Är datorn mer än 3 år eller yngre än 3 år?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...