Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Testa RAM-minne med Windows Memory Diagnostic


filipcarl

Rekommendera Poster

Jag har märkt av problem som indikerar på att något är fel på mitt RAM-minne, så jag tänkte testa det med verktyget Windows Memory Diagnostic. Jag har windows XP.

 

Det bygger på att man startar datorn med en diskett eller CD-skiva i, som sedan startar ett program där man kan göra olika tester. Man kan inte göra annat på datorn medans man gör testerna.

 

Manualen: http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp#top

 

Då jag inte har någon diskett-läsare på datorn, ska jag starta med CD-skiva i. Man får då bränna ut en CD som innehåller en slags fil, så jag kan använda programmet.

 

Två frågor:

Kan jag bränna filen med nero, som dataskiva, på en CD, och sedan bara starta upp datorn med CD:n i? Jag testade detta, men datorn bara startades upp som vanligt. Ska man då göra nått speciellt för att datorn ska startas med CD-skivan, eller var det helt enkelt fel på min bränning?

 

Eller måste jag bränna CD:n med ett speciellt program, och i ett speciellt format?

 

Tacksam för svar.

 

Mvh Filip

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör få en .iso avbildningsfil som du med exempelvis nero (via "bränn bild till skiva") eller gratisprogram så som .iso burner, cd burner xp ebränner .iso filen till skivan. Du startar sedan med skivan i datorn och det bör sedan starta. Du kan behöva ställa in i bios att datorn i första hand ska starta från cd skivan, jag hänvisar till manualen.

 

 

Oj, såg att cecilia han före...:)

[inlägget ändrat 2009-11-29 19:59:52 av Gurre G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...