Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mikrofon problem


reppson

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har idag skaffat ett ljudkort som heter

Soundblaster X-Fi Xtreme Audio.

Det funkar fint, men det går inte att prata i mic.

Vet inte vad det kan vara för fel. Micen funkar fint i en annan dator, så den är inte trasig.

Den är aktiverad, samt att jag bockat för +20 dB Boost Mikrofonförstärkning.

Har kört ett audio test utan positivt resultat.

Har pluggat in micen i Blå anslutning som har en mic symbol. Vanligtvis brukar det väl vara röd anslutning för mikrofon? Har testat även i röd anslutning och det funkar inte heller.

Kan det vara fel på ett helt nytt kort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat med den skära/röda anslutningen, men det funkar inte. Det är vid Blå anslutning det finns en Mic symbol på detta ljudkort, inte vid den skära.

 

Det integrerade ljudkortet var inte avstängt i BIOS men däremot inaktiverat i enhetshanteraren. Det har räckt att ha det så med det gamla Soundblaster PCI 128 kortet.Men Stängde av det i Bios också, men det funkar ändå inte.

Har nu satt tillbaka det gamla kortet igen. Får kolla med databutiken om jag får lämna tillbaka det, annars har jag kastat 500 kr i sjön känns det som

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också ett sådant kort.

Ingången är kombinerad Line-in/mikrofon

 

Kan det vara så att du markerat Mikrofon men inte avmarkerat Line-in?

För mig så kan man inte ha båda, väljer man den ena så avmarkeras den andra. Detta under egenskaper för inspelningsenheter.

Men under egenskaper för uppspelningsenheter kan man ha Ljud av för mikrofonen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Line-In är inaktiverad och Tillfälligt otillgänglig. Blir ingen skillnad om jag aktiverar den.

Under uppspelning finns bara en högtalare som är aktiverad och fungerar

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Efter lite trixande och ominstallation av drivrutiner fungerar fungerar det hyfsat

men Mic ljudet är lite svagt. Hur väljer man mikrofonförstärkning när man kör Windows vista? Kör även windows XP på samma dator och där funkar det problemfritt. När jag kör XP kan jag dessutom välja något som heter "what you hear" Då kan jag spela ut musik genom ljudkortet i röstchat program som Paltalk exempelvis så andra personer i chattrummet kan höra vad jag spelar. Det kan jag inte göra i Vista eftersom What you hear funktionen saknas där.

Hur går man tillväga i Vista för att göra detta?

Med mitt gamla ljudkort Creative PCI 128, hade jag något som hette "stereo mix" som man använde till musiken. Den funktionen fanns även när jag körde Vista

 

Mvh

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...