Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Död


mwollin

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny dator i delar.

Jag har satt ihop den efter konstens alla regler.

Men nej den startar inte, den bara blinkar till och fläktarna skälver till och sen händer det inget mera.

 

Någon som vet något.

 

Jag har en Gigabyte P55M-UD2 (moderbord)

Crosair TX750W Power supply (nätagg)

Gainward GTS 250 (grafikkort)

Intel Core I5 (cpu)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passar minnena till moderkortet? Har du kollat att kontakterna som kommer från frontpanelen i chassit verkligen stämmer med kontakterna på moderkortet. Se bifogad bild.

 

Thomas

 

[bild bifogad 2009-11-26 21:48:29 av Thomas1]

1172990_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter kylflänsen/fläkten mycket tätt och bra mot processorn så att värmen kommer över från processorn till kylflänsen utan problem?

Vad det någon skyddsplast över kylpastan på kylflänsen som du missade att ta bort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kopplat in eventuella extra strömuttag på moderkortet med lika många pinnar på kontakten?

 

Felet låter som att processorn får för lite ström.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om moderkortet har övervakning av CPU-fläkten och fläkten saknar varvtalsvakt så händer det så som du beskriver...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och jag bidrar med:

Har du anslutit PC-högtalaren?

Är den tyst?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänker jag svara alla i rad.

 

Cecilia det finns inget skydd som jag har missat mellan processorn och kylflänsen.

Monshi, jag vet inte om jag har anslutit pc-högtalaren, den startar inte så jag kan inte testa det. Men jag har satt dit specker kontakterna enligt shemat som jag fick av Thomas1.

Peddler jag har kopplat in två kontakter från nätagget till moderkortet det är en stor ATX kontakt med 24 pinnar och en liten ATX kontakt med 8 pinnar. Någon annan vet jag inte om???

Mikael63 förklara lite mera hur du menar, jag vet inte om moderkortet övervarkar cpu fläkten och om fläkten saknar varvtalsvakt.

Den liksom hinner inte komma igång den bara vibbrar till och är kvar på samma ställe och det samma händer med fläkten till grafikkortet det också bra skakar till, sen är det några led lampor som blinkar till, det är allt som händer när jag tycker på knappen till chassit.

Finns det något annat ställe man kan trycka på för att få igång datorn om det är den kontakten som det är fel på eller om jag har kopplat det fel. Men då är det också fel på schmat som Thomas1 hade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 förklara lite mera hur du menar,

Jag har, eller kanske snarare hade, den är i delar nu, en dator som jag skulle byta cpu-kylare med tillhörande fläkt på. Den nya fläkten hade inte lika många "pinnar" på kontakten. Minns inte riktigt om det medföljde adaptrar osv. men hur som helst så var originaldelarna så att själva fläkten hade en signal ut, till moderkortet, som talade om att "ja, jag snurrar visst".

När moderkortet kickar igång nätagget m.fl. så vill moderkortet gärna att fläkten till CPU ska börja snurra direkt för att skydda CPU. Om fläkten då svarar typ ovan så fortsätter allt. Om fläkten inte svarar = "nej jag snurrar inte" så tar moderkortet det säkra före det osäkra och stänger nätagget helt. Detta sker på någon sekund.

Eftersom moderkoret inte är så kräsen att det vill veta att fläkten snurrar ett varv, ett varv till, ett varv till, osv. utan nöjer sig med att fläkten på något sätt meddelar att den lever så kunde man bygla den signalen till moderkortet. Nu minns jag inte om man byglade plus eller minus men jag skulle kunna se om jag kan få fram den infon genom att kolla i lådan med alla datorprylar.

EDIT: Jag har visst bytt fläkt ytterligare en gång efter detta.

 

Jag har ingen susning om hur just dina grejor fungerar, har inte kollat egenskaperna för dem. Bara det att symptomen du beskriver exakt passar in på så som jag hade det.

 

 

[inlägget ändrat 2009-11-27 16:42:05 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du svarade aldrig Tomas om minnena verkligen är rätt för din applikation.

 

När man läser om problemet så kan man misstänka att nätaggregat är defekt eller får fel startimpuls..Med en voltmeter kan du ju mäta när den är startad 5 och 12 v på exempelvis en pata disks anslutningkabel emellan nån av de yttre och någon av de två inre ger.

 

Kopplar du bort kablarna så om man byglar i den stora kontakten grön(16 om jag minns rätt) och någon svart kabel så kan man mäta spänningarna emellan svart och de kulörta anslutningarna..

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-11-27 17:46:06 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök starta den med enbart en minnessticka.

Går den igång, ändra i BIOS till den spänning minnet ska köras med.

 

Vilket minne har du? gärna en länk.

Vilken spänning ska det minnet köras med.?

 

Och minne, all datorservice, gör jag numera på diskbänken.

Iklädd bomullskläder.

Barfota.

Och tar i den rostfria diskbänken innan jag tar i något i datorn för att minska risken för skador av statisk elektricitet.

På den tiden jag plockade med minne liggande bredvid datorn under skrivbordet

så blåste jag minne för 4000kr.

 

[inlägget ändrat 2009-11-27 18:56:48 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit lite inaktiv men jag har provat det mesta och den fungerar ännu inte.

 

Men nu har det hänt något mera, när jag trycker in on knappen frame på lådan och håller den inne så tickar det som från en gammal moraklocka och ljudet kommer från nätagget.

 

Någon som har något svar på detta så är jag tacksam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...