Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dynamisk div med Ajax


Jeppoo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har följt denna guide: http://www.dhtmlgoodies.com/index.html?whichTutorial=ajax-basics

 

Mitt problem är att filen som öppnas i diven är en blogg från blogger.com som har en separat css-mall. Men denna css-mall verkar inte fungera när jag kör med dynamisk div. Då går bloggen på den vanliga css-mallen.

 

Tidigare när jag använda mig av Iframe gick allt som det skulle, men nu strular det rätt rejält. Någon som har ett bra förslag hur jag löser detta på smidigaste sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gör helt rätt, för att det du gör är att hämta innehållet, dvs HTML-markupen och inte stilarna som anges i HEAD på den sidan du hämtar innehållet från.

 

Är det alltid samma blogg du hämtar innehåll?

 

[inlägget ändrat 2009-11-24 16:00:16 av Jonas_Bo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då kanske jag förstår. Ja, det är alltid samma blogg.

 

Ska jag då lägga bloggens css-kodning i den vanliga css-mallen eller vad är smidigast?

 

Eller kan jag bestämma att just den diven som bloggen ligger i ska styras av bloggens css-mall?

 

[inlägget ändrat 2009-11-24 18:54:47 av Jeppoo]

[inlägget ändrat 2009-11-24 19:05:32 av Jeppoo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

risken om du bara lägger in bloggens css i den vanliga mallen är att det påverkar innehållet i mallen, inte bara bloggdatan.

 

Men du kan ju utöka din egen, ajaxdivven har väl ett ID så då är det bara att styra cssen via den

#ajaxdiv h1 
{font-family: arial;color:blue}
#ajaxdiv p
{font-family: arial;color:red}

osv.

 

Du kan ju kopiera från bloggens css, men du behöver lägga till ajaxdivvens ID innan selektorerna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag fått till det med css:en, men nu har jag stött på ett annat problem. Om jag väljer att t.ex läsa ett specifikt inlägg i högerspalten på min blogg, så laddas denna sida separat, d.v.s den kommer inte upp i min ajax-div.

 

Funderar nästan på att gå tillbaks till Iframe. Det fungerade ju faktiskt bra ändå.

 

Dessutom trodde jag att jag skulle vinna mer i laddningstid av bloggen när jag gick över till Ajax. Nu står det "loading content" några sekunder innan bloggen kommer upp, och det är bara marginellt fortare än min iframe (som även den var dynamisk, via en inte så snygg script-lösning).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag väljer att t.ex läsa ett specifikt inlägg i högerspalten på min blogg, så laddas denna sida separat, d.v.s den kommer inte upp i min ajax-div.

För att få det att fungera måste du först skapa ett till script som på samma sätt hämtar innehåll från destinationen och sedan lägger in det i lagret. Sedan måste du för varje hämtad HTML modifiera A-taggarna så att de anropar detta script istället.

 

Visst kan du gå tillbaka till Iframe, för alternativet är att du antingen lär dig använda de tekniker du nu försöker använda, eller hittar någon som kan göra det åt dig. Steg för steg kan säkert någon här göra detta, om du bryter ned problemet i delsteg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...