Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Specifik text i annan Blad


classified

Rekommendera Poster

Om jag har ett exceldokument med flera blad, kan jag få samma text i en annan flik automatiskt?

 

 

Ex. Blad1 Jag skriver in hittapåvägen 1, då vill jag att det ska stå samma sak i blad "hittapåvägen 1". Om jag skriver in hittapåvägen 2, så vill jag att det ska stå samma sak i blad "hittapåvägen 2".

 

Är detta möjligt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samma text i en annan flik

Menar du en text i en viss cell på ett blad ska visas i ett annat blads cell?

eller är det själva bladnamnet som ska automatiseras?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I cellen där samma värde ska visas skriv =

och sedan pekar du på den cell som värdet ska hämtas från, klicka på Enter.

Går att skriva ex. =Blad2!A3 direkt också..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så långt är jag med men.

 

Om jag skriver i ex adress1 i cell A1 på blad1 så ska den texten hamna i ett blad som jag döpt till adress1

 

Om jag däremot skriver in adress2 i samma cell på blad1 så ska den texten hamna i ett annat blad som är döpt till adress2

 

Svårt att förklara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha!

Tyckte det lät lite väl enkelt...

Eg. borde kanske Monshi eller annan duktig på detta svara men det kanske går att lösa med =Om, ifall det nu inte är allt för många blad..

 

Försök gärna förklara din färdiga lösning, vad du vill med detta. Kanske finns det genvägar till just det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där låter som ett konstigt sätt att hantera data på. Inte intuitivt och inte enkelt lösbart.

 

Korta svaret är att det krävs VBA-kod för att hitta var det ska skriva samt skriva in informationen på rätt plats.

 

Är det verkligen en väg du vill gå?

Skulle tro att det finns enklare sätt att uppnå det du önskar.

 

Mitt allra enklaste tips vad gäller Excel är att behandla Excel som en liten databas med rena fina tabeller. Utifrån tabellerna skapa rapporter.

 

Med andra ord... skriv in alla dina adresser i en lång tabell, låt formler leta i tabellen och hämta dem dit du vill visa dem.

 

Eller vad är det du försöker göra? Ge oss den större bilden så kan vi kanske ge en generell lösning på problemet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok försöker mig på en förklaring.

 

Jag har ett dokument med en flik per dag 1-31 i dessa flikar skriver jag in händelser med tidpunkt, plats och vad som hänt.

 

Jag har ytterligare en flik där allt totalt hamnar så att jag får en uträkning på allt

 

ex 12:00 Adress 1 Vattenläckage

14:20 Adress 2 Låskista trasig

osv osv osv

 

 

Det jag vill göra är att skapa flera flikar ex adress 1, adress 2

 

Om jag då skriver in några händelser ex idag under flik 24 så skulle jag vilja att om jag skriver adress 1 så ska samma text automatiskt hamna i fliken som heter adress 1 eller om jag skriver adress 2 så ska texten hamna i fliken adress 2.

 

Detta för att kunna visa statistik för det totala, men även kunna gå in och få statistik på respektive adress.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, där svarade du på det jag frågade nedan. Ungefär.

 

Det är DUMT, bara DUMT att sprida ut data över massor med flikar. Försvårar bara analys av det som sker/skett.

 

Spara alla data i en tabell. Du anger där allt, som vilken anläggning, vilket datum, vilken tid, osv.

 

ur denna tabell skapar du sedan de rapporter du vill se. En pivottabell kan vara nyckeln du söker.

 

ja, se det enkla exemplet jag ger i den bifogade bilden.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2009-11-24 11:04:06 av Monshi]

1172516_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att ditt exempel är mer svåröverskådligt.

 

Jag antar att det jag är ute efter inte är möjligt, jag får helt enkelt klippa och klistra.

 

Jag tackar så mycket för hjälpen ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överskådligt?

 

Vad är målet med ditt arbete?

 

pivot är ett exempel på hur man enkelt, faktiskt riktigt enkelt, kan plocka data ur en tabell. Resultatet kan du placera var du vill, på vilket blad du vill och där filtrera fram exakt det du vill.

 

Andra alternativet, om du är med på idén med tabell, är att ha formler som gör exakt detta. Men då måste du som skapar alla formler hålla reda på vad de ska leta efter och även ha formler inom ett tillräckligt område för att hämta alla värden.

 

Om du är helt främmande för att spara dina data i en tabell, om du tycker det låter dumt, då får vi ta till VBA-kod, ett formulär eller inmatningsfält på ett blad och en knapp. I formuläret får vi begränsa vad som kan matas in och när inmatningen är klar, tryck på knappen. VBA-koden får då titta på vad som matats in, hitta rätt blad och där hitta rätt cell.

 

Det går om du vill men utan att veta mer om ditt problem inte en metod jag rekommenderar.

 

För som sagt. Excel är i praktiken en liten databas. Alla funktioner som finns inbyggda fungerar bäst på vektorer/tabeller som är samlade i unika listor likt i en databas. Det går enkelt att summera över givna poster, enkelt att hitta och sammanföra poster ur olika tabeller, skapa rapporter från tabeller osv.

 

 

Klippa och klistra? Visst, men du, vad är det du ska skapa? Om det är likt det jag misstänker och du ska göra allt för hand skriv in, åter, alla värden i en tabell. Sortera tabellen och klipp&klistra in det där det ska vara. Absolut enklast och snabbast.

 

Nu har jag gett dig några goda råd, får jag hoppas, något du nappar på? Beskriv då en gång till på vad det egentligen är du ska göra.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föörsöker mig på en förklaring.

 

Jag har ett exceldokument med till en början 31 flikar (en för varje dag)

I "dagens" flik skriver jag in tid och adress i olika celler. Jag har några rubriker med fasta händelser som jag skriver ex. en etta under.

Alla händelser under månaden räknas ihop till ytterligare en flik i samma dokument, så att jag får en summa på alla händelser totalt.

 

Jag har 17 olika adresser som också har varsin flik i samma dokument.

 

Så för att slippa klippa och klistra från "dagens" flik till den adressen händelsen ägde rum, så är min fråga att om jag skriver in tid, adress fortfarande i olika celler i "dagens" flik kan jag då automatiskt få den texten så att den hamnar i adressfliken.

 

Jag vet att det är krångligt att förstå vad jag menar;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag förstår vad du menar.

I mina ord:

Ett blad per dag i månad.

Varje dag skriver du in på aktuellt blad de händelser som ska noteras för den dagen.

Du har även blad med specifika adresser på. Data för en dag ska i vissa fall skrivas in på både en adress-flik och en datum-flik.

 

Det sista steget vill du bli av med vilket innebär en del klipp&klistra

 

 

Ok.

 

Får jag anta att alla flikar ser likadana ut, samma rubriker i likadana tabeller. Med reservation för att adress- och datum-flikar kan se lite annorlunda ut.

 

Redundanta data är aldrig bra, dvs att ha samma uppgifter på två platser kan ge sällsamma fel då det kan hända att man skriver fel.

 

Hur mycket data är det per dag?

 

Nädu, jag faller tillbaka till att du bör ha en tabell och sedan formler som plockar de data du vill presentera till en rapport. Formler eller Pivot. Du kan göra en rapportsida där du väljer vilken dag du vill visa/undersöka. Eller vilken adress du vill titta på.

Du kan i din tabell använda autofilter för att hitta specifika inmatningar.

 

En bild säger mer än tusen ord, se bifogade bilden, ett exempel på ett blad med en tabell och formler som samlar ihop data med avseende på försäljare och period (år, vecka eller månad). Presenterar sammanställning i tabeller och grafer.

 

Detta exempel troligen mer avancerat än det du behöver men ger dig kanske en idé om vad man kan göra.

 

Sista ord.

Det är alltid bra att separerar data från presentation. Den som matar in och den som analyserar vill sällan se samma data.

 

Men med det sagt, visst kan man ordna ett formulär där du skriver in allt och sedan klickar på spara varvid det förs in på rätt blad. Det går. Men är det rätt väg att gå?

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2009-11-26 09:19:09 av Monshi]

[bild bifogad 2009-11-26 09:20:07 av Monshi]

1172865_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en bild till. Givetvis är användaren aldrig egentligen inne och petar i tabellen, ett formulär där data kan matas in är ofta rätta vägen att gå.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2009-11-26 09:24:45 av Monshi]

1172866_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till!

 

Men, dög inget av mina förslag? Tror nog du efter du ögnat igenom hamnar på ett av mina. Det i mina ögon enklare utan VBA eller det mer avancerade med VBA.

 

Även om du nu har en bra bok, missa inte de underbara sidor som finns på nätet. XlDennis var det länge sedan jag länkade till här, han är värd en ny länk tycker jag.

http://xldennis.se

 

Välkommen med nya frågor :)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-11-29 10:34:48 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...