Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Studera IT i Australien, Hjälp


Miss_S

Rekommendera Poster

Hej, det är så att jag har funderingar på att börja studera i Australien. Jag har hittat en skola och en utbildning som jag vill gå men skulle behöva hjälp med att se ifall utbildningen verkar vara vettig.

 

Utbildningen är en Bachelor of Information Technology på 3 år/eller 2-2.5 "accelerated". Man väljer inriktning andra året, vilket verkar bra för min del då jag är lite osäker på vad det är inom Data/IT jag vill jobba med i framtiden.

 

Här är länken till ubildningen iaf:

http://www17.griffith.edu.au/cis/p_cat/admission.asp?ProgCode=1109&Type=overview

 

Så ifall någon vänlig själ har lust att titta igenom programmet så skulle jag uppskatta det väldigt mycket :)

 

Mvh Sara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så står det ju så lite om varje inriktning så det går ju inte att avgöra om det blir ett bra resultat. På vilket sätt skiljer sig det som står här jämfört med det som står om t ex utbildningarna till högskoleingenjör i Sverige?

En viktig fråga är väl hur en presumtiv arbetsgivare i Sverige ställer sig till en utbildning de inte vet något om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, ja du det vet jag inte :/

 

Här är en till länk med mer om varje inriktning

http://www17.griffith.edu.au/cis/p_cat/program/bitrelatedcourses.html

 

Drömmen skulle ju vara att åka dit plugga o sen få jobb utomlands.

Jag börjar redan få lite ångest över vad jag ska plugga o jobba med när jag blir "stor", vet att jag bara är 21 men känns som tiden rinner iväg verkligen.

Jag vet iaf att jobba med datorer/spel är något jag skulle vilja göra, sen är ju frågan vad inom data det är jag vill jobba med osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drömmen skulle ju vara att åka dit plugga o sen få jobb utomlands.
Okej, om du vill jobba i Australien eller i länder som australiensare brukar åka och jobba i så är det säkert bra med en utbildning från Australien.

 

Jag såg den sidan förut också, men det går ju inte att utifrån fem raders beskrivning av en inriktning mot databaser uttala sig om hur bra kunskaper du får och din möjlighet att få ett jobb som databasdesigner, tyvärr.

 

Datorspel skriver du, har du då försökt få kontakt med de svenska spelföretagen och frågat vad för kunskaper de söker när de anställer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall man tittar på vilka ämnen man läser inom dom olika inriktningarna då? Kan man kanske se något utifrån det?

Vet inte ifall det betyder något men DELL ger ut stipendier till studenter som studerar IT på Griffith.

Ber om ursäkt ifall jag ställer dumma frågor, men har svårt att bestämma mig för vad jag ska göra. Åka utomlands och studera är något jag verkligen vill göra just nu, men vill självklart få en bra utbildning samtidigt.

 

Nej det har jag faktiskt inte gjort, men det ska jag nog ta ock göra, dock antar jag att man ska ha rätt bra fantasi för att jobba med spel, vilket är något jag tyvärr inte har :I

 

Du råkar inte ha tips på hur man kan ta reda på vad inom Data man vill jobba med?

Kan man besöka olika företag o se vad man gör ifall man jobbar som tex nätverkstekniker eller systemvetare?

 

Mvh Sara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorspel skriver du, har du då försökt få kontakt med de svenska spelföretagen och frågat vad för kunskaper de söker när de anställer?

Det beror ju helt på vilken inriktning man satsar på inom spelbranschen. Förutom de rent administrativa delarna, så har du roller som sträcker sig alltfrån det konstnärliga (story, spelkoncept, grafisk modellering, art design, musikproduktion osv.) till de rena ingenjörsbitarna såsom ex. AI-, spelmotors- och grafikprogrammering och annan programmering (inte minst utveckling av interna verktyg för skapande av kartor, nivåer, världar osv.)

 

Du råkar inte ha tips på hur man kan ta reda på vad inom Data man vill jobba med?

Mest genom att känna sig själv och vad som driver en. Analysera dig själv på djupet ett tag och försök teckna ned vad som driver dig nu och tidigare.

Du verkar inriktad på att det är just IT du vill satsa på. Är det något speciellt som fått dig på de tankarna så analysera även detta och skriv ned.

En egenskap som du dock måste ha är kreativitet, utan det kommer man inte så långt inom programmering. En passion för problemlösning är en annan viktig egenskap (det behöver inte vara problemlösning på en teknisk nivå hittills i ditt liv, men det är själva driften att vilja lösa problem och känna en tillfredsställelse av hur man gör det)

 

Att få komma in på ett IT-företag och fråga runt kommer bli svårt, vi får inte ens släppa in kunder på vår avdelning utan godkännande från högre ort - det är en sekretessfråga i väldigt många fall.

Däremot kan du kontakta sin lokala högskola och få vägledningshjälp, så jag tycker du ska försöka med det också (även om det inte är där du tänker studera).

När jag pluggade på KTH (Datateknik) så höll tjejerna i klassen ofta föreläsningar för gymnasietjejer som hade precis samma frågeställningar som du, så jag tror säkert du kan få ett positivt bemötande om du bara frågar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En egenskap som du dock måste ha är kreativitet, utan det kommer man inte så långt inom programmering. En passion för problemlösning är en annan viktig egenskap (det behöver inte vara problemlösning på en teknisk nivå hittills i ditt liv, men det är själva driften att vilja lösa problem och känna en tillfredsställelse av hur man gör det)
Ja, om man ska jobba som programmerare eller liknande, men det är ju lite annorlunda om man mer vill inrikta sig på projektledning, marknadsföring för ett spelföretag eller vara chef osv, då är social kompetens mycket viktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då är social kompetens mycket viktigt.

Det är enormt viktigt för programmerare också (åtminstone om man är konsult som jag) eftersom kundkontakt i många fall är en viktig del av arbetsrollen. Men visst, olika inriktningar kräver olika mycket av olika kvaliteter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om man ska jobba som programmerare eller liknande, men det är ju lite annorlunda om man mer vill inrikta sig på projektledning, marknadsföring för ett spelföretag eller vara chef osv, då är social kompetens mycket viktigt.

Perfekt, jag har inget av det :I

Tack för era svar , jag ska försöka ta kontakt med någon vägledare, Linköpings universitet är närmast :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska försöka ta kontakt med någon vägledare, Linköpings universitet är närmast :)

http://www.lith.liu.se/kontakta/stvl.html

Siv Söderlund på den sidan ser ut att vara rätt person att kontakta

 

Perfekt, jag har inget av det

De flesta har dolda kvaliteter som det tar ett tag innan de träder fram, så hav förtröstan =)

[inlägget ändrat 2009-11-23 18:59:03 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hon verkar vara rätt person :)

Sitter o skriver ett mail till henne nu faktiskt.

Saken är ju dock fortfarande att jag vill studera utomlands, men det kanske man kan fråga henne om också.

 

Mvh Sara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enormt viktigt för programmerare också (åtminstone om man är konsult som jag) eftersom kundkontakt i många fall är en viktig del av arbetsrollen. Men visst, olika inriktningar kräver olika mycket av olika kvaliteter.
Jag har träffat mycket bra programmerare som haft låg social kompetens och varit lite speciella men gjort bra jobb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har träffat mycket bra programmerare som haft låg social kompetens och varit lite speciella men gjort bra jobb.

 

Jag har lyckats väldigt bra som programmerare utan att ha någon mer utbildning än vanligt gymnasium, men bara för det så rekommenderar jag inte folk att låta bli att utbilda sig. Det var tufft och tog många år innan man lyckades. Med formell utbildning i bagaget är det lättare att få jobb. På samma sätt så bör de med låg social kompetens jobba på det för att underlätta att kunna få arbete i framtiden. Och inte bara av den anledningen förresten... =Allt= blir så mycket enklare om man kan ta folk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...