Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hem nätverk

Macky

Recommended Posts

Jag har 3 datorer och en nätverksskrivare som är kopplad till min trådlös router.

skrivaren är kopplat med en sladd till router. nu vill jag att skapa ett nätverk för att kunna även skicka utskrift jobbet från min bärbar till skrivaren bärbarn är koplad trådlös.

Hur gör man?

Router är installerad på DHCP om jag vill till dela en statisk IP nr till skrivaren vad ska jag göra med datorer ska de också ha en statisk IP eller de kan gå på DHCP??

Kan man ha både DHCP och statisk IP??

Tack för all tips och hjälp på för hand.

Kan man ha både DHCP och statisk IP??
Ja, det går bra att blanda bara man sätter den statiska IP-adressen så att den inte krockar med de som routern delar ut med DHCP, t ex om datorerna brukar få IP-adresser som slutar på låga siffror 192.168.0.2 så sätter du skrivarens IP-adress till något högt som 192.168.0.200. Dock får inte en IP-adress sluta på 0 eller något som är högre än 254.

Jag har just nu tre stycken datorer kopplade mot två olika skrivare, allt i nätverket, bägge skrivarna nätkopplade också, en av datorerna är en minipc, som körs trådlöst, den kan använda bägge skrivarna utan problem.

Har inte inställt på något speciellt sätt, utan kör enbart ip via dhcp på allihopa.

Edit: Ska förtydliga att skrivarna är trådbundna till routern/switchen, och två av datorerna körs med tråd.

[inlägget ändrat 2009-11-21 16:11:58 av //gästen]

Jag har 3 trådlösa anslutningar till routern och skrivaren har ingen trådlös funktion därför är den trådbunden. Ska jag köra DHCP på alla ? eller skrivaren behöver en statisk IP??

eller skrivaren behöver en statisk IP??
Svårt att veta om just din skrivare eller datormiljö kräver en statisk IP, //gästens skrivare har ju inte statisk IP-adress. Har du prövat med något?

Eftersom jag inte behöver någon statisk ip-adress till mina enheter, så lär inte du heller behöva det, sitter nu med min lilla bärbara framför tv´n trådlöst, och kan när jag vill välja en av mina trådbundna skrivare och skriva ut vad jag vill, och jag kör som sagt bara med dhcp för mina enheter här.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...