Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Loopar på/av vid omstart efter byte av processor

TrummisGustaf

Recommended Posts

TrummisGustaf

Hej!

Har bytt från en Intel duo till en Quad.

Allting verkar fungera bra i början och datorn hittar processorn etc.

Men när jag ska starta om datorn så stänger den av sig, på sig, av sig osv.

Har verkligen inte råd att lämna in min dator.

Hjälp!

mvh

LoG

TrummisGustaf

Är rätt ny med att pilla med datorn själv, så jag undrar:

Hur uppdaterar man datorns bios?

EDIT: Finns det inget annat sätt att se vrf datorn inte går att starta om?

[inlägget ändrat 2009-11-21 16:30:52 av Lambofgod]

TrummisGustaf

Kan ju heller inte installera om Windows eftersom jag varken kan starta om datorn eller starta den i felsäkert läge längre.

Snälla hjälp!

Om datorns bios inte stöder din nya processor så funkar inte datorn. Om den gamla processorn funkar så kan du montera tillbaka den och uppdatera biosen och sedan sätta tillbaka den nya processorn.

Vad heter ditt moderkort. Vad heter den nya processorn mer än quad?

Använder du kylpasta när du monterar din processor.

Vilken version av Windows har du?

Thomas

TrummisGustaf

Det står på moderkortet att de stödjer Quad processor iaf.

Mitt moderkort är ett Gigabyte "p35-ds3p" ATX.

Bios är: "Award Modular BIOS v6.00PG

Processor är: Intel Core 2 Quad 2.84 ghz (Intel pentium III)

Ja jag använder kylpasta och processorn brukar ligga runt 50 C.

Datorn fungerar ju helt perfek förutom att den inte går starta om eller starta i felsäkert läge.

Datorn fungerar ju helt perfek förutom att den inte går starta om eller starta i felsäkert läge.

Det kan bero på en felaktig bios.

Processorn borde heta något mer än Intel Core 2 Quad t.ex. Q9550. Vad heter din processor? Vilken revision av p35-ds3p har du? Det finns 4 olika modeller.

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=2639

Varje rev har en "CPU Support List". Kolla där vilken version av bios du måste ha för att din CPU ska funka felfritt.

Det går att söka efter drivrutiner till ditt moderkort här:

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/DownloadCenter_List.aspx

[inlägget ändrat 2009-11-21 19:30:18 av Thomas1]

De va de moderkortet du länkade, elr vad menar du med revision?

Se bifogad bild.

Moderkortet finns i flera utföranden. Vid ny rev så har man förändrat något på moderkortet. Ditt moderkort finns i Rev 1.0, 1.1, 2.0 och 2.1.

Vilken rev du har står någonstans på moderkortet eller eventuellt kan det stå på kartongen. Det kan vara viktigt att vet vilken rev du har innan man uppdaterar biosen.

Thomas

[bild bifogad 2009-11-21 19:42:54 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2009-11-21 19:43:43 av Thomas1]

1172067_thumb.jpg

TrummisGustaf

Jaha då förstår jag.

Jag har listat ut att jag har revision 1.1 eftersom bilden endast stämde ihop med hur mitt moderkort såg ut på den versionen.

Så, vad ska jag göra nu?

Din INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.83GHZ 12MB 1333MHZ kräver biosversion F11 för att funka felfritt.

Bios är: "Award Modular BIOS v6.00PG

Vet ej om detta betyder att du har biosversion F6, men du bör i vart fall uppdatera till den senaste biosversionen. (F12)

Hämta version F12 här:

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_DownloadFile.aspx?FileType=BIOS&FileID=14735

Spara den på skrivbordet och dubbelklicka på filen. Nu har jag förutsatt att du har version 1.1.

Obs: Glöm inte detta:

Please remember to "Load Optimize Defaults" (in the BIOS Setup) after updating new BIOS

Thomas

TrummisGustaf
Din INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.83GHZ 12MB 1333MHZ kräver biosversion F11 för att funka felfritt.

Du sa ju F11 först men sen sa du F12.

Vilket ska de va?

[inlägget ändrat 2009-11-21 20:13:32 av Lambofgod]

[inlägget ändrat 2009-11-21 20:13:57 av Lambofgod]

F11 krävs för att processorn ska funka, men F12 är den senaste versionen. Varje ny version av bios innehåller förbättringar (buggfixar). När du uppdaterar så är det lika bra att ta den senaste versionen.

Thomas

TrummisGustaf

Ok

Obs: Glöm inte detta:

Please remember to "Load Optimize Defaults" (in the BIOS Setup) after updating new BIOS

Hur gör man det i BIOS då?

När jag har laddat ner filen du länkade till skrivbordet och extractat den så ligger de 3 filer på skrivbordet. Vad ska jag göra med dem?

http://i48.tinypic.com/21l6du0.jpg

[inlägget ändrat 2009-11-21 20:28:04 av Lambofgod]

Hur gör man det i BIOS då?

Starta datorn och tryck "Delete" precis i början av uppstarten. Det borde stå "press <DEL> key to enter Setup" någonstans på skärmen. När du ser det så trycker du på Delete. Man har bara några sekunder på sig att trycka Delete, om du missar så får du starta om datorn och försöka igen.

Ibland så trycker man på ESC, F2 eller F10. I övrigt så funkar det som ovan.

När du är inne i Bios så finns det en funktion som heter "Load Optimize Defaults". Hur du aktiverar Load Optimize Defaults står längst ner på skärmen i bios.

När jag har laddat ner filen du länkade till skrivbordet och extractat den så ligger de 3 filer på skrivbordet. Vad ska jag göra med dem?

Dubbelklicka på FLASHSPI.EXE. Samla för säkerhets skull alla 3 filer i en mapp på skrivbordet innan du börjar.

Thomas

TrummisGustaf

Jag tryckte på FLASHSPI.EXE, en kommandotolks liknande svart ruta dök upp i nån hundradel och stängdes men sen hände ingenting....

Ber om ursäkt för misstaget. Jag har aldrig uppdaterat bios på ett Gigabyte moderkort.

Man behöver tydligen ett "Bios Utility" till Gigabytes moderkort.

Läs detta:

http://www.gigabyte.com.tw/FileList/NewTech/old_motherboard_newtech/tech_a_bios.htm

Hämta Bios Utility här:

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Utility_DownloadFile.aspx?FileType=Utility&FileID=52

Thomas

TrummisGustaf

Har gjort som du sa.

Installerade bios, Startade om datorn (inget loopande den här gången) och "optimize etc" grejen, save and exit.

Datorn startade då om sig en gång till men gick sen igång som vanligt.

Nu sa har den installerat lite diskettenhets grejor (som jag accepterade).

MEN de fortfarande samma version som innan av bios i "dxdiag".....

EDIT: Men alltså, de känns ändå som nåt är bättre eftersom nu hittar datorn mer info om processorn i enhetshanteraren. Innan stod det bara att de var en intel processor nu står allt annat som ska ska stå där.

[inlägget ändrat 2009-11-21 21:17:40 av TrummisGustaf]

Hämta Cpu-z 1.52 setup här:

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Installera programmet och kolla under fliken "Mainboard". Här borde du se vilken biosversion du har.

"Award Modular BIOS v6.00PG" kanske betyder något annat.

Funkar datorn bättre?

Tack för poängen:thumbsup:

Thomas

[inlägget ändrat 2009-11-21 21:18:50 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2009-11-21 21:19:31 av Thomas1]

TrummisGustaf

Ja, fan va bra!

Gick in i 3Dmark och märkte att där stod de ju att de är F12 av bios nu!

Verkar inte som de som står i dxdiag är versionen då.

Iaf, Tack så jätte mkt för hjälpen Thomas!

:)

EDIT: Ingen orsak, ger dig hur många poäng som helst, har sparat 500 spänn tack vare dig!

:thumbsup:

[inlägget ändrat 2009-11-21 21:26:33 av TrummisGustaf]

• 2 months later...

Jag har haft exakt dem felen på mina 4 senaste Gigabytekort som jag fick utbytt på garantin, däremot

har jag inte uppdaterat någon processor utan kört med min gamla e6750

Det har iaf visat sig att samtliga moderkort har varit trasiga och varken Gigabyte själva eller

återförsäljaren har någon bra förklaring,lämnade tom in min burk för felsökning utan att de hittade något fel,

kortena var helt enkelt helpaj.

Mitt senaste gigabyte innan jag nu bytte till ett asuskort fick samma hicka, men började fungera igen efter det att jag gick in i bios och ändrade från turbo mode till normal mode, Bioset lägger sig i turbo mode default,

så man måste in och ändra.

Men efter en stund kom det upp andra konstiga problem,,typ att mina diskar som jag körde i raid0 inte hittades.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...